oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

Oliedruk probleem

 
 
 
 
 
karel
 
Avatar
 
Subject:

oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 08.06.2009 - 18:05  ·  #1
Mijn volvo V70 xc uit 2000 met 126.000 originele kilometers, gaf laatst een waarschuwing voor een ontbreken aan oliedruk. Uiteraard gelijk gestopt en geen motorschade opgelopen zoals nu wordt gedacht. Eerst is er olie bijgevuld, toen weer zelfde melding. Controle door mijn garage (universeel). Zij hebben de carterpan verwijderd/ volledig gereinigd, nieuw oliefilter en groffe(aanzuig)filter in de carter gereinigd. Zat vol met viezigheid volgens hun zeggen, een oplosmiddel toegevoegd en een kwartier staionair laten draaien, om black sluts op te lossen. Controle met benzine in de oliekanalen en weer dicht met nieuwe olie. Na een paar dagen weer dezelfde melding. Weer opengehaald en nu hele fijne stofresten in oliefilter en de groffere in de het aanzuigfilter. Waarschijnlijk door het oplosmiddel in de olie losgekomen. Ook is nu het kanaal van de oliedrukcensor gereinigd en de censor zelf ook vervangen. Weer nieuw oliefilter en weer nieuwe olie. Mijn vraag is ...is dit nu een juiste methode want ik ben bang dat ik binnenkort weer langs de weg sta. Zij stellen nu dat er heel veel problemen zijn met dit type blok ( 2,4 t lagedruk turbo). Ik geloof dit echter niet. Vind er niets van terug op internet. wie o wie herkent dit verhaal of kan er iets over zeggen.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.11.2009 - 22:47  ·  #2
Hoi... ik heb op jou probleem geen antwoord .. maar loop nu tegen een soort gelijk probleem aan...
V70 bj 2001 186.000Km automaat.
Bij mij gaat het lampje branden na een aantal minuten.. (warme motor) kan ongeveer een kilometer rijden en dan floept het lampje aan.
Dus auto aan de kant ... motor uit ... wachten starten.. alles okay en na de volgende kilometer weer het lampje aan.
Hopelijk is het de oliedruk opnemer... ik heb er nog een liggen maar kan er van af de bovenkant niet bij denk ik.
Herkend iemand mijn problem??!! enige suggesties...

Frans...
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 29.11.2009 - 15:26  ·  #3
'Zij stellen nu dat er heel veel problemen zijn met dit type blok ( 2,4 t lagedruk turbo). Ik geloof dit echter niet. Vind er niets van terug op internet. wie o wie herkent dit verhaal of kan er iets over zeggen.'


Hoi Karel,

Het is inderdaad niet het geval dat daar veel problemen mee zijn, maar het is ook geen onbekend probleem. Het geldt ook niet alleen voor de 2.4t, maar eigenlijk voor alle 2.4 blokken. Het interne filter dat op de olieaanzuigbuis in je carter zit, wil wel eens verstopt raken. Maar meestal is dan reiniging voldoende.

Wat ook een vaker voorkomend probleem is bij meerdere types is een
'O' ring, die tussen je aanzuigbuis en je oliepomp zit, die het begeeft. Is een onderdeeltje van ongeveer een (1) euro. (arbeidsloon is dan vele malen hoger).

Er staat wel het e.e.a. op het Volvoforum.nl, zie ook deze link:
http://www.volvo-forum.nl/view…t=oliedruk
(het begin van het topic begint over iets anders, dus even verder lezen)

Ook is er wel iets te vinden over een niet goed werkende (afsluitende) overflow-klep. Die is veerbelast en de veer wil wel eens slapper worden.

LET OP: Het is vrijwel nooit de oliedruksensor (nog nooit iets over gevonden/gelezen), dus doorrijden en aanmodderen kan je motor onherroepelijk beschadigen.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 29.11.2009 - 15:39  ·  #4
Quote door V70 2.4T
'Zij stellen nu dat er heel veel problemen zijn met dit type blok ( 2,4 t lagedruk turbo). Ik geloof dit echter niet. Vind er niets van terug op internet. wie o wie herkent dit verhaal of kan er iets over zeggen.'


Hoi Karel,

Het is inderdaad niet het geval dat daar veel problemen mee zijn, maar het is ook geen onbekend probleem. Het geldt ook niet alleen voor de 2.4t, maar eigenlijk voor alle 2.4 blokken. Het interne filter dat op de olieaanzuigbuis in je carter zit, wil wel eens verstopt raken. Maar meestal is dan reiniging voldoende.

Wat ook een vaker voorkomend probleem is bij meerdere types is een
'O' ring, die tussen je aanzuigbuis en je oliepomp zit, die het begeeft. Is een onderdeeltje van ongeveer een (1) euro. (arbeidsloon is dan vele malen hoger).

Er staat wel het e.e.a. op het Volvoforum.nl, zie ook deze link:
http://www.volvo-forum.nl/view…t=oliedruk
(het begin van het topic begint over iets anders, dus even verder lezen)

Ook is er wel iets te vinden over een niet goed werkende (afsluitende) overflow-klep. Die is veerbelast en de veer wil wel eens slapper worden.

LET OP: Het is vrijwel nooit de oliedruksensor (nog nooit iets over gevonden/gelezen), dus doorrijden en aanmodderen kan je motor onherroepelijk beschadigen.


