onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

bonk, swipe, achterklep staat open!

 
 
 
 
 
Michiel-s
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: in 't Land van Maas en Waal
Homepage: motorfeeds.nl
Berichten: 24
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 26.06.2020 - 21:48  ·  #1
SInds gistermiddag een vreemde storing in mijn V70 2003 2.5T. Omdat het misschien essentiele informatie bevat even het hele verhaal: Het begon gistermiddag 15:28 32 graden celcius, net een iets te zware aanhanger (>1800kg) leeggemaakt. 5km op terugweg, bij gasgeven na rotonde bonkt de versnellingsbak of ie even uit de versnelling schiet. Meteen gaat ook de ruitenwisser aan (automatische regensensor) de binnenverlichting gaat aan en in het Zweeds (auto staat op Zweedse taal) verschijnt de melding 'achterklep geopend'. Daarna rijdt de auto door of er niets gebeurd is. Thuis auto afgezet en weer gestart. Niet aan de hand.

's Avonds VIDA eraan. Ik ben er nog niet helemaal in thuis, maar ik signaleer een melding 'transponder niet herkend' niet in deze cyclus, maar wel ervoor. AUto heeft tijdens het uitlezen en rondkijken in VIDA zeker 15 minuten stationair gedraaid, maar zonder problemen en geen nieuwe foutcodes waargenomen

Vandaag zonder aanhanger op pad. precies weer 15:28 en 32 graden celcius.(toeval?) Weer die bonk, weer ruitenwisser en weer melding 'klep open'. Maar ik draaide net de snelweg op. De 5 km daarna begon de auto steeds weer/meer te bonken.
Toen ik bij de volgende afrit kwam kreeg ik eerst nog een airbag melding, gevolgd door ABS en handrem lampje en kort daarna gingen alle dashboard lichtjes en meters op zwart. Ook geen remlichten, knipperlichten of what so ever. Ook ramen gingen niet meer open. De interieur fan bleef draaien, reageerde nog op de bediening, maar airco werd niet meer koud. auto uitgezet en weer gestrat, na 1 km viel weer bijna alle elektra uit maar kon ik blijven rijden. Om met etenswaar voor oma en hond niet in de bloedhitte stil te hoeven staan, ben ik via rustige weg naar huis kunnen komen. Ook optrekken vanuit stilstand ging zeer moeizaam, koppeling(in de automaat) leek te slippen. Reed ik eenmaal 40, dan kon ik best wel vlot doortrekken naar 70.
Thuis de auto stopgezet, etenswaar overgeladen in de boodschappenauto en oma van nieuwe voorraad voorzien.

Inmiddels weer thuis en het regent. Ik vraag ik me af waar morgenochtend te beginnen met storingzoeken?
Zoveel elektrische storingen, dan denk ik zelf aan accupolen of aansluiting
van een elektrische hoofdunit. Bijzondere was dat de auto wel door blijft rijden en gelukkig ook remmen.

Iemand een idee?/eerder soortgelijke storingen langs zien komen?

groet, Michiel
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 26.06.2020 - 22:07  ·  #2
Hoi,

Ik zie 1 ding terug komen.
Je aanhanger.
Geeft die geen kortsluiting is die juist bedraad?
Michiel-s
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: in 't Land van Maas en Waal
Homepage: motorfeeds.nl
Berichten: 24
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 26.06.2020 - 22:16  ·  #3
Ik rijd al maanden met de aanhanger en alle verlichting werkte hierbij steeds prima. De tweede rit was overigens zonder aanhanger. Maar ik zal dit sowieso nogmaals checken. Wie weet is er iets opgeblazen dat nu storingen veroorzaakt.

Wat mij wel eerder opviel: als ik zonder aanhanger rijd en knipperlichten gebruik knipperen alleen de driehoekjes naar links of rechts boven in het dashboard. Bij aangesloten aanhanger knippert bij gebruik van knipperlichten rechtsonderin ook een groen lampje met symbool <= =>.

Wat zou het idee daarachter zijn?
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 55
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 26.06.2020 - 22:19  ·  #4
Dat lampje geeft aan dat de aanhanger ook aan het knipperen is.
Knippert die niet is de aanhanger niet goed, of niet goed gekoppeld..
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 09:24  ·  #5
Ik denk dat je met de aansluiting van de accu, de accu spanning ed wel wen goed begin hebt om te zoeken.

