onregelmatige loop, zwoegende motot

Kom er zelf niet goed uit

 
 
 
 
 
Calcas
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gouda
Leeftijd: 56
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 05.01.2023 - 20:57  ·  #1
Vorig jaar behoorlijk wat uitdagingen gehad, met deze fraaie bak. dit jaar begint niet veel beter :-(
Toch telkens geprobeerd de auto goed te krijgen, incl nieuwe distributie en even later een nieuw thermostaathuis. Een auto moet goed zijn.

Uiteindelijk toch -vanwege de vaste lasten- besloten de XC90 maar op marktplaats te zetten, en je raad het al, bij de eerste serieuze bieding een nieuw issue. Koper afgehaakt. Enfin, een kapotte auto verkoopt niet, garages hebben pas over een paar weken tijd, dus maar weer zelf begonnen aan t oplossen. Kom er echter niet goed uit

De eerste symptomen waren hickups op de snelweg. ook minder vermogen. Stationair valt op dat de motor loopt zwaar loopt, hij zwoegt echt. LPG/ benzine beiden het zelde issue. Uitgelezen met vida:

1ste keer uitlezen:
ECM 4007 benzinedamp afzuigsysteem -signaal te hoog
ECM 640A Inlaat nokkenasregeling - trage regulatie
ECM 6806 regelsysteem voor de turbocompressor, onjuiste stoming - doorstroming te laag

Toen nog wat getest op de snelweg om verschil tussen benzine en lpg te verifieren,
Meldingen gemist en opnieuw uit gelezen

Nu zijn de meldingen echter:
ECM-3503 Onregelmatige loop bij tenminste één cilinder. Emissie-impact / katalysatorschade
ECM-3513 Onregelmatige loop cilinder 1. Emissie-impact / katalysatorschade
ECM-3553 Onregelmatige loop cilinder 5. Emissie-impact / katalysatorschade
ECM-990A Nullastregeling. Onjuist signaal

Vandaag de 6 bougies maar venieuwd omdat ik die wil uitsluiten en omdat ik toch aan ontstekings issues dacht.

Wie o wie kan me op weg helpen bij de volgende stap vd diagnose. Jullie input wordt gewaardeerd


oh ja de autio is een XC90 executive T6 2.9 2004 met 345dkm
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 05.01.2023 - 21:20  ·  #2
Lijkt mij ook ontsteking probleem, dat zwaar/zwoegen draaien klinkt mij alsof er 1 of meer cilinders niet mee doen. Wel frappant dat er meteen 3 niet goed gaan. Om uit te sluiten of de bobines kapot zijn kan je de 3 bobines wisselen die vida aan geeft met de 3 zonder storing. Je telt vanaf de distributie. Als de storingen dan mee gaan weet je al meer. Check ook de bekabeling goed vd bobines. Overigens kunnen deze storingen ook ontstaan als de betreffende cilinder vd code geen brandstof krijgt. Lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien je 2 brandstoffen hebt geprobeerd.

Succes.
Calcas
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gouda
Leeftijd: 56
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 05.01.2023 - 21:57  ·  #3
Dank blade, ga ik mee aan de gang. Zelfs 2 kapotte bobines leek me persoonlijk al sterk, maar ik zal t testen.

Vergeten te melden veder: korte termijn fuel trim op 25%, lt op 0%.
Veder onder t rijden zo nu en dan een knipperend motormgmt lampje

Zijn er nog andere parameters of testen die ik zou kunnen checken in vida voor diagnose?
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 05.01.2023 - 22:45  ·  #4
Zijn de problemen over het hele toerengebied?
Calcas
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gouda
Leeftijd: 56
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 05.01.2023 - 23:25  ·  #5
Goede vraag: het valt me me inderdaad met name op bij < 2500 toeren
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 06.01.2023 - 00:14  ·  #6
Check eens of er wel uitlaatdruk is. Leg je hand over de uitlaat en voel of hij wel druk heeft. Zou heel misschien een verstopte uitlaat kunnen zijn.
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 06.01.2023 - 08:47  ·  #7
het is zowel op gas als LPG ?

De 350x meldingen zijn misfires, die kunnen komen door bougies, bobines of mengselfouten. Bij onze C70 kwamen ze voor een deel door verstopte LPG injectoren. Deden zich ook alleen voor op LPG rijdend. Gangbaar maken van de injector en vervangen van het drooggasfilter was eigenlijk alles wat nodig was om dat goed op te lossen. De andere fouten heb ik individueel ook wel eens gezien maar niet allemaal bij elkaar. Maak ook alle stekkers die je ziet een keer los en vast (evt. met een goede contactspray ertussen) Dat kan ook al veel storingen wegnemen. Geen problemen/meldingen gezien aangaande de brandstoffdruk die te hoog of laag is. een kapotte sensor daar kan ook heel veel gekke storingen veroorzaken later in het traject.
Calcas
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gouda
Leeftijd: 56
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 12.01.2023 - 15:16  ·  #8
Denk dat we de oorzaak hebben: Vandaag compressietest laten uitvoeren en twee cilinders meten maar 2 bar...
Omdat het een lpg bak is met 340dkm denk ik dat een of meerdere verbrande klep het meest reeel is. :-(

En nu? Auto is echt nog wel fraai, maar ik had al besloten naar een kleiner/goedkoper model over te willen. Ik heb op dit moment 3 biedingen MP van 5K of meer.. Maar die gaan nu natuurlijk afhaken.

Wat zouden jullie doen? Nog een ruilmotor of gereviseerde kop erin laten lepelen en dan afscheid nemen of zo proberen kwijt te raken.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5014
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 12.01.2023 - 15:25  ·  #9
Pepijn je hebt afgelopen jaren best wat onderhoud uitgevoerd
Maar ik zou je verlies nemen.

Dit gaat een hoop kosten en ga je er niet meer uit krijgen.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 12.01.2023 - 17:54  ·  #10
Ik zou ook mijn verlies nemen.
Die 2.9 T6's zie je opvallend vaak op de sloop staan en halen geen bijster hoge km.standen. Automaatbakken zijn ook een probleem want die kunnen het vermogen van deze motor niet aan.
Ik was laatst nog bij Rima en opvallend hoeveel T6'en je daar ziet staan met motorschade. Ook heel veel S80's T6 van voor 2007 het oude model dus nog.
Calcas
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gouda
Leeftijd: 56
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 12.01.2023 - 19:07  ·  #11
Veel aanbod van ruilblokken en revisiekoppen dus ;-)
Met pijn in mijn hart ga ik afscheid nemen van deze beauty. Iemand nog een v70 over ?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5014
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 12.01.2023 - 19:14  ·  #12
welk budget en brandstof?
autommaat?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 12.01.2023 - 19:54  ·  #13
Dit verwacht je ook niet meteen dat er 2 cilinders geen compressie meer hebben. Meestal is het op 1 cilinder. Overigens goede check geweest.

Om het echt uit te sluiten kan je nog een cilinder lektest doen, of met een goede Automotive camera in de cilinders kijken die om een hoekje kunnen. Dan zie je vrij snel of er een klep deels is weg gebrand.
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: onregelmatige loop, zwoegende motot

 · 
Posted: 13.01.2023 - 10:54  ·  #14
Als de koppakking tussen twee cilinders is weggebrand heb je dit verschijnsel ook. zijn het twee aansluitende cilinders met lage compressie dan zou ik dat zeker verdenken. dan ben je misschien met een nieuwe koppakking en controle van de kop een heel eind.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0