Oliedruk lampje + ratelend geluid

Fred Karpet
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Oliedruk lampje + ratelend geluid

· 
Posted: 30.01.2017 - 20:38  ·  #1
Een beetje een vergelijkbare situatie als hier: topic.php?t=7134, maar desondanks zou ik even jullie mening willen weten.

Ik heb vandaag een S80 2.4 benzine opgehaald uit 2000. Fijne auto, maar na plm. 20 km kreeg ik een melding dat de oliedruk te laag was. Ik heb de auto uitgezet, tijdje laten afkoelen en vervolgens zachtjes doorgereden naar de stad. Eenmaal in de stad kreeg ik de melding opnieuw, maar bij gebrek aan parkeerruimte (het blijft een lel van een auto) moest ik doorrijden.

Eenmaal op de parkeerplaats aangekomen heb ik de motorkap opengegooid. Oliepeil bekeken en wat denk je? Noppes. Ai... Dat had ik ook niet verwacht. Via de telefoon snel even gekeken welke olie erin moest en ik las ergens 10w40. Maar, het internet was slecht en bij gebrek aan tijd / goed internet heb ik 10w40 gekocht en de hele fles erin gedouwd. Bleek dus meer te zijn dan noodzakelijk, maar goed, beter iets dan niets.

Auto gestart en melding was weg. Yes! Ik weer de auto in, de stad uit en ik heb amper het gas erin getrapt of een blauwe wolk legt een kilometers lang spoor achter me. #$(*@)#$( Oliedruk melding kwam weer terug en ratelen onder de kap. Ai ai ai...

Nu lees ik op het forum meerdere oorzaken, van verbrande kleppen tot en met grieplige rubberen ringetjes die uitgedroogd zijn. Ik weet ook dat 10w40 eigenlijk een te dikke olie is en dat daar het geratel ook vandaan kan komen. Verder maakte de auto voornamelijk kleine ritjes (amper 1.000 km per maand) en heeft hij een tijdje stilgestaan.

Welke stappen zouden jullie zetten om het probleem te tackelen?

- Olie verversen?
- Spoelen?
- Oliefilter vervangen?
- ... ?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: Oliedruk lampje + ratelend geluid

· 
Posted: 30.01.2017 - 21:18  ·  #2
Dit klinkt niet goed.
Hoe hoog was het peil na het bijvullen van die 1 liter?
En als er geen oliedruk is kan het direct gebeurt zijn met de drijfstang lagers. Dat is een reparatie die je liever niet wilt.
Ik zou ook zeker terug gaan naar de verkoper en kijken wat er te regelen valt en liefst de verkoop ongedaan maken.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 22:19  ·  #3
Een 2000 s80 kan zeker een 10w40 aan.
Wat nu beschreven is lijkt ( grieplig om te zeggen, maar beter eerlijk zijn ) op einde oefening.
Het oliedruk verhaal is berucht, er staat genoeg over geschreven hier.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 22:46  ·  #4

Auto gestart en melding was weg. Yes! Ik weer de auto in, de stad uit en ik heb amper het gas erin getrapt of een blauwe wolk legt een kilometers lang spoor achter me

Ik geloof hier niet in het "O" ringetjes verhaal maar eerder in, hoe grieplig het ook zijn mag, een overleden motor.
Als het de "O" ringen zouden zijn dan zou de oliedruk melding meteen teruggekomen zijn. Ook direct na de eerste keer afkoelen..

Een ratelend geluid is ook al helemaal geen goed voorteken.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 23:01  ·  #5
Is het dit geluid?

https://m.youtube.com/watch?v=xMQQIPRetW4

Dan weet je dat je een aardige klus hebt, denk dat een ander blok de beste optie is dan. Of in onderdelen verkopen. Uit het voorstel verhaal begreep ik dat de auto uit een vordering komt, als deze een serieus defect heeft, dan moet de waarde ook ff serieus naar beneden bijgesteld worden.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.01.2017 - 23:46  ·  #6
Normaal gesproken zou het betekenen: geen meter meer mee rijden, en direct verkopende partij bellen.

In dit geval ben ik het met Walter eens: contact opnemen met deurwaarder, en zien in hoeverre een herwaardering en vervolgactie mogelijk is. Ook de vraag of, en in hoeverre eventueel aangetoond zou kunnen worden dat de vorige eigenaar de zaak gesaboteerd heeft. Het lijkt immers wel héél erg toevallig.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 07:58  ·  #7
20km na ophalen. Dat kan bijna niet anders dan dat de verkoper dit heeft geweten.
Fred Karpet
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 08:42  ·  #8
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 13:25  ·  #9
Ik zou niet eens de moeite nemen om uit te zoeken wat er is, geen oliedruk is gewoon onherroepelijk schade aan lagers e.d. (gezien je er toch even mee door moest rijden).

Als het blok na 20km "stuk" loopt, lekker terug brengen, op zoek naar een ander exemplaar en dikke doei voor de handelaar.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2017 - 17:53  ·  #10
Quote door Fred Karpet

Quote door Waltersan

Het filmpje duurde me iets te lang. Het geluid lijkt meer op dit: https://www.youtube.com/watch?…e=youtu.be.

Ff doorscrollen naar 3:10 en 7:10 dan hoor je het duidelijk, en is ook wat anders als het filmpje wat jij plaatst. Dat klinkt meer als een vacuumprobleem.

Selected quotes for multi-quoting:   0