Oliepeil TF80sc te hoog

Check, want het kan problemen geven

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 12:29  ·  #31
Persoonlijk denk ik dat je die hele drain and fill methode moet vergeten.

Wil je het zonder spoelmachine doen, zou ik de methode van Vida toepassen. Eigenlijk is dat wat een spoelmachine dus ook doet, maar je hebt dan wel een paar procent vermenging. Spoelmachine is wat dat betreft echt super, de oude olie krijgt namelijk geen kans om neer te dalen in het carter, etc.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 10.09.2018 - 21:30  ·  #32
Quote door Dirk342

En dat is ook precies het punt waarop de vul hoeveelheden die je op de oliesites tegenkomt nooit kloppen. Als voorbeeld een AW50-42 bak, gaat 7.6 ltr in. Dat gaat je alleen maar lukken als de bak echt helemaal leeg is EN de koppelomvormer leeg is. Het laatste gaat je dus haast niet lukken (daarom moet je het ook altijd een paar keer doen met de drain and fill methode omdat er altijd wat oude olie in de koppelomvormer blijft). Is de bak helemaal leeg en koppelomvormer (bijvoorbeeld bij revisie en/of montage koppelomvormer) vervangen krijg je de 7.2 ltr er ook nooit zomaar in 1x in, daar ben je echt even een tijdje mee zoet om het spul goed te vullen. En dat is ook weer precies de reden waarom je bij een drain and fill altijd een paar keer gewoon moet rijden met die auto om de olie te laten vermengen, zowel bij het verversen als het vullen. Als je de bak standaard laat leeglopen zit je altijd op een hoeveelheid variërend van 3.2-4.0 ltr.

De aftapplug van Mercedes in de koppelomvormer hebben ze al een poosje en werkt gewoon super. Ik weet nog dat de nieuwe 380SE van mij in '84 dat al had. De verversingstermijn was toen ook veel korter als tegenwoordig (en is ook beter in mijn opinie) en je moest de koppelomvormer apart legen. Meteen het cartertje eronder uit en de zeef reinigen /vervangen was toen gewoon standaard. Ook de zeef word in in mijn opinie momenteel teveel 'vergeten' , je kunt net zo vaak olie verversen als je wilt maar je zult toch een keer die zeef moeten schoonmaken. Helaas is dat bij alle FWD aangedreven Volvo's een behoorlijke ingreep terwijl dit bij de RWD modellen een stuk makkelijker is om te doen. Ik meen dat de jongere BMW's (aftapplug koppelomvormer) dit ook hebben overgenomen en dat zijn vaak ZF bakken bij mijn weten. Zouden meer merken moeten doen !


Overigens heeft mijn fwd toyota met aisin bak gewoon een pannetje met filter erin. Erg degelijk gemaakt allemaal.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 07:04  ·  #33
Kan je dan niet beter met het powerflush apparaat de bak leegzuigen en nieuwe olie er indoen?

Zijn ook auto's die problemen krijgen door de cleaner.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 07:22  ·  #34
Dat gaat niet.

Je kan natuurlijk ook spoelen zonder reiniger eerst toe te voegen.

Als een klant daar op staat, dan kan dat, word wel afgeraden.

De atf is velen malen donkerder nadat de reiniger er een tijdje in zit.

Overigens ken ik alleen de verhalen dat er problemen zijn geweest met conditioner. Niet met cleaner.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 07:28  ·  #35
Poika, precies dat bedoel ik dus met als voorbeeld van jou de Toyota bak... Het kan allemaal zo makkelijk.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 19:33  ·  #36
Quote door Plein69

Zijn ook auto's die problemen krijgen door de cleaner.


Die verhalen heb ik ook gehoord.
Slecht voor je afdichtingen etc, etc.
Had ik er maar nooit naar geluisterd, want dat grapje heeft me nagenoeg 4 mille lichter gemaakt.
Als er weer een automaat komt, dan is spoelen zonder cleaner een absolute no go.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:04  ·  #37
Quote door Bigdog

Quote door Plein69

Zijn ook auto's die problemen krijgen door de cleaner.


Die verhalen heb ik ook gehoord.
Slecht voor je afdichtingen etc, etc.
Had ik er maar nooit naar geluisterd, want dat grapje heeft me nagenoeg 4 mille lichter gemaakt.
Als er weer een automaat komt, dan is spoelen zonder cleaner een absolute no go.


Hoe dat dan? Zeg je nu dat door niet te spoelen zonder reiniger de bak stuk heeft gemaakt
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:23  ·  #38
Ja, die snap ik ook niet.

Ik spoel de bak ook zonder reiniger.
En er gaat ook geen conditioner in.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 21:46  ·  #39
Quote door Ed

Quote door Bigdog

Quote door Plein69

Zijn ook auto's die problemen krijgen door de cleaner.


Die verhalen heb ik ook gehoord.
Slecht voor je afdichtingen etc, etc.
Had ik er maar nooit naar geluisterd, want dat grapje heeft me nagenoeg 4 mille lichter gemaakt.
Als er weer een automaat komt, dan is spoelen zonder cleaner een absolute no go.


