Onderhouds- (grote) beurt

 
 
 
 
 
Danielrene
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 37
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Onderhouds- (grote) beurt

 · 
Posted: 15.06.2018 - 16:19  ·  #1
Geachte leden,

binnenkort gaat mijn v70 2.4D uit 2006 voor een grote beurt/APK naar de garage (350.000k). Eigenlijk wil ik een aantal zaken van zo'n "grote" beurt zelf uitvoeren.

Wat ik zo heb gezien is het vervangen van het lucht- en interieurfilter goed zelf te doen. Olie + oliefilter wil ik wellicht ook zelf doen. Het brandstoffilter leek mij wat lastiger om zelf te doen.

Luchtfilter
Ik zag bijv. het volgende luchtfilter: https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1186904

Wel zie ik dat er qua maten nog wel wat (kleine) verschillen in zitten. Hebben jullie tips voor een bepaald filter?

Interieurfilter
Dit is een interieur- + pollenfilter: https://www.auto-onderdelen24.nl/ridex/8001202

Heeft het zin om hier een specifiek andere variant van te bestellen?

Olie (filter)
Tot slot de olie, wat voor olie zouden jullie mij voor dit type auto aanraden? Er zij zoveel varianten waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Filter lijkt origineel mij het beste? Vraag is wel even of ik dit bij een shop tegelijk kan bestellen met de overige onderdelen.

Raden jullie het ook aan om de plug + ring te vervangen na het verversen?


Zijn er tot slot nog andere zaken die ik alvast - redelijk makkelijk - zelf kan uitvoeren? Ik heb liever dat de garage reparaties uitvoert die ik zelf niet kan, maar een filter vervangen kan ik in ieder geval prima zelf.

Alvast hartelijk dank,

Daniel
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Onderhouds- (grote) beurt

 · 
Posted: 15.06.2018 - 18:09  ·  #2
Voor motorfilters (olie, lucht, brandstof) raad ik Mann aan.
Ik heb laatst zelf een Bosch oliefilter besteld voor mijn andere auto, en het filter was prima maar de bijgeleverde rubber ring voor de filterhuisafdichting, en de ring voor de carterplug pasten allebei niet. Gelukkig kon ik de oude hergebruiken maar ik was er toch niet zo happy mee. Ring best wel vervangen bij het verversen. De rubber ring van het filterhuis moet je altijd insmeren met olie zodat je die niet stukdraait.
Voorheen gebruikte ik Mann en was het allemaal perfect (filter + bijvoegsels).

Plug hoef je niet te vervangen als de kop en het schroefdraad nog goed is. Wel de opening, de plug en de pasvlakken (waar de ring aanligt aan de carterpan en de plug) even schoonmaken met een doekje oid zodat het allemaal schoon is en goed aanligt.

Qua maat kan ik niet anders aanraden dan de onderdelenwebsites te vergelijken. Skandix.de heeft denk ik zeer goede referenties, dus die gebruik ik vaak als uitgangspunt (maar bestel dan elders omdat hun verzendkosten best hoog zijn).

Interieur-/pollenfilter maakt niet zoveel uit. Carbonfilter neemt meer luchtjes weg maar zijn wel duurder.

Oliediscussies zijn oneindig op elk autoforum (totdat de electrische auto echt gemeengoed is, dan is dat ook over!). Opgave van de fabrikant is in principe altijd goed (0W30 A5/B5), al wordt in deze motoren ook 5W30 veel gebruikt (en sommigen zelfs 5W40). Kijk maar in het boekje van de auto, al die viscositeiten zijn in principe goedgekeurd bij bepaalde omgevingstemperaturen.
Als je nog een roetfilter hebt dan is een olie met specificatie C3 wel aan te raden (de verbrandingsresten van dergelijke olie zijn door de samenstelling minder schadelijk voor het roetfilter). Een 5W30 C3 olie is dus prima en heel gangbaar dus voor goede prijzen te verkrijgen. Castrol is mooi, hier op het forum zijn velen ook gek van Ardeca (goed en niet duur), maar elk ander fatsoenlijk merk kan ook best volgens mij (Motul, Elf, Kroon, Eni, Shell...)

Heel belangrijk is dat je de olie niet langer dan 15.000km laat zitten. Volvo heeft de vervangingstermijn opgeschroefd rond 2006 maar vervuilde olie is veel slechter dan een versie olie met de juiste specificaties, ook al is die van een goedkoop merk. Olie heeft additieven om bepaalde kenmerken te verkrijgen. Die additieven raken op den duur verzadigd of de moleculen gaan stuk, waardoor die kenmerken verslechteren (bijv. vasthouden van roet, schuimen, de olie wordt dunner of dikker, etc)

Wat je zelf kan? Alle vloeistoffen verversen (remvloeistof, stuurbekrachtiging, koelvloeistof...) als je enigszins weet waar je mee bezig bent of je je er een beetje in verdiept mbv internet / youtube.
Bandenspanning maandelijks checken, wordt ook nogal eens vergeten. Remblokken vervangen als dat eens nodig mocht zijn. Lampjes vervangen. Motor inspecteren op olielekkages. Motorsteunen vervangen indien nodig. Remslangetjes controleren op droogtescheurtjes of roest onder de rubber afdekhoesjes.
En ga zo maar door :-)
Kijk maar in het boekje wat er allemaal gecheckt zou moeten worden bij een grote beurt. De vraag is of dat ook gebeurt, maar goed...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0