olielekkage 2.4t

nokkenasversteller

 
 
 
 
 
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 10.06.2011 - 00:37  ·  #1
Ontdekte afgelopen maandag wat olielekkage, althans, een klein donker vettig vlekje op m´n oprit. Dus even op m´n knieen met een lampje onder de auto gekeken en jawel, een lekspoortje onder de kunststof afdekplaat, aan de distributiezijde :devil:

Twee jaar geleden ook al zoiets gehad, was toen de keerring van de voorste nokkenas.
Aangezien de vijfcilinders nog wel wat vaker willen lekken aan die kant dacht ik dat het dan nu wel de achterste of de krukaskeering zou zijn.
Even de kappen bij de distributie eraf gehaald en goed gekeken. Leek schoon en droog bij beide nokkenassen (in tegenstelling tot de vorige keer) dus dacht toen aan de krukas. Maar daarvoor zat de vettigheid op het blok te hoog. Tenzij de krukas het door zijn omwentelingen zou ´rondslingeren´ maar daarvoor lekt het nu net weer niet hard genoeg. Alle tandwielen en distributieriem geheel schoon overigens.

Toch maar even door de dealer naar laten kijken en bleek dat de nokkenasversteller, achter het tandwiel van de achterste nokkenas, lek was.
Onderdeeltje van rond de 250 Euri (ex montage). Maar dat bleek niet het grootste probleem. Hij is nergens op voorraad, ook niet in Zweden! Fabriek geeft aan dat hij pas met een week of vier weer leverbaar is :'( Omdat het op zich geen kwaad kan (zoalng je maar zorgt dat je olie op peil blijft en je een krant op je oprit legt... <_< ) zit er niet veel anders op als afwachten. Wel balen, hoop dat het nog binnen komt voor m´n vakantie eind juli...

Heb nu alle ´standaard´ zaken wel zo´n beetje gehad wat lekkage betreft. Zoals gezegd de keering van de voorste nokkenas, de keerring van de olieretourleiding van de turbo en nu de nokkenasversteller. Denk er sterk over ook maar gelijk de krukaskeering te laten vervangen als de boel toch weer open moet, bespaar ik me weer wat ergernis en geld de komende tijd. Of gewoon zwarte tegels in m´n oprit leggen en nergens meer naar kijken..
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 10.06.2011 - 12:53  ·  #2
verkeerd kerel. Ik zou dat ook hebben. Ik zie elk druppeltje. Laatst zag ik een oliespoor met auto wassen en dacht ook direct dat het raak was. Was remstof en siliconenspray die ik had gerbuikt voor wat te smeren.
langemaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: maas en waal
Leeftijd: 44
Berichten: 161
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 11.06.2011 - 05:51  ·  #3
is de carterontluchting niet vervuild/ verstopt. als de motor carterdruk opbouwd dan drukt hij het meestal door en keering naar buiten. met olielekage tot gevolg.
gr ed
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 11.06.2011 - 23:12  ·  #4
@ Blastaway: Ja, inderdaad, ik baal wel, maar meer van het feit dat ik zo lang moet wachten als van het euvel zelf. Enne 'siliconenspray' ??? Getver! Ik doe veel spuitwerk zelf (aan de auto, o.a. sierstrip rondom bumpers en deuren/achterspoiler, spiegels, maar ook voor anderen, o.a. motorhelmen, kleine schades etc). Als ik dat spul in m'n buurt heb gehad, kan ik daarna een week niet meer spuiten! Die rotzooi blijft op je huid zitten en gaat over op het object dat je wilt spuiten, echt een drama. Is ook de nachtmerrie van elke autospuiter. Je krijgt het gewoon niet weg en blijft het altijd zien. Ik zou een ander smeermiddeltje pakken, teflonspray of zo, in ieder geval iets zonder siliconen.