Hoe dat dan? Zeg je nu dat door niet te spoelen zonder reiniger de bak stuk heeft gemaakt


De eerste V70, die ik had is ook gespoeld en dit zonder reiniger.
(Powerflush en reiniger waren er een half jaar later pas)
Ging zo’n 3000km goed en toen begon de ellende.
Eind van de rit, bak niet meer goed te krijgen.
Ik heb mijn lesje wel geleerd.
Dit was voor mij ook de doorslag om de huidige forumsponsoren aan te trekken, want deze ellende gun ik niemand.

N.b.; Ik zeg niet dat als je spoelt zonder reiniger, je bak standaard in de soep loopt.
Maar, ken je de historie niet, dan zou ik zeker geen risico nemen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 22:05  ·  #40
Kijk: is je bak vervuild dan is spoelen top. Maar zelfs dan moet t vaak meer dan 1 keer. Dat zie je hier zo vaak.

Is je olie gewoon oud, maar niet zwart/bruin, dan is verversen voor mij een prima optie.

We moeten weg blijven vd suggestie dat olie een mechanisch defect kan oplossen. Ook powerflush. Preventief is het top! Maar ik kies ervoor om t nu zelf bij te houden. 8 liter Volvo atf kost me 120€.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 743
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 22:17  ·  #41
Quote door JJM

Kijk: is je bak vervuild dan is spoelen top. Maar zelfs dan moet t vaak meer dan 1 keer. Dat zie je hier zo vaak.

Is je olie gewoon oud, maar niet zwart/bruin, dan is verversen voor mij een prima optie.

We moeten weg blijven vd suggestie dat olie een mechanisch defect kan oplossen. Ook powerflush. Preventief is het top! Maar ik kies ervoor om t nu zelf bij te houden. 8 liter Volvo atf kost me 120€.


Precies, kan het er niet meer mee eens zijn. Als de bak al niet fris meer is helpt spoelen uiteraard ook niet. Kan me niet voorstellen dat het gebruik van een reiniger de bak had kunnen redden, trek dus niet de verkeerde conclusie bigdog
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 22:35  ·  #42
Dat ligt eraan hoe je mijn verhaal uitlegt.
De bak in kwestie had niet zoveel kilometers, kort aan de 160dkm.
Ook schakelen e.d. deed hij goed, niets mis mee.
De olie, die eruitkwam was wel behoorlijk smerig en dit was preventief bedoeld, dus niet om een probleem op te lossen.
Was er toen reiniger gebruikt, i.c.m. een powerflush, dan was dit niet gebeurd, daarvan ben ik 100% van overtuigd.
Ik ben overigens niet de enige, die er zo over denkt.
Op spoelmeetings ben ik genoeg bakken tegengekomen, die minder schakelden.
Daar was het spoelen met reiniger genoeg om de bak te redden.
Maar, een bak die al te ver heen is, is met niets meer te redden, dat ben ik volledig met je eens.
En als je het verleden van je auto, qua spoelen niet kent, dan zou ik absoluut geen risico nemen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 22:45  ·  #43
Hans, ik hoef geen gelijk (meen ik echt). Ja Powerflush is een prima methode. Misschien wel de beste/veiligste/meest effectieve.

Maar er zijn twee dingen:
1. Bij echte vervuiling (dus niet meer rode olie) is één spoeling vaak ook niet voldoende (dat wordt op de sites vaak wel beweerd; woorden als 'meeste problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon' vind ik op z'n minst wat bedenkelijk...)
2. Powerflush is ook een verdienmodel, wat begrijpelijk is. Als je - zoals ik - binnen 80k 3 x betaald voor een Powerflush (toch een slordige 600€), en telkens beloften krijgt die niet uitkomen, wordt je soms ook wat sceptisch.

Ik twijfel niet aan de waarde van Powerflush. Maar ik kies voor een andere methode. Ik hoop dat dat op dit forum ook mag. Met alle waardering die ik heb voor de sponsoren (en dat meen ik ook!).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Oliepeil TF80sc te hoog

 · 
Posted: 11.09.2018 - 23:07  ·  #44
Quote door JJM


Maar er zijn twee dingen:

1. Bij echte vervuiling (dus niet meer rode olie) is één spoeling vaak ook niet voldoende (dat wordt op de sites vaak wel beweerd; woorden als 'meeste problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon' vind ik op z'n minst wat bedenkelijk...)

100% met je eens.
En die reclame is op zijn zachts gezegd, misleidend.


2. Powerflush is ook een verdienmodel, wat begrijpelijk is. Als je - zoals ik - binnen 80k 3 x betaald voor een Powerflush (toch een slordige 600€), en telkens beloften krijgt die niet uitkomen, wordt je soms ook wat sceptisch.

Ik weet niet wat er exact beloofd is, maar je reactie kan ik volkomen begrijpen.
Op deze manier wordt je niet alleen arm, maar je vertrouwen verdwijnt hiermee ook.


Ik twijfel niet aan de waarde van Powerflush. Maar ik kies voor een andere methode. Ik hoop dat dat op dit forum ook mag. Met alle waardering die ik heb voor de sponsoren (en dat meen ik ook!).


Er zijn meerdere wegen naar Rome en dat is maar goed ook. Op een forum gaat het om kennis deling en daar kunnen we allemaal weer iets van opsteken. Succes en ik lees graag je bevindingen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0