Olieverbruik na wissel

 
 
 
 
 
z82cd40
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Olieverbruik na wissel

 · 
Posted: 27.04.2015 - 23:12  ·  #1
Beste,

Afgelopen vrijdag heb ik in al mijn enthousiasme voor de eerste keer een aantal filters(olie-, lucht- en pollenfilter) en olie gewisseld aan mijn volvo s60 2.4T(5244T3) van 11-2000 (208000 km) op LPG. De laatste oliewissel was 17.000 km geleden(tegelijk met reparatie van lekke koppakking) en gedurende die 17.000 km heb ik geen druppel olie hoeven bijvullen.
Uitgebreid instructies vooraf gekeken hoe de oliewissel exact moet worden uitgevoerd en deze nauwgezet gevolgd. (Eerst motor warm rijden, toen meteen de brug op, oliefilter losgehaald en aftapplug eruit en laten uitlopen.Toen nieuwe filter erin en nieuwe O-ring (ingesmeerd met olie), goed vastgedraaid. Toen aftapplug met nieuwe ring erop er in gedraaid en olie bijgevuld (5 l). Toen even 10 sec laten draaien en de laatst 0,8 l erbij).

Nu heb ik er zo'n 400 km mee gereden en kijk vanavond even onder de auto (nadat deze 1,5 dag heeft stilgestaan) en zie potverdrie druppels hangen aan de bodemplaat en daarbij een klein plasje op de grond en het oliepeil staat niet meer op max.
De gebruikte olie is conform de Kroon-Oil productadvies: SPECIALSYNTH MSP 5W-40
Ik heb in ieder geval zowel de filter als de aftapplug goed vastgedraaid.

Ik ga ben voornemens om morgen nog een keer op de burg te zetten en kijken of ik wat over het hoofd zou hebben gezien.
Wat kan hier fout zijn gegaan? Kan het zijn dat ik er toch wat dikkere olie in moet doen? Hebben jullie andere suggesties waar ik op moet letten?

Alvast hartelijk bedankt.

Ton
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olieverbruik na wissel

 · 
Posted: 27.04.2015 - 23:16  ·  #2
Ik verwacht bij die olie geen lekkerij door olie, waarschijnlijker is oliefilter of een van de pluggen. gewoon even checken. Probeer te vinden waar het vandaan komt. kan bv ook via vuldop. =) <_<
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Olieverbruik na wissel

 · 
Posted: 28.04.2015 - 10:37  ·  #3
Oliefilter goed vastgezet.., daar moet je mee oppassen.
Je moet het oliefilter niet te gek vast zetten anders bestaat de kans dat je het afdichtingsrubber er tussenuit perst en dan krijg je lekkage.
Met de hand vastzetten, eventueel met een schuurpapier op het filter tijdens het aandraaien.
Ik zou het filter loshalen en opnieuw aanbrengen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Olieverbruik na wissel

 · 
Posted: 28.04.2015 - 10:52  ·  #4
Ik gok ook een te zwaar aangezet oliefilter.
Lang geleden eens met een andere een keer een wisseltje laten doen bij de kwikfit omdat ik al een poosje gammel in de botten was en dus niet de behoefte om het zelf te doen.

Ook daar te zwaar vast gezet en dus lekkage langs het filter.

exit kwikNondeju dus.
z82cd40
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik na wissel

 · 
Posted: 28.04.2015 - 17:28  ·  #5
OK bedankt voor het meedenken.
Ik moest er vandaag mee rijden, peil stond nog ruim boven minimum dus dat was geen probleem. Meteen even langs de dealer gereden om toch alvast maar nieuwe filter+o-ring (kan helaas niet een losse O-ring bestellen) en afdichtring+plug te bestellen, zodat ik het morgen na inspectie misschien ook meteen kan dichtmaken.
z82cd40
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Olieverbruik na wissel

 · 
Posted: 01.05.2015 - 22:54  ·  #6
Nog even een laatste update nav mijn vraag; vanmorgen heb ik de s60 nog even op de brug kunnen zetten en geconstateerd dat zowel bij de filter als bij de carterplug er geen olie te zien is. Waarschijnlijk heeft de auto bij de "foute" peiling onvoldoende waterpas gestaan waardoor er te groot verschil is ontstaan (nu de auto even goed waterpas stond, was het oliepeil wel exact tot max). Het plasje wat ik onder de auto had gezien was ook geen olie maar wat water waarschijnlijk. Vals alarm dus.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Olieverbruik na wissel

 · 
Posted: 01.05.2015 - 23:17  ·  #7
Nu weet je het in iedergeval wel zeker en dat is een hele geruststelling.
Overigens, water....,van de airco ?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0