Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

S80 T6

 
 
 
 
 
Paulus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 40
Berichten: 65
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 09:33  ·  #1
Goedemorgen allemaal! :-)

Na de bak reparatie verder met de S80 en gister tijdens het zoeken naar een rammel vooronder een tweetal olie lekkages geconstateerd waar ik graag even aanspraak op jullie kennis wil maken:

- De rechter aandrijf as hangt een druppel rode ATF olie aan MAAR de keerring aan de bak kant is geheel droog! (deze kant is niet los geweest bij reparatie bak.
De lekkage is aan de andere kant (wielzijde) van dat zwarte trommeltje.
Wat is dit trommeltje? En hoe komt de olie aan die kant terecht?
Edit: zie nu dat er nog een keering (2a) in dat trommeltje zit! loopt dus wel olie tot daar.


-Tweede lekkage is motorolie van voor op het blok, alles schoongemaakt en stukje gereden en komt duidelijk van voor het blok af lopen.
Wat zit hier voorop aan aansluitingen of leidingen gemonteerd? Kan hier zeer slecht bij komen.



Groet Paul
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 09:54  ·  #2
bij sommige sites kun je bij zoeken op onderdelen ook meer globale plaatjes bekijken bv http://www.volvopartswebstore….earchTerm=

maar verder gebruik ik Haynes en Vida.

ATF zit ook in je stuurbekrachtiging en het trommeltje is je oliekoeler en voorop zit de carterventilatie en die is verdachte nr 1. Oja en ongeveer alleen bereikbaar na verwijderen inlaatspruitstuk (tenminste bij mijn s60)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:01  ·  #3
Ik gok qua olie ook 1. carterventilatie, 2. keerring bij de oliepeilstokbuis (maar lijkt me wat veel olie) 3. kapotte carterpanpakking (de mijne zweet enorm vanaf dezelfde plek). Met een lamp en een spiegeltje kun je de zaak van bovenaf misschien wat beter inspecteren.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:05  ·  #4
Quote door grrroovedude

Ik gok qua olie ook 1. carterventilatie, 2. keerring bij de oliepeilstokbuis (maar lijkt me wat veel olie) 3. kapotte carterpanpakking (de mijne zweet enorm vanaf dezelfde plek). Met een lamp en een spiegeltje kun je de zaak van bovenaf misschien wat beter inspecteren.


mij niet: ik heb na een proefrit een V40 2.0T laten staan omdat hij hier op druppelde! (ook omdat de kofferbak te klein was en we de T niet aandurfden: extra kostenpost cjib..)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:14  ·  #5
:thumb:
Paulus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 40
Berichten: 65
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:39  ·  #6
Quote door GRUNNS60



ATF zit ook in je stuurbekrachtiging en het trommeltje is je oliekoeler en voorop zit de carterventilatie en die is verdachte nr 1. Oja en ongeveer alleen bereikbaar na verwijderen inlaatspruitstuk (tenminste bij mijn s60)


De koeler die jij omschrijft zit achter op het blok. Dit zwarte tommeltje op de aandrijfas is een viscose koppeling waar de keering van lek is. Keerring besteld en snel weer even knutselen!
Weet iemand of ik de aandrijfas op dezelfde manier geborgd zit in die koppeling net als een de linker kant in de bak? Dus "gewoon" eruit te trekken is?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:59  ·  #7
Ja, voor zover ik weet zijn beide kanten hetzelfde.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 11:37  ·  #8
ah een ander trommeltje :D en bij mn s60 beide kanten idd "gewoon" lostrekken. Tja heb nou eenmaal geen geen S80 dus ook geen trommeltje daar. :shame: :thumb:

en ja omdat ik het niet laten kan:

en heb je zelf een pc of laptop met windows 7 (niet home) en min 2 Gb RAm kun je zelf vida installeren :bandit:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Paulus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 40
Berichten: 65
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie lekkage rechter aandrijfas en blok voorop

 · 
Posted: 31.07.2015 - 12:14  ·  #9
Quote door GRUNNS60

ah een ander trommeltje :D en bij mn s60 beide kanten idd "gewoon" lostrekken. Tja heb nou eenmaal geen geen S80 dus ook geen trommeltje daar. :shame: :thumb:

en ja omdat ik het niet laten kan:

en heb je zelf een pc of laptop met windows 7 (niet home) en min 2 Gb RAm kun je zelf vida installeren :bandit:


Had al een versie gedownload maar werkte helaas niet dus moet nog even naar een juiste torrent zoeken :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0