Olie laten verversen.....

 
 
 
 
 
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 02.08.2011 - 12:35  ·  #1
Vandaag bij Auto Tranmission in Veenendaal geweest om een diagnose van de automatische bak te laten stellen.

Mankeren wel wat kleine dingetjes aan maar hebben te maken met slijtage die bij de km-stand hoort.

Hun advies: olie verversen of anders stap 2: complete revisie, wat volgens hen nog niet nodig was gezien de bak nog helemaal niet in zo'n slechte staat is.

Nu vragen zij puur en alleen voor het verversen van de olie (niets schoon maken o.i.d.) 250 euro excl. btw., ik vind dit nogal een stevige prijs voor het eruit laten lopen van de oude olie en nieuwe erin gieten. Of ligt dit aan mij.......
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 02.08.2011 - 12:51  ·  #2
Dat is nog een mats prijs... ik heb vorig jaar mijn bak laten flushen en was slechts 485 euro kwijt.. en ik heb er nog een verkeerd gevoel bij over gehouden omdat ik verzuimd heb direct na de flush de olie te controleren.. waardoor ik niet weet of het daadwerkelijk is gebeurd :sick: De olie zag er na twee maanden net zo slecht uit als voor de flush.
Ze durven schofterige prijzen te vragen voor de transmissie olie.. bij Volvo betaal je bijna 24 Euro de liter, in je bak zit +/- 7 L voor de flush hebben ze +/- 10 tot 12L nodig..
Vraag wel even welke olie ze gaan gebruiken... Volvo vervangt de olie met een flush voor synthetische olie.
Het is idd geen kwestie van af laten lopen en vullen, de olie die in de koppelvormer zit krijg er niet zomaar uit...! daar hebben ze gewoon wat meer werk mee. Je zou ook eens in Duitsland kunnen vragen er zit een hele puike garage in Gronau.

Nog een aanrader, laat even de automatische vrijloop uit de software vinken.. dit voorkomt dat de bak met een knal in de eerste versnelling ploft bij het wegrijden. Ik druk hem tegenwoordig altijd in de N als ik lang moet stilstaan.

Frans
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 02.08.2011 - 13:54  ·  #3
Maar het gaat hier niet om een flush maar oude olie eruit laten lopen en nieuwe erin.

Een vriend van mij is met zijn BMW 750 ook naar Duitsland geweest, chemisch gereinigd en voorzien van olie en nieuwe balletjes (ofzo), schakelt weer als een nieuwe.

Van het BMW 750 forum is er ook iemand naar Lunteren geweest bij Thomassen in Lunteren.
Chemisch reinigen, filter vervangen en nieuwe olie voor 375 euro (incl. btw). Dit noem men een 60.000km beurt. Hij is bijzonder goed te spreken over deze beurt.

Dan vind ik 300 euro nogal prijzig voor alleen maar vervangen olie.

Als ik lang moet wachten zet ik de bak altijd even in de N, overigens knalt hij bij mij niet in de eerste versnelling, dit gaat nog allemaal heel soepel en geruisloos.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 02.08.2011 - 16:11  ·  #4
Weinig balletjes en filters in de Volvo automaten....
De 2001.....2004 automaten van Volvo zijn niet de meest beste :( en zijn zeker niet te vergelijken met de bakken van BMW of Mercedes.
Als het alleen vervangen is dan valt het ook nog wel mee.. wat ze doen is aflaten lopen.. opmeten hoeveel er uit is .. dat dan bijvullen vervolgens een stuk rijden door alle versnelling gaan weer aftappen en bijvullen... dat meestal drie a vier keer... wat er dan gebeurd is verdunnen van de oude olie.. 't is een methode ... niet de beste... ook heel goed zelf te doen.
Met een flush sluiten ze een pomp aan op de olie koeler en ze circuleren er nieuwe olie door de bak heen. Echter moeten ze het wel zolang doen totdat de olie er weer goed uit ziet.. en daar schort het meestal aan..
Er is geen snellere manier om the kunnen cashen voor die gasten!.. Dus bij blijven en kijken wat ze uitspoken...! Ik zelf zit nog te dubben of ik de bak nog een keer door laat spoelen maar dan blijf ik er naast zitten!!! :police:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 02.08.2011 - 23:32  ·  #5
Dit zou ook nog een serieuze optie kunnen zijn:

Marktplaats, Advertentie: 470854354

Citaat advertentietext:

Wat is het verschil tussen alleen de automatische versnellingsbak olie vervangen of het statisch spoelen /reinigen hiervan?

