Oliekeerringen

Wim 1981
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Oliekeerringen

· 
Posted: Gisteren om 06:09  ·  #1
Beste volvo rijders,

Afgelopen week mijn koppakking vervangen (Volvo 244 B19A motor) en neem ook gelijk de distributieriem en vervang de oliekeeringen mee aan de distributiezijde. Ik heb middels de vereniging de stempels voor de krukaskeering en de stempel voor de nokkenas besteld.

Ik heb de lippen en de buitenkant van de keerring goed ingesmeerd met motorolie maar heb zojuist beide keerringen kapot gedraaid. Van beide keerringen zijn de binnenlip niet mooi meegenomen maar waarschijnlijk blijven hangen achter de as.

Gelukkig heb ik van beide 2 besteld dus heb nog 2 kansen. Kunnen jullie helpen met tips waar heb ik de fout gemaakt? (in het bedienen van de stempel misschien)?

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Wim Pronk
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Re: Oliekeerringen

· 
Posted: Gisteren om 17:14  ·  #2
Beste Wim, waar het fout gaat weet ik niet, heb ook geen beeld van de stempels die je gebruikt.
Krijg de indruk dat je die met een centrale bout aandraait in nokken en krukas.
Het vervelende hiervan is dat je geen "gevoel" hebt tijdens montage.
Ik ben misschien een vloekende in de kerk maar ik monteer ze zonder stempel en gewoon met een hamer.
Maartjinski
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: Oliekeerringen

· 
Posted: Vandaag om 12:30  ·  #3
Hoi Wim,

de stempels ken ik ook niet dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.
Maar er leiden meerdere wegen naar Rome, dus misschien heb je iets aan het volgende;

De as en de zitting voor de keerring moeten in ieder geval goed schoon en onbeschadigd zijn.
Met je nagel kan je eventuele afwijkingen (krassen, pitten, enz) redelijk gemakkelijk opsporen.
Zelf gebruik ik zuurvrije vaseline op de buiten en binnenkant van de keerring, maar motorolie zal ook wel prima werken.
De as en zitting kun je eventueel ook insmeren.
De nieuwe keerring breng ik zover mogelijk met de hand aan, dan leg ik de oude keerring er bovenop.
Dan met een hamertje en drevel kleine tikjes in een circulaire beweging op de oude keerring tot de nieuwe op z'n plaats zit.
Soms wil het met de oude keerring ertussen niet helemaal tot het einde lukken, dan kan ie er wel tussenuit.
Door de drevel dan goed vlak aan te sluiten op de nieuwe keerring en vooral met beleid te tikken, kun je hem dan net vaak dat laatste zetje geven.

Mocht je geen drevels hebben, gebruik dan in ieder geval geen schroevendraaier.
Liever in dat geval bijvoorbeeld een verlengstuk uit een doppenset of iets anders wat vlak is.
Anders beschadigd de nieuwe keerring bijna gegarandeerd .

Mocht je er niet uitkomen dan kan je altijd een foto van de situatie hier plaatsen.
Dat maakt het meedenken voor ons wat gemakkelijker.

Succes met de operatie en ik ben wel benieuwd naar deze 244. :Thumbsup:
Selected quotes for multi-quoting:   0