Oliedruk en temperatuur meters

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 08.02.2016 - 16:19  ·  #1
ik heb al veel voorbij zien komen over het plaatsen van een oliedruk en temperatuur meter.
Ik heb een tijdje op Vida gezocht en vond de handleiding om de oliedruk van de motor te meten.
Wanneer je de bodemplaat onder de motor weghaalt dan zie je boven de peilstok ingang een plug in het blok zitten welke je weg moet halen. Vervolgens sluit je daar een oliedrukmeter op aan om de druk te checken.

Het moet toch mogelijk zijn daar een VDO sensor, gecombineerd voor druk en temperatuur, op aan te sluiten?
Lijkt mij eigenlijk een fluitje van een cent.
Graag jullie mening.

Gr. Rene
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2750
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 08.02.2016 - 17:10  ·  #2
Dat is inderdaad mogelijk.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 08.02.2016 - 19:43  ·  #3
Hoe weet je dat daar je oliedruk te meten is? oftewel heb je daar oliedruk? oliepomp zit voorin blok en pompt iig omhoog naar de kop maar waar verder heen?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 08.02.2016 - 21:06  ·  #4
Quote door GRUNNS60

Hoe weet je dat daar je oliedruk te meten is? oftewel heb je daar oliedruk? oliepomp zit voorin blok en pompt iig omhoog naar de kop maar waar verder heen?

Hoe ik dat weet staat in het begin van min mail. Overal in het blok lopen olie kanalen. Overal in die kanalen hoort de druk hetzelfde te zijn. Zo niet dan heb/is er een probleem.
De dealer kan via deze plug de druk meten. Staat uitgebreid in Vida.
Ik zoek alleen nog een plaats waar ik de olietemp zender kan plaatsen.
Aan de achterkant van het blok, onder de turbo, zit volgens mij nog een dergelijke plug.
Ook kan je de aftapplug vervangen door een bus waar je een voeler/zender in zet. Ik gebruik de aftapplug toch nooit. Ik zuig de olie af. Hoef ik de alu carterbescherming er niet iedere keer onderuit te schroeven.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 08.02.2016 - 22:59  ·  #5
ah idd niet goed gelezen. zal eens kijken in Vida welke info er allemaal staat. :thumb:
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1922
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 28.12.2017 - 23:09  ·  #6
En, heeft iemand al een oliedrukmeter in de opening (afgedekt met een Torx-bout) bij de oliepomp aangesloten?
Zoja, met welke voorziening lees je de waardes uit? (conventionele VDO meter, of met nog iets anders?)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 29.12.2017 - 12:29  ·  #7
volgens mij was dat mn eerste probleem waar ik tegen aanliep bij verder onderzoek naar dit dingetje. wat voor een meter plaats ik waar zodat het nog wat beschaafd lijkt? ben ik (nog) niet uitgekomen..
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2846
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 29.12.2017 - 12:34  ·  #8
Quote

volgens mij was dat mn eerste probleem waar ik tegen aanliep bij verder onderzoek naar dit dingetje. wat voor een meter plaats ik waar zodat het nog wat beschaafd lijkt? ben ik (nog) niet uitgekomen..


Er zijn van die huisjes voor dit soort meters die je op de A-stijl kunt monteren. Wellicht is dat wat als je dat mooi vindt.

Misschien een andere optie is om VolvoTech.eu te benaderen om te informeren of de CFE Plus geschikt is/wordt voor jouw type auto
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 29.12.2017 - 12:46  ·  #9
Het probleem is dat de sensor niet standaard in mijn 9en vele)volvo zit en dus ook niet via CFE zichtbaar te maken. dus t wordt echt een extra meter
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2846
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 29.12.2017 - 12:50  ·  #10
Quote

Het probleem is dat de sensor niet standaard in mijn 9en vele)volvo zit en dus ook niet via CFE zichtbaar te maken. dus t wordt echt een extra meter


Tja, dan zit er inderdaad niets anders op.....
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1922
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 29.12.2017 - 14:27  ·  #11
De sensor moet toch te plaatsen zijn in de plaats van de torx-bout vlak bij de oliepomp?

GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 29.12.2017 - 14:29  ·  #12
ja dat denk ik ook maar heb vooral nog geen beschaafde meter en plek voor meter gevonden.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Oliedruk en temperatuur meters

 · 
Posted: 30.12.2017 - 07:02  ·  #13
Conventionele zenders zijn vrij lomp en zitten al snel ergens in de weg. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan uitgaan of op de plaats van huidige oliedrukschakelaar, of in de carterplug (vind het laatste altijd een gedoe met olie wisselen). Als je hem met een T-stuk monteert op de plek van de huidige oliedrukschakelaar, kun je deze gewoon behouden en voor de oliedruk te meten is het een perfecte plaats. Echter, je kunt hier ook je olietempzender bij monteren maar dan moet je goed in de gaten houden dat de olietemp zoals die dan op een separate meter word aangegeven altijd iets hoger zal zijn, als de daadwerkelijke olietemp. Dit omdat de olie bij de drukzender 'stil' staat en er niet langs stroomt / vloeit.

Ik heb dit zo gedaan voor beide meters bij diverse 850's en x70 classics en werkt an sich gewoon goed. Het gemeten verschil in temp wat de meter aangeeft en daadwerkelijke olietemp is bij echt warme motor max 10 graden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0