Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 
 
 
 
 
Holger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 57
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 28.06.2018 - 22:05  ·  #46
Luchtfilter is ook al vervangen, was erg nodig :P

Ja goed id om tegen die tijd bij Blade langs te gaan :)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 28.06.2018 - 23:20  ·  #47
Quote door Holger

Luchtfilter is ook al vervangen, was erg nodig :P

Ja goed id om tegen die tijd bij Blade langs te gaan :)


Brandstoffilter?
Een koude motor verbruikt meer benzine dan een warme.
Heb ooit een transporter T2 gehad met verstopt filter wat ook koud niet wilde draaien.
Holger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 57
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 29.06.2018 - 08:31  ·  #48
Quote door hermanusb

Quote door Holger

Luchtfilter is ook al vervangen, was erg nodig :P

Ja goed id om tegen die tijd bij Blade langs te gaan :)


Brandstoffilter?
Een koude motor verbruikt meer benzine dan een warme.
Heb ooit een transporter T2 gehad met verstopt filter wat ook koud niet wilde draaien.


Brandstoffilter is ook al vervangen.
Raymond_76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 47
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 29.06.2018 - 08:46  ·  #49
Quote door Holger

Zoals de titel vermeld, bij koude motor slaat hij of meteen weer af of de naald springt op en neer. Als ik het gas er op hou blijft hij aan. Rijdend is het soms bijna onmogelijk om de toeren rond de 1500-2000 te houden (heel erg schokkerig), hoger toerental gaat wel. Wanneer de motor eenmaal warm is is het probleem weg.

Ik kon nergens een soortgelijk probleem vinden op het forum.

Onlangs motorolie flush gedaan, bougies vervangen (orgineel), Brandstofsysteem reiniger (Liqui Moly), luchtfilter vervangen.
Lambdasonde (voor) is vervangen en geeft nu geen fout melding meer.
Voor zover ik kan zien zitten er geen slangen los en ook de bedrading naar de bougies ziet er ok uit.

Heeft er iemand ideeen waar ik nog meer naar kan kijken?



Goedemorgen
Had ook soortgelijke problemen met mijn 2.0T S60. Bleek aan de temperatuur sensor te liggen.
Kost paar tientjes maar daarna weer perfect!
Succes groet Raymond
Holger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 57
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 29.06.2018 - 09:14  ·  #50
Quote door Raymond_76

Quote door Holger

Zoals de titel vermeld, bij koude motor slaat hij of meteen weer af of de naald springt op en neer. Als ik het gas er op hou blijft hij aan. Rijdend is het soms bijna onmogelijk om de toeren rond de 1500-2000 te houden (heel erg schokkerig), hoger toerental gaat wel. Wanneer de motor eenmaal warm is is het probleem weg.

Ik kon nergens een soortgelijk probleem vinden op het forum.

Onlangs motorolie flush gedaan, bougies vervangen (orgineel), Brandstofsysteem reiniger (Liqui Moly), luchtfilter vervangen.
Lambdasonde (voor) is vervangen en geeft nu geen fout melding meer.
Voor zover ik kan zien zitten er geen slangen los en ook de bedrading naar de bougies ziet er ok uit.

Heeft er iemand ideeen waar ik nog meer naar kan kijken?



Goedemorgen
Had ook soortgelijke problemen met mijn 2.0T S60. Bleek aan de temperatuur sensor te liggen.
Kost paar tientjes maar daarna weer perfect!
Succes groet Raymond


Welke temperatuur sensor was dat dan?
Holger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 57
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 29.06.2018 - 09:17  ·  #51
Nu merkte ik de afgelopen tijd ook al een paar keer dat het soms ook gewoon gebeurd met warme motor, dan wordt de gasklep denk ik toch weer de hoofdverdachte?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 29.06.2018 - 09:26  ·  #52
Quote door Holger

Welke temperatuur sensor was dat dan?


Da's wel een goeie suggestie inderdaad, er zijn meer mensen die daar problemen mee gehad hebben. Betreft de temperatuursensor van de koelvloeistof, die zit op het thermostaathuis. Over aftermarket sensoren zijn gemengde berichten als ik het me goed herinner. Kijk maar eens in de zoekfunctie.