Mijn 1e vermoeden zou ook een spanningsprobleem zijn
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 09:27  ·  #6
Een slechte massa probleem kan de gekste storingen veroorzaken, tijdstip en temperatuur is puur toeval gok ik zo maar.
Gert2004
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 42
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 09:41  ·  #7
Zit er misschien een verloopstekker tussen die in de auto blijft zitten? Ik heb al diverse vage elektrische storingen op kunnen lossen door deze verloopstekkers uit de auto te verwijderen. Intern gaan ze oxideren waardoor er allerlei meldingen op het dashboard verschijnen of het dashboard zelfs uit kan vallen. Dit laatste gebeurde overigens bij een Audi. Vooral die van die stekkers van de Action zijn berucht. Hopelijk is het bij jou ook zoiets eenvoudigs.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 09:48  ·  #8
Ik zet ook in op accu of massa probleem. Heb laatst iets vergelijkbaars gehad, bij mij was de montage van de Pluskabel aan de accu door.
Michiel-s
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: in 't Land van Maas en Waal
Homepage: motorfeeds.nl
Berichten: 24
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 12:28  ·  #9
@motorfietsenmaker, dank voor de toelichting.

geen verloopstekker.
En nu heb ik permanent de airbag melding.

Ik vind hier iemand met 100% dezelfde klachten. Helaas is hier het vervolg helaas nooit gepost. Maar alles wijst richting CEM (Centrale Elektrische Module)

Vandaag geen tijd om verder te zoeken, dus morgen weer verder.

bedankt allen zover,

gr. michiel
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 13:11  ·  #10
Kan natuurlijk wel een zekering zijn met haarscheur/slecht contact.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 14:02  ·  #11
Bij Volvoservice.eu heeft men bij mijn wagen het reservoir van de stuurbekrachtiging vervangen voor een nieuwe omdat die was uitgezet, is een vaker voorkomend probleem. En door dat uitzetten drukt die tegen de CEM aan waardoor er de meest vreemde storingen kunnen ontstaan.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 16:01  ·  #12
Check of de stekker op de cem print goed vast zit. Die print zit boven de pedalen. Deze gaan wel eens los zitten.
Verder zou ik goed gaan zoeken naar alle elektrische verbindingen. Dus alle stekkers en massa punten checken. Ook kan het zijn dat de kabelboom ergens beschadigd is en daardoor rare storingen geeft. Dit is wel even een klus, maar is de manier. Als er een onderbreking in de canbus is (door bv een slechte stekker verbinding) krijg je de airbag melding. En de canbus loopt door de hele auto, dus het kan overal zitten. Heeft de auto ooit vol water gestaan of is er een brandje in geweest wat geblust is met een poederblusser? Dat zijn de ergste nachtmerries als het om storing zoeken gaat.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 16:15  ·  #13
Collega van me had net zo'n probleem. Alleen bij warm weer. Bleek dat er een chip in de centrale computer defect was wat alleen opspeelde bij warm weer. Is opgelost door ETS.
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 27.06.2020 - 17:18  ·  #14
dat zou kunnen inderdaad dat het reservoir van de stuurbekrachtiging tegen de ecu aandrukt de ecu zit er voor in die zwarte doos voor dat reservoir de ecu van de automaat zit ook in die zwarte doos

https://www.youtube.com/watch?v=722WQoSj-Mw
Michiel-s
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: in 't Land van Maas en Waal
Homepage: motorfeeds.nl
Berichten: 24
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: onterechte storingen, bijna alle elektra valt uit maar motor blijft lopen

 · 
Posted: 28.06.2020 - 15:21  ·  #15
@Musicus, u gaat door voor de koelkast

Alle informatie die ik tot nu toe heb kunnen vinden wijst richting hitte-probleem in de CEM. Er zijn bedrijven die naast revisie een extra aluminium koelvin (heatsink) op de processor plakken. en sommigen knutselen er dan alsnog een computerventilator op.
Alle overige punten, massa en bedrading oogden niet aangetast door corrosie. Aangezien het probleem twee keer optrad bij 32+ graden ga ik de oorzaak in die richting zoeken.
Morgen ETS eens benaderen of de oververhitting doorgaans tot blijvende schade leidt en wat hun advies in deze is. Als dat zo is, dan laat ik het ding nu reviseren. Anders ga ik beginnen met geforceerde koeling voor de warmere dagen.

Ik houd jullie weer op de hoogte,

gr. Michiel
 
Selected quotes for multi-quoting:   0