Olievul opening komt walm uit

 
 
 
 
 
Rene volvo v70 T5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoofddorp
Leeftijd: 47
Berichten: 56
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Olievul opening komt walm uit

 · 
Posted: 12.07.2015 - 13:44  ·  #1
Goedemiddag allen,

Ben nieuw hier op het forum en de info en advies is super!

Kan zijn dat mijn vraag al ergens op het forum staat, maar kon het niet terug vinden.

Als ik de olie dop losschroef dan komt er rook of uit of dalmt ie. Ik heb de dop er los opgelegd en gas gegeven en zag dat ie wat bewoog, nu heb ik gelezen dat de carterventilatie dan schoon gemaakt dient te worden.

Nu heb ik me ingeschreven voor de Powerflush meeting om een air intake en stuurhuis flush te doen op 3 oktober.

Wordt er met de air intake flush ook de carterventilatie gespoeld en schoon gemaakt?

Ik heb een Volvo t5 automaat uit 2001, wordt vooral bereden door mijn vrouw en dan met name korte stukjes heb hem gekocht, omdat ik helemaal gek ben van Volvo. Voor woon werk verkeer heb ik een auto van de zaak net een nieuwe skoda octavia ook niet verkeerd.

Hoop dat iemand me kan voorzien van info.

Fijne dag allemaal
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 43
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olievul opening komt walm uit

 · 
Posted: 12.07.2015 - 14:18  ·  #2
Hallo,

Een beetje damp uit je vulopening kan op zich geen kwaad. de olie wordt flink heet dus zal altijd enigszins dampen. Als je je oliedop er losjes oplegt mag hij wel bewegen als de motor loopt, zolang hij er maar niet vanaf wordt geblazen.
Je marterventilatie wordt in een reinigingssessie niet meegenomen, je kunt deze ook beter gewoon vervangen. Een nieuwe originele olieafscheider (het onderdeel wat je uiteindelijk gaat vervangen) kost bij de dealer ongeveer 4 tientjes. het is wel een flinke klus maar niet al te lastig. Er zit een membraan klep in de afscheider welke langzaam dichtslibt. zodra deze gaat lekken kan er geen goede afzuiging meer ontstaan in het carter waardoor dampen niet goed meer worden afgevoerd. hierdoor gaat de motor zichzelf vervuilen en slechter lopen.
Rene volvo v70 T5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoofddorp
Leeftijd: 47
Berichten: 56
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Olievul opening komt walm uit

 · 
Posted: 12.07.2015 - 21:17  ·  #3
quote="Thijsvanzwam"]
Hallo,

Een beetje damp uit je vulopening kan op zich geen kwaad. de olie wordt flink heet dus zal altijd enigszins dampen. Als je je oliedop er losjes oplegt mag hij wel bewegen als de motor loopt, zolang hij er maar niet vanaf wordt geblazen.
Je marterventilatie wordt in een reinigingssessie niet meegenomen, je kunt deze ook beter gewoon vervangen. Een nieuwe originele olieafscheider (het onderdeel wat je uiteindelijk gaat vervangen) kost bij de dealer ongeveer 4 tientjes. het is wel een flinke klus maar niet al te lastig. Er zit een membraan klep in de afscheider welke langzaam dichtslibt. zodra deze gaat lekken kan er geen goede afzuiging meer ontstaan in het carter waardoor dampen niet goed meer worden afgevoerd. hierdoor gaat de motor zichzelf vervuilen en slechter lopen.
[/quote]

Hallo Thijs,
Duidelijk bedankt voor je bericht weet nu wat me te doen staat.
Fijne avond!
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Olievul opening komt walm uit

 · 
Posted: 13.07.2015 - 15:09  ·  #4
Je kunt ook met een rubber handschoen kijken of je carterventilatie verstopt zit:

Draai de olievuldop eraf en plaats daaroverheen de rubber handschoen, zorg voor een luchtdichte verbinding.
In het ideale geval wordt de handschoen daarna bij draaiende motor lichtjes naar binnen gezogen en bij meer toeren iets meer.
Als 'ie verstopt zit, wordt de handschoen juist opgeblazen:

youtube-filmpje
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Olievul opening komt walm uit

 · 
Posted: 14.07.2015 - 17:37  ·  #5
ik heb bij de mijne (turbo-benzine) de hele carter ontluchting vervangen, en met de handschoen test wordt deze heel lichtjes opgeblazen. Verder is het blok gezond. volgens mij maakt het ook uit of het om een atmosferische motor gaat of een turbo motor.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olievul opening komt walm uit

 · 
Posted: 16.07.2015 - 00:03  ·  #6
Tja ik heb nooit anders gelezen dan dat ie zuigt als het allemaal goed is met de ventilatie. maar hoe erg het is als ie een beetje blaast ?
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 41
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Olievul opening komt walm uit

 · 
Posted: 16.07.2015 - 11:00  ·  #7
Wat Waltersan zegt.
Het heeft mij flink doen verbazen dat ik op veel plekken lees dat de handschoen aangezogen moet worden, maar bij komt er ook gewoon damp naar buiten.
Ik heb een 2,5T motor.

De carterventilatie is vervangen en ik heb een air-intake reiniging laten uitvoeren en hij dampt nog steeds ;-)
Ik leg mij er nu ook bij neer dat het bij een Turbo motor toch ietsje anders is als bij een NA motor.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0