Hey!
Op dit en het 850 forum lees ik regelmatig mee in de "grote oliediscussies", en wat me opvalt is dat ik vaak lees dat men om de circa 12.000 en 15.000km de olie ververst.
In mijn Haynes manual (zie afbeelding) staat 'echter' om de 8.000km en 2 keer per jaar (zie foto van de betreffende pagina).
Ik rijd niet heel veel met de C70 2.5T uit 1999 (ca. 12 a 15dkm per jaar) maar wissel dus best wel regelmatig even de olie (volg de manual).
Mijn vraag is wat houden jullie aan, en is die 8.000km wat overdreven?
En misschien handig, ik heb ook maar even een foto van de samenvatting van het aangeraden onderhoudsschema bijgevoegd.


Op dit en het 850 forum lees ik regelmatig mee in de "grote oliediscussies", en wat me opvalt is dat ik vaak lees dat men om de circa 12.000 en 15.000km de olie ververst.
In mijn Haynes manual (zie afbeelding) staat 'echter' om de 8.000km en 2 keer per jaar (zie foto van de betreffende pagina).
Ik rijd niet heel veel met de C70 2.5T uit 1999 (ca. 12 a 15dkm per jaar) maar wissel dus best wel regelmatig even de olie (volg de manual).
Mijn vraag is wat houden jullie aan, en is die 8.000km wat overdreven?
En misschien handig, ik heb ook maar even een foto van de samenvatting van het aangeraden onderhoudsschema bijgevoegd.


You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
en lijkt me evengoed overkill, en dan een brandstoffiltertje pas weer elke 80.000km (of 4 jaar), dat lijkt me weer weinig.
zal eerder van toepassing zijn. Door het regenereerproces komt er teveel (onverbrande) diesel in de motor welke in de olie terecht komt en dus voor een stijging van het oliepeil zorgt. Tevens heb je kans dat de motor hierdoor op hol kan slaan. De diesel in de smeerolie verdunt de olie dermate dat deze niet meer voldoende kan smeren(koud/warm)