Daarom staat de V70 voor de deur... probeer hem morgen bij de garage te krijgen... als het blok koud is kan ik er met lage toeren 5km rijden voordat het lampje aan gaat.. en dat is net voldoende om bij de garage te komen. Alles lezende kom ik ook tot de conclussie dat het probleem in het aanzuig circuit zit. Mede gezien het feit dat het probleem erger wordt naarmate de olie warmer dus dunner wordt en dit in relatie tot het toerental. Bij stationair draaien blijft het lampje eigenlijk wel uit... tussen 2500....3500 toeren gaat het lampje aan. Dus aannemelijk dat er bij deze hoge vraag en dunnere olie lucht mee komt waardoor de druk weg gaat vallen.
Ik laat wel weten wat het geworden is... ik ga voor de O ringen.

Frans...
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 29.11.2009 - 19:55  ·  #5
Ben benieuwd....
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 29.11.2009 - 23:18  ·  #6
Quote door V70 2.4T
Ben benieuwd....


Auto staat sinds vanavond bij de garage... we hebben geen risico gelopen en hem daar heen gesleept. Morgen gaan ze eerst olie druk meten en daarna de carterpan er vanaf. Spannend hoor... :shock:

Het vervolg staat hier viewtopic.php?p=3029#3029 dit was niet mijn draadje...
Black Superduke
 
Avatar
 
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 09:39  ·  #7
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum.....


Ben van een 850 geswitched naar een V70-2.4T. Wij gebruiken de V70 als we met ons hele gezin (vijf personen) op weg gaan, ik heb verder "helaas" alleen maar een 2- en een 4-zitter.
Verleden week gekocht, proefrit gemaakt, niets aan de hand.
Afgelopen weekend naar Zwolle gereden, toen begon het feest. "Geen oliedruk, stoppen en motor uitzetten". Gestopt, motor uit, even wachten en vervolgens verder.
Eerste gedachte: Kat in de zak gekocht.
Na even googelen kom ik op jullie forum terecht en blijkt het mogelijk om een "kontroleerbaar" euvel te gaan. Ik heb de afspraak voor reparatie reeds gemaakt.
Ik heb echter een vraagje: Die O-ring waar over geschreven wordt, zit die aan de "perszijde" van de oliepomp? Heeft iemand toevallig een exploded view tekening van de situatie?
Om de carterpan te verwijderen moet de voortrein (gedeeltelijk) los, klopt dat?

Bij voorbaat hartelijk dank.

Groet,

Marcel.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 11:06  ·  #8
@Black Superduke Welkom, hier. Je valt met de deur in huis.
Misschien even voorstellen ?
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 11:28  ·  #9
Marcel... zeker even voorstellen... O-)

Als eerste trek je olie filter er uit en controleer deze... en lees vervolgens deze topic!! :sick:

topic.php?t=708&page=fst_unread&highlight=oliedruk

Ik ben benieuwd....

suc6,

Frans
Black Superduke
 
Avatar
 
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 11:37  ·  #10
OK, even voorstellen.....

Marcel, 46 jaar oud (zeggen de kinderen) of jong (vind ikzelf), getrouwd en 3 kinderen.
Werk als zelfstandig "projecten-figuur" in de (chemische) industrie, houd me bezig met engineering, project- en construction management.
Hobbies: Alles waar je benzine in kan gooien. Ben naast autogek ook motorliefhebber....
Naast de V70 hebben we een Z4 coupe en een Lexus IS-F, zoals ik zei echter niet geschikt voor 5 personen.
Volvo historie: S60T5 (als "hoofd-auto"), 850GLT en 850GLE als "derde auto". Nu dus de V70.
Waarom Volvo? Vanwege de voorliefde voor 5-pitters. Heb in het verleden Audi 200/A6 en VW Passat V5 gereden, die dingen gingen steeds stuk....

Dit ben ik in een notedop....vragen?

Marcel.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 11:57  ·  #11
Marcel.. ha ha.. welkom... misschien nog een keer een foto van de auto...
Zoals ik schrijf... eerst het filter inspecteren!!!
Bij mijn volvo kon de carterpan zonder overdreven sloopwerk worden verwijderd!!!
Maar eerst filter... dan weet je al heel snel meer...!!
Ging het lampje nadat je de motor had uitgezet weer uit als hem startte???

Frans...
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 12:18  ·  #12
@frans_v70 ... tja, ik denk dat je bedoelt "startte" :lol:
Black Superduke
 
Avatar
 
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 12:44  ·  #13
Frans,

Nadat ik de motor had uitgezet en vervolgens weer gestart, bleef het lampje in eerste instantie uit. Na een km of 100 begon het weer te branden. Ik reed de hele tijd zo'n 130 km/u, dus 2500-2600 rpm...
De auto wordt vrijdag aanstaande gerepareerd, natuurlijk komt er een nieuw oliefilter in.
Welke viscositeit adviseren jullie? Ik las iets van 5W....

Groet,

Marcel.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 18:10  ·  #14
Quote door Greyline

@frans_v70 ... tja, ik denk dat je bedoelt "startte" :lol:


hoezo........ O-)
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: oliedruk waarschuwing volvo V70 Cross country bouwjaar 2000

 · 
Posted: 27.03.2012 - 18:19  ·  #15
Lijkt me stug dat het O-ringetje hieraan schuld is.... ik verwacht dat als deze defect is de oliedruk gelijk weer te laag zal zijn....!
Ik hoop niet dat je een black sludge probleem hebt... maar als het lampje na 100km pas weer aan gaat zal dat ook nog wel mee vallen...en het probleem met een paarkeer spoelen wel zijn opgelost bij ging het lampje na de filter en olie wissel ook pas na 200km weer branden.. uiteindelijk is bij mij het carter uitgebikt en is het onderblok schoon gemaakt de rest heb ik doormiddel van zeer regelmatig olie verversen opgelost.

Ben bebieuwd wat er bij jou aan de hand is of is geweest.

Frans
 
Selected quotes for multi-quoting:   0