Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 
 
 
 
 
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 21.05.2021 - 07:49  ·  #31
Ik neem aan van wel , anders zou je altijd een nieuwe koppeling moeten plaatsen , als ie voor wat voor reden los moet .
Dat lijkt me erg ver gaan .

Heb zelf geen ervaring met dit type , dus weet het niet zeker .

Effe door de zure appel heen !
Jereon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lemele
Leeftijd: 55
Berichten: 141
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 21.05.2021 - 20:44  ·  #32
We gaan morgen weer beginnen met uitbouwen.
Het zal inderdaad wel sneller gaan.

Wie kan mij helpen met info over het terug spannen van de nieuwe koppeling?
Want ik weet zeker dat hij is opgeschoven tov toen ik hem uit de verpakking haalde.

Ik zie dat de oude wel heel erg aan het einde is, zie foto in de bijlage.
En nog een foto van een nieuwe.
De nieuw van mij zit denk ik al dicht bij de 2e pijl, dus daar zal het wel mis zijn door gegaan.

Groeten Jeroen
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jereon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lemele
Leeftijd: 55
Berichten: 141
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 26.05.2021 - 14:12  ·  #33
Ok hier weer een update.

De bak is er weer onderuit.
En inderdaad is de drukgroep al behoorlijk nagesteld (zie foto in de bijlage).
Ik heb een mail gestuurd naar Schaeffler REPXPERT (dit bedrijf is aanspreek punt van "LuK" in Nederland.

En heb al een uitgebreide mail terug.


Dank u wel voor uw email aan REPXPERT.

Zoals getoond op de foto ziet het er helaas naar uit dat de drukgroep inderdaad is nagestelt.
De stelveren (geel) staan bijna compleet tegen hun eindaanslag aan, dat betekend dat de drukgroep is nagestelt.

Helaas kunnen wij u niet adviseren om de stelring terug te stellen i.v.m. de nadelige gevolgen voor de functie en de levensduur van de koppeling.

Volgens voorschrift zou de koppeling weer vervangen moeten worden.

In uw schrijven stelt u dat de koppeling slipt en vraagt u of dit een gevolg van de nastelling kan zijn.
In principe is het zo dat als de koppeling nastelt de nieuwe drukgroep zich instelt op een versleten plaat terwijl die nieuw en dikker is.
Dan komt de koppeling niet vrij en wordt de bedieningsweg van het pedaal korter want de diafragmavingers zijn naar binnen bewogen.
Dat schadebeeld klopt niet bij uw beschrijving.

Wat het slippen aangaat is het raadzaam om het hydraulische systeem goed te controleren op restdruk, wanneer de vloeistof niet goed terugstromen kan bijvoorbeeld.

Bij Volvo V70 II kwam het nog wel eens voor dat de hoofdkoppeling cilinder niet goed meer functioneerde en dat deze vervangen moest worden.

Ook kan het T-stuk met het ontluchtingsventiel een probleem vormen, er zit namelijk een drukventiel in verwerkt dan kan blijven hangen waardoor er extra druk op het lager blijft staan en deze blijft drukken op de diafragma met een slippende koppeling als gevolg.
Ook kan het voorkomen dat een stuk slang in de leiding van binnen dicht slipt waardoor restdruk kan blijven, ook een punt van controle.

Mijn advies is om een nieuwe koppeling te laten komen, de drukgroep instelling te vergelijken met die nu verbouwd is om te bepalen wat de exacte instelling van de gele veren moet zijn. ( instelling is visueel moeilijk in te schatten)
Tevens de hoofdkoppeling cilinder en T-stuk vervangen, en eventueel de leiding.



Dus nu toch maar weer een nieuw koppelingsset kopen.
En ik ben van plan om dan ook maar meteen het massavliegwiel te vervangen (ik kan een nieuwe krijgen voor 359 euro).
Wat betreft de hoofdcylinder en leiding twijfel ik nog, koppeling was altijd goed te bedienen.
Wat is wijs?

Groeten Jeroen
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jereon
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lemele
Leeftijd: 55
Berichten: 141
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 05.06.2021 - 20:33  ·  #34
Hier weer een update.
Het project heeft even een weekje stil gelegen ivm drukte op de boederij (gras maaien en inkuilen).

Wat heb ik gedaan:
Allereerst een nieuw vliegwiel en een nieuwe koppeling gemonteerd.
Ook een nieuwe ontluchtingsnippel gemonteerd.
Daarna alles weer ingebouwd, tweede keer gaat inderdaad veel sneller.

Alles lijkt te nu goed te werken.
Ik had alleen eerst geen vol vermogen, maar dit kwam door dat hij in noodloop gegaan was.
Luchtmassameter vergeten aan te sluiten.
Gelukkig Vida bij de hand en de storing gewist en weer genoeg power.

Nu op naar de 500.000km (nu 475.000).

Dan nog info wat ik denk dat ik de eerste keer verkeerd heb gedaan.
- Massavliegwiel was toch echt aan vervanging toe.
- Bij het monteren van de koppeling de tool veel te strak ingedraaid (daardoor was de nieuwe koppeling al bijna hellemaal opgesteld)

Iedereen bedankt voor de input, en ik hoop dat iemand die de koppeling ook gaat vervangen hier wat info kan vinden.

Groeten Jeroen
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 05.06.2021 - 20:47  ·  #35
Top dat het helemaal gelukt is, en goed werkt.
Nog beter dat je ook dat aangeeft, en kunt reproduceren wat er fout was gegaan. Hier hebben in de toekomst zeker mensen iets aan.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 05.06.2021 - 22:47  ·  #36
Mooi dat het nu voor elkaar is .
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 06.06.2021 - 01:38  ·  #37
Met genoegen zie ik dat er gedacht is aan de veiligheid tijdens werken aan de auto.
Dat wordt nog wel eens vergeten.

Van fouten leer je hoe vervelend dat ook kan zijn.
Mooi resultaat en goede informatie voor forum leden die ook de koppeling willen vervangen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 06.06.2021 - 10:49  ·  #38
Top Jeroen.
Op naar de 500.000 👍🏻
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 06.06.2021 - 12:46  ·  #39
De aanhouder wint!
rfs88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Susteren
Berichten: 105
Geregistreerd: 10 / 2020
Subject:

Re: Olie lekkage tussen de motor en versnellingsbak

 · 
Posted: 07.06.2021 - 08:07  ·  #40
idd zeer leerzaam, ik ben zelf ook toe aan de koppeling / vliegwiel reparatie. Er hing bij mij ook olie tussen het blok en dan bak!
Vandaag of morgen wil ik eraan gaan beginnen, het blok heb ik er vorige week al uitgehaald en zaterdag de distrubutieriem met alle keerringen gedaan. Ik ga ook weer eens wat Youtube filmpjes opzoeken over het aanspannen van de koppeling, heb dit al 3 jaar niet meer gedaan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0