Ontluchten na vervanging remklauw

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Ontluchten na vervanging remklauw

· 
Posted: 16.05.2018 - 16:20  ·  #1
Ik heb maandag de achter klauwen vervangen en zit nu te twijfelen of ik het ontluchten juist heb gedaan. Ik heb meteen na het plaatsen van de nieuwe klauw ontlucht dmv overdruk op het reservoir (brake bleeder). Toen ik de auto daarna ging starten moest ik een aantal keer het rempedaal indrukken om een stevig rempedaal te krijgen. Dat is niet gek omdat de zuiger van de klauw achter nog niet de juiste positie had.
Maar nu vraag ik me af: Had ik niet eerst de zuiger in de juiste positie moeten hebben voordat ik ging ontluchten? De binnenkant van de zuiger is naar mijn weten hol en moet zich vullen met remvloeistof. Is dit gebeurt met het ontluchten of loopt de remvloeistof al uit de ontluchtingsnippel voordat het bij de zuiger komt?

De slag van het rempedaal is iets groter dan voorheen, maar dat komt wellicht ook doordat de oude klauw niet meer fris was en wellicht niet meer goed vrij kwam?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Ontluchten na vervanging remklauw

· 
Posted: 16.05.2018 - 16:25  ·  #2
Als je hebt onlucht door overdruk is de lucht in de remklauw uit de nippel gedrukt door de vloeistof die vanuit het reservoir door het systeem geperst werd. De vloeistof is zwaarder dan de lucht dus die zal in de klauw naar beneden vallen terwijl de lucht uit de nippel bovenop de klauw wordt gedrukt. Tot de klauw vol is en dan is de lucht er (in principe) uit.

Dat je eerst een paar keer moest pompen is doordat de zuiger uit de remklauw richting de remschijf werd geperst, maar zolang het vloeistofniveau in het reservoir niet onder het minimum is geweest, is er dus geen nieuwe lucht in het systeem gekomen, en zit je goed.

Wel zou je even moeten checken of het niveau in het reservoir nog netjes tussen min en max staat (liever bij max) omdat je dus een deel van de vloeistof in de klauw gepompt hebt.

Als je rempedaal nu goed voelt en de auto remt goed, en je remvloeistof staat op het juiste peil, is het volgens mij prima in orde.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 16.05.2018 - 16:29  ·  #3
Voor de zekerheid kan je het toch nog een keer doen?

Bij nieuwe klauwen, of bij vervangen van remblokken, trap ik zelf altijd eerst de zuigers tot aan aanslag terwijl remvloeistofapparaat erop zit en op druk is en potje bij vult.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2018 - 17:15  ·  #4
Als je ontlucht dmv een overdruk op de hoofdremcilinder worden de blokken vanzelf tegen de schijf gedrukt. Ik denk toch dat er nog wat lucht in zit, zeker gezien je aangeeft het pedaal iets verder te moeten intrappen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 16.05.2018 - 18:37  ·  #5
Helaas Ed, ook met 1.5bar gaat dat niet.... Gaat echt te zwaar voor overdrukje.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.05.2018 - 19:34  ·  #6
Ok, ik ga het nog eens doen. Een volgende keer dus eerst zorgen dat de zuiger tegen de remblokken zit en daarna pas ontluchten.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 07:21  ·  #7
Zou in principe niet hoeven... Mijn ervaring is met alle Volvo's dat je de vooras prima kunt ontluchten met een zogenaamde 'zuiger' (apparaatje die op onderdruk de remvloeistof aanzuigt) en de achteras moet ontluchten dmv overdruk (bleeder). Het is mij in al die jaren nog nooit gelukt om bij een Volvo met de 'zuiger' een achteras goed ontlucht te krijgen, terwijl dit met de bleeder een fluitje van een cent is.