Je kan de kvs-temperatuur uitlezen met vida (die leest dan het signaal van deze sensor) en tegelijkertijd met een externe (infrarood) thermometer op het aluminium thermostaathuis de temperatuur aflezen (even aannemen dat temp aan binnenzijde en buitenzijde ongeveer gelijk is) en dan zie je wel of er bij koude motor grote verschillen optreden.
Je kan de sensor ook doormeten met een multimeter, er stond een tabelletje met temperatuur- en weerstandswaarden hier op het forum, maar ik weet niet of dat nog beschikbaar is.

Als de sensor bij koude motor een waarde geeft die de motorelectronica doet denken dat hij warm is, zal er geen juiste hoeveelheid brandstof worden afgeleverd.
Holger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 57
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 29.06.2018 - 09:58  ·  #53
Ik heb dus ook al een paar keer gemerkt dat hij het met warme motor of iig met een paar strepen onder bedrijfstemperatuur soms ook loopt te horten en te stotteren maar ik neem aan dat het dan nog steeds de temperatuur sensor kan zijn als die verkeerde waarde geeft?

Nu is het alleen lastig dat ik geen vida heb. Dan kan ik wel naar iemand toe rijden die het voor me kan uitlezen maar dan is de motor natuurlijk weer warm en zal het weer lang duren voordat deze is afgekoeld. Misch dat ik hiervoor toch maar naar een volvo dealer moet. Maar ik zal eerste eens het klephuis schoonmaken.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 29.06.2018 - 10:05  ·  #54
...
Raymond_76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 47
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 29.06.2018 - 21:27  ·  #55
Quote door Bolbo

Quote door Holger

Welke temperatuur sensor was dat dan?


Da's wel een goeie suggestie inderdaad, er zijn meer mensen die daar problemen mee gehad hebben. Betreft de temperatuursensor van de koelvloeistof, die zit op het thermostaathuis. Over aftermarket sensoren zijn gemengde berichten als ik het me goed herinner. Kijk maar eens in de zoekfunctie.

Je kan de kvs-temperatuur uitlezen met vida (die leest dan het signaal van deze sensor) en tegelijkertijd met een externe (infrarood) thermometer op het aluminium thermostaathuis de temperatuur aflezen (even aannemen dat temp aan binnenzijde en buitenzijde ongeveer gelijk is) en dan zie je wel of er bij koude motor grote verschillen optreden.
Je kan de sensor ook doormeten met een multimeter, er stond een tabelletje met temperatuur- en weerstandswaarden hier op het forum, maar ik weet niet of dat nog beschikbaar is.

Als de sensor bij koude motor een waarde geeft die de motorelectronica doet denken dat hij warm is, zal er geen juiste hoeveelheid brandstof worden afgeleverd.



Dat is idd precies wat ik bedoel..ik merkte ook een enorm verschil met warme motor..veel beter doortrekken bij warme motor..succes!
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 30.06.2018 - 20:44  ·  #56
Heb je ook al goed gekeken naar een vacuumlek?
Holger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 57
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 02.07.2018 - 20:51  ·  #57
Heb zojuist de test met de handschoen gedaan en zag er goed uit. Net zoals bij het youtube filmpje van Robert DIY wordt bij het starten de handschoen een beetje naar binnen gezogen als ik even gas geef wordt hij verder naar binnen gezogen. Ik zag wel bij het gas geven dat de handschoen een beetje ging flapperen, niet dat hij opgeblazen werd ofzo.

Ik heb ook even de inlaatslang van het klephuis gehaald en dat zag er zeer schoon uit. Even wat remreiniger ingespoten en een microfiber doek er doorheen gehaald, hier kreeg ik een paar zwarte vegen op. Alles zag er verder goed uit wat ik zo kon zien en de klep beweegt soepel dus ik denk iig niet dat het aan een vuile klep ligt...

Het lijkt erop dat de kuren ondertussen wel minder geworden zijn maar het komt af en toe toch nog voor.

Gelijk even de bekleding van de achterklep vastgezet met een reparatie set :)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Onregelmatig toerental koude motor en afslaan.

 · 
Posted: 15.08.2018 - 18:58  ·  #58
Hoe gaat het nu Holger, sinds de lambda’s goed zitten?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0