Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 
 
 
 
 
Robinvanderhelm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 42
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 08.08.2017 - 12:26  ·  #1
Dag,

Ik heb nogal wat olielekkage bij mijn V70R uit 1998. Het 2,3 blok lekt flink. Voornamelijk aan de voorkant. Het schutbord onder de intercooler ligt vol met olie. Daarnaast lekt hij wat bij de verschillende keerringen.

Ik vraag me af wat de handigste volgorde is:
Carterontluchting vervangen? (daardoor olie via verkeerde plaatsen naar buiten?)
Turbo vervangen (hoe kan ik checken of hij, los van een rammelende waste-gate überhaupt wel kapot is?)

Iemand tips?

Groet,
Robin
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 08.08.2017 - 13:07  ·  #2
Heb je al gekeken naar de afdicting om de peilstokbuis? Die lekte bij mij en gaf aardig wat bende en merkbaar "verbruik"
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 08.08.2017 - 14:53  ·  #3
Weet je zeker dat de carterontluchting niet goed meer is? Leidt tot lekkende krukaskeerring, olie onderaan koppelingshuis. Ik zou eerst de boel goed schoonmaken en dan de lekkage punten in kaart brengen, de oorzaak vaststellen en dan beginnen met dat punt wat het meest snel tot schade gaat leiden. Daarna de lekkages die al tot schade hebben geleid en voorlopig niet tot verdere schade leiden. Maar dat zal van je budget afhangen...

Turbo lijkt me in dit geval nr. 1 : als die helemaal kapot draait. Nu is hij misschien nog te reviseren. Ik zou hem eraf halen en naar een turbo-revisiebedrijf gaan voor beoordeling en offerte. Maar eerst: hoe komt die olie bij de intercooler? Is de turbo-slang naar de cooler vol nat van de olie? Intercooler zelf lek?

Succes
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 09.08.2017 - 06:26  ·  #4
Weet je zeker dat het bij de intercooler vandaan komt en niet bij de aansluitingen van de oliekoelerslangen op de radiateur ? Deze klemverbindingen willen nog wel eens doorrotten met alle gevolgen van dien.
Robinvanderhelm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 42
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 09.08.2017 - 15:51  ·  #5
Heren, dank voor de reacties. Stuk voor stuk erg nuttig. Ik heb besloten om de vliegende baksteen even niet mee op vakantie te nemen (caravan trekken met zo'n lekkage leek me niet echt slim). Zodra ik terug ben ga ik eens aan de slag met jullie tips!
Iemand trouwens ervaring met turborevisie? Zie bedragen voorbij komen waarvan ik een halve auto zou kunnen kopen....
Robinvanderhelm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 42
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 09.08.2017 - 18:57  ·  #6
Ps... vrees dat ik al een aardig tijdje heb gereden zonder olie. Zag immers geen olie op de oprit. Maar dat was kennelijk omdat er niets meer in zat.
Hoop dag het blokje een stootje kan hebben... slik
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 09.08.2017 - 19:13  ·  #7
Turbo's gaan niet zo vaak stuk bij een volvo, dus ik zou eerst eens de rest controleren. Een intercooler is altid vettig van binnen, daar zou ik me geen zorgen over maken. En ook als er olie lekt uit de turbo naar het inlaat kanaal, dan wordt dit mee verbrand en komt het niet onder de auto te liggen.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 09.08.2017 - 21:52  ·  #8
Als het oliedruklampje niet aan is geweest, zat er blijkbaar nog genoeg in het carter. Ook even checken dat het lampje nog goed is, als je hem op contact draait.....
Robinvanderhelm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 42
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 11.08.2017 - 12:53  ·  #9
Update;

Wagen op de brug. Lekkage te herleiden tot onderkant intercooler. Er zit daar een klein gaatje (hoort er zo te zien) en daar loopt olie uit. Metalen luchtslang naar turbo losgehaald: bovenin turbo nat van de olie.

Kan bij de oliedop geen over of onderdruk constateren, geen grijze wolken uit de uitlaat....

Help? Wat kan nou de oorzaak zijn? Ik kom er niet uit.

Ps bougies zijn ook brandschoon
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 11.08.2017 - 13:18  ·  #10
De intercooler moet helemaal dicht zijn. Zodra de turbo overdruk maakt zal de lucht bestemd voor verbranding weg lekken uit de intercooler, dat is niet de bedoeling.
Robinvanderhelm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 42
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 11.08.2017 - 14:44  ·  #11
Dat leek mij ook. Maar gaatje lijkt echt van origine daar te zitten. Lees op andere fora dat dat ook hoort.

Zal er een foto van maken.

Denk dat ik toch de carterontluchter maar vervang. Is niet de meest dure ingreep, kan iig geen kwaad. Dan maar eens kijken of de turbo de olie niet meer via deze weg eruit gooit.

Zo ja, dan de turbo maar na laten kijken.

Blijf het wel vreemd vinden dat mijn auto totaal niet rookt uit de uitlaat.

Wordt vervolgd. Stapje voor stapje naar de oplossing hoop ik. (Maar tips blijven welkom).
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 11.08.2017 - 15:47  ·  #12
Quote door Robinvanderhelm

Dat leek mij ook. Maar gaatje lijkt echt van origine daar te zitten. Lees op andere fora dat dat ook hoort.

Zal er een foto van maken.

Denk dat ik toch de carterontluchter maar vervang. Is niet de meest dure ingreep, kan iig geen kwaad. Dan maar eens kijken of de turbo de olie niet meer via deze weg eruit gooit.

Zo ja, dan de turbo maar na laten kijken.

Blijf het wel vreemd vinden dat mijn auto totaal niet rookt uit de uitlaat.

Wordt vervolgd. Stapje voor stapje naar de oplossing hoop ik. (Maar tips blijven welkom).


Heb het een tijd geleden uitgezocht hoe een carterontluchter op de D5 vervangen moet worden; heb het toch maar niet gedaan omdat het een pittig klusje lijkt, er moet best wel wat los

De kosten kwamen volgens mij op +/- € 200
Robinvanderhelm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 42
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 11.08.2017 - 15:58  ·  #13
Is idd wel wat sleutelwerk, maar als je goed in de gaten houdt wat er allemaal los moet en de verschillende instructievideo's volgt, dan moet het wel lukken (hoop ik).
Setje kost zo'n 100,-.
Bijgevoegd (als ik dat goed doe) een foto van lekkage intercooler (nadat ik alles net heb schoongemaakt).

https://i.imgur.com/Pc55MGm.jpg
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 11.08.2017 - 17:27  ·  #14
En als je gas geeft voel je t daar blazen? Het enige wat ik dan kan bedenken is dat er een klepje inzit wat dicht gaat bij een bepaalde druk.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage onder intercooler/radiateur?

 · 
Posted: 12.08.2017 - 06:20  ·  #15
Gaatje hoort erin ! En ze mogen iets of wat vettig zijn daar, dat is allemaal niet zo slim. Echt olie lekken is natuurlijk niet de bedoeling, komt meestal of doordat de carterontluchting niet goed functioneert of dat de turbo gaar aan het worden is. Dan drukt hij teveel olie in het inlaatkanaal waardoor de lekkage ontstaat daar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0