1. Het grootste verschil is dat bij alleen het vervangen van de olie enkele liters olie in de koppelomvormer en in de warmtewisselaar achter blijven. Dit is alleen te verwijderen door met lopende motor de automaatbak (statisch) door te spoelen, door behulp van een gepatenteerde machine (hier zijn er slechts 3 van in Nederland). Deze machine zorgt ervoor dat overal in de automaat, koppelomvormer en warmtewisselaar vervuilde olie wordt verwijderd en vervangen wordt voor nieuwe olie.

2. Het reinigen van een automaat gebeurt op een speciale wijze met een gepatenteerde automaat metaalreiniger. Deze zorgt ervoor dat alle aanslag, sludge en andere vervuilingen oplossen /loskomen en statisch weggespoelt kunnen worden.

3. De automaat wordt voorzien van een nieuw filter en de automatische versnellingsbak wordt volgens fabrieksnorm met behulp van infrarood meettechniek op bedrijfstemperatuur afgevuld met nieuwe automaatolie.


Wat zult u merken van de reiniging /spoelen van de automaat?
Bij Volvo slippen, het niet willen opschakelen, bij vollast bij lage toerental trillen, noodloop bij kickdown.

Einde citaat.
XXsanderXX
 
Avatar
 
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 03.08.2011 - 00:11  ·  #6
nu is het zo dat de olie die gebruikt word ook erg duur is.

en de olie zelf vervangen zou ik niet aanbeginnen.

dit is een speciaal klusje en omdat de bakken uit 2001-2004 geen kopelingplaten hebben is hij snel stuk als het olie nivo niet goed is.

net wat bigdog zecht bij puntje 3.

dus doe het niet zelf.

en de prijs valt idd wel mee hoor.

gr Sander.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 04.08.2011 - 00:00  ·  #7
Vandaag antwoord gehad van het bedrijf in lunteren, bij Volvo heb je idd niet zo veel keuze of olie verversen of complete revisie. Nog even terug gemaild of ze ook aan doorspoelen met machine doen en even een prijsopgave gevraagd, dus nog even afwachten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 04.08.2011 - 00:37  ·  #8
In Vadis ( Vida, het progamma waar de dealer mee werkt ) wordt ook aangeraden om de naald, welke voor de calibratie zorgt, te reinigen.
Deze zit aan de zijkant van de bak ( richting de motor).
Hij is rond van vorm en er zit een overduidelijk kruis op, deze wordt gebruikt voor het demonteren.
het is erg belangrijk om op voorhand een revisiesetje voor deze (, met o.a. O ringen ) te kopen bij de dealer.
Wel moeten ze oppassen dat deze naald niet valt, want dan kun je een nieuwe bak laten komen ( aldus Vadis ) :sick:
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 04.08.2011 - 16:53  ·  #9
Net een mailtje terug uit Lunteren, men verteld daar dat het machinaal doorspoelen van de bak mooier wordt voorgesteld dan het in werkelijkheid is. Reden volgens hen is dat bij deze methode, quote: " het filter niet wordt vervangen, de vervuiling uit de koppelomvormer en achter de zuigers vandaan krijg je niet weg".

Dus nu maar even een prijsopgave vervraagd voor het verversen van de olie en een eventuele revisie.

Even afwachten dus..........

Het lijkt erop dat de revisiebedrijven niet veel anders kunnen (of willen) bij een Volvo bak dan olie verversen of een complete revisie. Jammer, daar ik zoveel mogelijkheden heb gehoord bij een BMW bak en die nog aanzienlijk goedkoper zijn.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 04.08.2011 - 17:10  ·  #10
Die gasten in 's-Heerenberg claimen dat ze een spoel procedé hebben met een oplosmiddel..?????? Voor wat het waard is....


Frans...
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Olie laten verversen.....

 · 
Posted: 04.08.2011 - 23:42  ·  #11
Net weer een mailtje terug uit Lunteren, olie verversen kan ook bij hen.

Nieuwe olie heeft een sterk reinigende werking wat er voor zorgt dat de vuiling na loop van tijd los komt, kans dat de auto slechter gaat rijden is net zo groot als dat het beter wordt.

Hun advies: zijn de klachten niet zo groot en acceptabel is het verstandiger om niets te doen.

Ik moet zeggen dat dit advies eerlijk op mij overkomt en niet van een bedrijf wat er voor een paar honderd euro olie in pompt en succes ermee (wij hebben gecasht).

Verklaart ook wel de verhalen die rond gaan dat de auto na verloop van tijd toch weer slechter gaat rijden of dat na elke maanden de olie er weer smerig uitziet.

Ik volg hun advies maar op en mocht het in de toekomst zo broert worden dan gaan we wel voor de big job.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0