@ Langemaat: Nee, de carterventilatie is schoon (ben ermee bekend en houdt het nauwlettend in de gaten), het is 100% de nokkenasversteller dit keer. :'(
En de keering van de turbo retourleiding is vrijwel standaard en heeft daar sowieso geen nadeel van. Is ook maar gewoon een klein O-ringetje om de leiding, daar waar hij weer terug gaat in het blok. Kost ook niks (2,- Euro of zo) en vervangen is een fluitje van een cent, maar wel behoorlijke lekkage tot gevolg.
Van de nokkenas (voorste) zou de oorzaak carterventilatie kunnen zijn, evenals de krukaskeering, maar hoeft niet, door ouderdom en uitdroging willen ze ook wel gaan. Zijn beiden ook bekende euvels. Bovendien was de nokkenaskeering bij mij ook reeds twee jaar en bijna 40.000 km geleden, als er iets mis was met de carterventilatie, was er al wel eerder weer een keering 'gesprongen'.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 12.06.2011 - 07:51  ·  #5
Ow, goede tip. Ik spuit het normaal altijd op de velgen in de winter tegen uitbijten van het zout.
Kan jij mijn onderkanten ook spuiten? :-) Dat wil ik wel nog eens laten doen. Vind hem nu nog een beetje cheap ogen met de plastic onderkanten :-(
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 12.06.2011 - 14:02  ·  #6
Ja, alles is te spuiten.
Is voor die kunsstof delen echter wel wat werk, dat lukt niet in een (1) dag. Eerst alles demonteren (rand onderaan bumpers zijn, i.i.g. tot 2005, een geheel, dus hele bumper eraf), dan ontvetten, kunsstofprimen, filler spuiten en veel schuren om dat 'bobbel' profiel weg te krijgen, dan lak spuiten en afwerken met blanke lak.

Maar als je serieus belangstelling hebt, PM maar.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 23.06.2011 - 00:20  ·  #7
Vandaag werd ik gebeld door de garage, de nokkenasversteller was binnen!!! Twee weken eerder als verwacht :-) Alleen was men zo druk dat men m'n auto pas volgende week donderdag kan 'gebruiken' :-|

In ieder geval gaan we niet met 5 liter extra olie op vakantie :happy:
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 23.06.2011 - 16:30  ·  #8
Beter! Kan je in iedere geval zorgeloos op vakantie.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 23.06.2011 - 19:03  ·  #9
Gelukkig heb je alles weer in afzienbare tijd gefixed en kun je met 5 liter olie minder op vakantie !
Ben overigens wel nieuwsgierig of Volvo Nederland het onderdeel op voorraad heeft genomen.
actuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Berichten: 706
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 23.06.2011 - 20:23  ·  #10
Misschien is het beter dat je Volvo in de vakantie drinkt in plaats van de bestuurder.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 23.06.2011 - 22:40  ·  #11
Quote door Bigdog

Gelukkig heb je alles weer in afzienbare tijd gefixed en kun je met 5 liter olie minder op vakantie !
Ben overigens wel nieuwsgierig of Volvo Nederland het onderdeel op voorraad heeft genomen.


Ben bang van niet, garage had enkele weken geleden ook al hetzelfde gehad met een dubbele nokkenasversteller, ook die kon vier weken wachten....

Quote door ACTuning
Misschien is het beter dat je Volvo in de vakantie drinkt in plaats van de bestuurder.


Alh hij het nu ook nog op dronk, maar hij gooit het er gewoon uit!! Dat gaat zijn 'baasje' echt niet gebeuren... :fgrin:
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 24.06.2011 - 00:13  ·  #12
Quote door V70 2.4T

Quote door ACTuning
Misschien is het beter dat je Volvo in de vakantie drinkt in plaats van de bestuurder.


Alh hij het nu ook nog op dronk, maar hij gooit het er gewoon uit!! Dat gaat zijn 'baasje' echt niet gebeuren... :fgrin:


Mag het toch wel voor je hopen anders past je buik niet meer achter het stuur bij de terugreis :D
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: olielekkage 2.4t

 · 
Posted: 30.06.2011 - 22:30  ·  #13
Vandaag is de nokkenasversteller vervangen, gelukkig zaten alle keerringen voor die nokkenas in de set, want aan de andere kant begon de keerring ook al. Gelijk ook even de olie laten wisselen (was er over 3 maand eigenlijk pas aan toe maar bijvullen moest toch), multiriem laten vervangen (had wat droogtescheurtjes en lag er toch al af, dus geen extra montage kosten), bougies en luchtfilter ook mee laten nemen. Hij is weer klaar voor 3000 zomerse km's met sleurhut en weer een lekker schoon en droog motorblokje ^_^
 
Selected quotes for multi-quoting:   0