Ontluchten koelsysteem d4

trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Ontluchten koelsysteem d4

· 
Posted: 02.12.2025 - 16:43  ·  #1
Ben voor iemand de egr en koeler aan het reinigen en de plastic inlaat aan het vervangen (v60d4 4 cilinder eind 2014). Nu moet ik binnenkort het koelsysteem vullen. Ik las dat bij de vroege d4 VEA motoren dit heel nauw komt, omdat er anders tussen cilinder 2 en 3 lucht kan blijven zitten en het blok dan kan scheuren (latere motoren is dit kanaal verdwenen en massief).

Ik schrok hier een beetje van ik dacht reservoir vol, warm draaien en weer vullen (zoals bij de oude motoren van Volvo).

Weet iemand hoe je dit moet doen zodat er geen kans op achterblijvende lucht is. staat hier iets over in VIDA?

VIN: YV1FW73C1F1230800

https://ec.europa.eu/safety-ga…l/10001657
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Ontluchten koelsysteem d4

· 
Posted: 03.12.2025 - 08:43  ·  #2
Dan doe je dat best met een vacuümvuller, al zul je die misschien niet aan huis hebben... wellicht te lenen/huren oid. Daarmee vul je een reservoir, trek je het koelsysteem vacuüm (onderdruk), dan zet je een afsluitertje om en dan wordt de kvs uit het reservoir in het koelsysteem gezogen, waardoor er in principe geen luchtbellen in kunnen zitten. Dat hebben de garages vaak wel.
Mocht je daar niet aan kunnen komen dan kan je evt. zelf nog iets proberen door een kvs dop te doorboren, daar een of ander vacuümpompje in te zetten (luchtdicht) en dan de lucht eruit zuigen. Dat zou (in theorie) enige luchtbel in beweging moeten krijgen. Je kan dan ook nog wat in de slangen knijpen (met name de onderste van radiateur naar motor, die zit niet dicht door een thermostaat) om de kvs wat te beroeren.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Ontluchten koelsysteem d4

· 
Posted: 03.12.2025 - 20:40  ·  #3
Zie er hier meerdere, maar ik begrijp dat je compressorlucht wordt gebruikt om je systeem vacuum te trekken. Zou liefste documentatie lezen hoe Volvo voorschrijft dit te doen bij deze motoren. Neem liever geen risico bij de auto van een ander.
Selected quotes for multi-quoting:   0