Als je een nieuwe remklauw monteert en je zet meteen de bleeder erop met de ontluchtingsnippel open, gaat het meestal al voldoende om te ontluchten. Als je de nippel dichtdraait met de bleeder er nog steeds op en op druk, zie je de remblokken ook iets dichter naar de remschijf komen (met een goede bleeder) omdat de bleeder de zuiger naar buiten drukt. Daarna de ontluchtingsnippel nog een keer losdraaien en dan heb je alles er wel uit qua lucht.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 08:31  ·  #8
Weet bijna zeker dat dat het geval is. Kan zijn dat dat alleen aan de voorkant het geval is, ga er nog eens op letten. Bij mij zit de schijf altijd vast. De druk is bij mij ietsje hoger als 1,5 bar (iets meer als 2), wellicht dat dat het verschil maakt?
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 08:35  ·  #9
Ik heb recent samen met een collega de remklauw rechts-achter van zijn V70 vervangen. Ontluchten ging met z'n tweeën heel makkelijk. 1 Persoon gaat achter het stuur zitten en de andere bij de remklauw. De persoon achter het stuur trapt het rempedaal in en houdt druk op het pedaal. De persoon bij de remklauw draait de ontluchting-nippel open en je voelt het pedaal naar de grond zakken. Als het pedaal op de grond licht geef je een seintje dat de nippel weer dicht kan. Dan laat je het pedaal weer opkomen en trapt hem weer in. Dan de nippel weer open, pedaal zakt, seintje geven, nippel dicht, pedaal op laten komen en weer in trappen enz. enz. enz. En dat doe je net zo vaak totdat er vloeistof uit de nippel komt.

Omdat dit zo makkelijk ging hebben we gelijk rondom de vloeistof ververst, ging echt super makkelijk.

Het is trouwens wel belangrijk dat je het reservoir goed in gaten houdt omdat het niveau wel zakt tijdens de werkzaamheden en deze mag niet onder het minimum komen.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 08:44  ·  #10
Jan, dit werkt inderdaad prima, maar je hebt wel een vrij grote kans dat de hoofdremcilinder daarna gaat lekken. Het rempedaal stopt namelijk altijd op dezelfde plek, en in de hoofdremcilinder vormt zich een vuilrandje achter dat punt waar hij stopt. Door niet ineens helemaal door te trappen wordt het zuigertje door het vuil getrapt en kan er lekkage op treden. Zelf doe ik ontluchten of verversen om deze reden al heel lang met een apparaat.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 08:50  ·  #11
Dat die kans aanwezig is ben ik met je eens, maar heb het al heel vaak zo gedaan bij meerdere auto's en heb zelf nog nooit problemen gehad.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 10:18  ·  #12
Ik heb zelf ooit eens zelf een bleeder gemaakt van de dop van een Volvo remvloeistofpot, daar een slang aan gemaakt met een bandenpompventiel erop. Die doe je dus aan de band vd auto waardoor er druk op het potje komt. Werkt super handig, en je kunt het alleen doen zo. Ben het met je eens dat het niet zo vaak voorkomt, maar het wisselen van een hoofdremcilinder is best een naar klusje.
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 12:14  ·  #13
Das best een slimme oplossing, had ik zelf nooit zo bij stil gestaan om het zo te doen. Idd wel handig als je het ook alleen kan doen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 12:25  ·  #14
Kun je simpele en goedkope setjes voor kopen, zoek maar eens op EasyBleed. Ook goed om een een vooraadflesje in het systeem te hebben van waaruit je reservoir wordt bijgevuld, als je direct luchtdruk op het reservoir zet heb je binnen no time een te laag vloeistofpeil en druk je lucht je remleiding in.
In de instructies van EasyBleed staat trouwens wel heel duidelijk dat de druk niet te hoog mag zijn, zij raden meen ik aan om de druk van de reserveband te gebruiken, maar die wel eerst te reduceren tot plm. 1 bar. Dus NOOIT de 4 bar luchtdruk uit je thuiskomer zomaar gebruiken, en zelfs de >2.5 bar waar de V70s veelal op rijden lijkt mij teveel.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.05.2018 - 19:01  ·  #15
Wellicht is alles al ontlucht, voor de zekerheid zal ik het binnenkort nog eens doen.

Ik heb een tijd geleden zelf een brake bleeder gemaakt met een drukvat, manometer erin geschroefd om de druk te bepalen en een dop van het reservoir. In de dop een slangtule gemonteerd en je hebt een mooi apparaat. Ik heb een dop voor de V40 en een voor de S60, werkt prima!

Je kan nu makkelijk in je eentje ontluchten en remvloeistof verversen zonder de hoofdremcilinder om zeep te helpen. Totale kosten waren ongeveer €15.

Selected quotes for multi-quoting:   0