Olie in luchtslangen

Olei in luchtslangen / ETM vervuild / Turbo defect?

 
 
 
 
 
ROVOR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Olie in luchtslangen

 · 
Posted: 25.10.2016 - 22:55  ·  #1
Beste forum,

Enige tijd geleden had ik een onregelmatig stationair toerental, destijds al een keer mijn ETM schoongemaakt en dit hielp.
Sinds korte tijd weer hetzelfde euvel en nu valt de motor ook uit wanneer het toerental terugvalt na schakelen. Wederom wilde ik de ETM schoonmaken maar zag ook wat olie onder de auto liggen. Dit lijkt uit de luchtinlaat slangen te komen (vlak na de radiator).
Slangen eraf en er zit aardig wat olie in de slangen. ETM is ook weer erg vies.
Is mijn turbo nu defect aan het raken (ik hoor hem ook zachtjes gieren als ik rijd, maar ik weet niet of dit normaal is).

NA het schoonmaken van mijn ETM krijg ik nu ook een foutmelding : Emisie service vereist.

Graag jullie hulp
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Olie in luchtslangen

 · 
Posted: 25.10.2016 - 23:37  ·  #2
Los van de storingen e.d.

Inlaat ligt helaas altijd vol baggerolietroep door de carterventilatie, niet gunstig voor je prestaties (na enkele jaren) maar wel een milieueis sinds de 90's..

Dus dat het in de luchtinlaat redelijk nat is van de olie is normaal, een overleden turbo zou wel een dusdanig hoog olieverbruik/verlies tot stand brengen dat je maandelijks moet bijvullen.
ROVOR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Olie in luchtslangen

 · 
Posted: 27.10.2016 - 10:54  ·  #3
Hey bedankt, dus mijn turbo hoeft niet kapot te zijn. Maar wat doe je aan die olie in de inlaat slangen. Ik bedoel, eens in de paar jaar de ETM schoonmaken moet toch niet de bedoeling zijn. Wat kan de oorzaak zijn van de olie in de luchtslangen, andere olie gebruiken oid?

Op zich rijdt de auto wel goed, trekt ook best goed op. Niet zoals mijn 850 t5 hiervoor (die mis ik nog steeds).

Overigens is de foutmelding weg.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Olie in luchtslangen

 · 
Posted: 27.10.2016 - 11:01  ·  #4
Hoe is je olieverbruik? Wellicht oliegebruik via je klepstelen? De afdichtingrubbertjes daarvan uitgedroogd?
ROVOR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Olie in luchtslangen

 · 
Posted: 27.10.2016 - 15:52  ·  #5
olieverbruik valt mee. kan via de klepsteeltjes olie in de luchtinlaat komen?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Olie in luchtslangen

 · 
Posted: 27.10.2016 - 16:57  ·  #6
Nee , dan verbrand het in de cilinders en geeft het blauwe rook .

Komt hoogst waarschijnlijk door het carterventilatie systeem.
Ander punt , vul je olie bij tot max ?, niet doen dan maar tot 3 kwart op de peil stok , ik zet hem halverwege , dit kan er ook voor zorgen dat je minder olie in je inlaat systeem krijgt , boven peil vullen is natuurlijk helemaal niet de bedoeling .

Bij diesels is dat al zo wie zo tot max drie kwart voor het regeneratie gebeuren , maar bij de benzine auto's kan dat ook helpen .
ROVOR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Olie in luchtslangen

 · 
Posted: 01.11.2016 - 16:01  ·  #7
na schoonmaken loopt hij weer goed, maar ik blijf mij toch afvragen hoe ETM/gasklephuis zo vervuild kan raken , ik wil graag de oorzaak wegnemen.

Wie o Wie weet de oplossing.
ROVOR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Olie in luchtslangen

 · 
Posted: 04.09.2017 - 10:39  ·  #8
Inmiddels is mijn ETM vervangen. Natuurlijk op weg naar vakantie, halverwege belgie. Gelukkig vervangend vervoer en de vakantie fagemaakt in een gloednieuwe V70.
Maar, nog steeds heb ik veel olie in mijn inlaatsysteem/luchtslangen. En dan met name na de intercooler (?) . In de slang voor de ETM. Waar de slangklem aan de radiator zit. Weet iemand hier de oorzaak van, enige wat ik kan denken is mijn Turbo??
 
Selected quotes for multi-quoting:   0