FM ontvangst

slecht ontvangst radio

 
 
 
 
 
S80-2.5D
 
Avatar
 
Subject:

FM ontvangst

 · 
Posted: 30.05.2009 - 01:29  ·  #1
In mijn pas aangeschafte S 80 :D zat een NIET Volvo radio die ik heb vervangen door een moderner type. Het ontvangst van FM zenders is echter niet zo best :? en ik twijfel over de antenne aansluiting. Achter de radio is alles correct aangesloten. Vraag aan de Volvo dealer te Veendam over een loshangende connector uit een kabelboom achter de bekleding in de kofferruimte aan de passagierszijde leverde op dat de beste man, na half in de kofferbak te hebben gelegen, mij slechts wist te vertellen dat de antenne in de achterbumper is gemonteerd maar hij wist niets te vertellen over de aansluiting ter plaatse en al helemaal niets over de betreffende connector. :shock: geen vakman dus en hij stelde voor de bumper te laten verwijderen voor nader onderzoek :evil: Thuis de bekleding in de kofferbak tegen de achterzijde van de auto maar eens helemaal weggehaald en dan tref ik zo ongeveer onder het linker achterlicht een uitsparing in het plaatwerk met een op een stekker lijkende doorvoering.
Wie kan mij vertellen hoe dat zit met de vreemde connector uit de draadboom of de bumperantenne ????
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: FM ontvangst

 · 
Posted: 07.06.2009 - 00:01  ·  #2
De antennekabel bij je radio bevat twee coax-kabels.

De ene loopt naar de antenneversterker bij je achterruit. De antenne zelf zit in de ruit. Deze coax zal aangesloten worden als je een niet-Volvo radio plaatst met een ISO verloopsetje.

De tweede coax loopt naar je achterbumper (rechts). Als je geen volvo-radio hebt, zal deze kabel hier los liggen. De antenne in de bumper is er wel, maar de antenneversterker die tusen deze kabel en de antenne hoort, zit er alleen als je een originele volvo-radio hebt.

Twee antennes? Ja, de originele radio's kunnen op twee antennes aangesloten worden. De radio kiest voortdurend de antenne met het beste signaal.

In jouw situatie (niet-volvo radio) gebruik je alleen de antenne in de achterruit. Let er wel op dat de versterker die daar zit voeding (stroom) nodig heeft. Normaal zorgt je iso verloopsetje hiervoor, maar misschien ligt daar je probleem?
S80-2.5D
 
Avatar
 
Subject:

Re: FM ontvangst

 · 
Posted: 07.06.2009 - 02:26  ·  #3
dank, M@rcel voor je reactie. Weet je me ook te vertellen waar ik de antenneversterker van de achterruit kan vinden, zodat ik kan controleren of ook daar alles correct is aangesloten EN de voeding aanwezig is. Voorts ben ik erg nieuwsgierig naar nadere uitleg over de twee coax kabels achter de radio. Ik heb er slecht 1 mogen ontdekken, nl die al op de oude radio zat. Wellicht heb ik de verkeerde coax op de radio aangesloten ? En kun je me meer vertellen over het ISO-setje ?
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: FM ontvangst

 · 
Posted: 07.06.2009 - 14:06  ·  #4
De antenneversterker voor de achterruitantenne bevindt zich in de linker C-stijl (S80). De voeding komt, bij een juist iso-setje, van de elektrische-antenne-aansluiting van je niet-volvo radio. Het iso-setje is de verzameling verloopkabeltjes tussen de volvo-stekkers in je dashboard en de iso-stekkers van je niet-volvo radio. Als je je huidige coax een stukje volgt in je dashboard dan kom je waarschijnlijk een connector tegen. Aan je radiokant heeft deze één coax, aan de auto-zijde twee (één naar de achterruit, één naar de achterbumper).

Iso-setje voor de S80 (voorbeeld):
http://www.carmedia.nl/catalog…ters-volvo
http://www.carmedia.nl/catalog…ters-volvo
S80-2.5D
 
Avatar
 
Subject:

Re: FM ontvangst

 · 
Posted: 21.06.2009 - 22:04  ·  #5
Quote door M@rcel
De antenneversterker voor de achterruitantenne bevindt zich in de linker C-stijl (S80). De voeding komt, bij een juist iso-setje, van de elektrische-antenne-aansluiting van je niet-volvo radio. Het iso-setje is de verzameling verloopkabeltjes tussen de volvo-stekkers in je dashboard en de iso-stekkers van je niet-volvo radio. Als je je huidige coax een stukje volgt in je dashboard dan kom je waarschijnlijk een connector tegen. Aan je radiokant heeft deze één coax, aan de auto-zijde twee (één naar de achterruit, één naar de achterbumper).

Iso-setje voor de S80 (voorbeeld):
http://www.carmedia.nl/catalog…ters-volvo
http://www.carmedia.nl/catalog…ters-volvo
beste M@rcel,

Ik haal een aantal replies door elkaar geloof ik, excuus !!

betreft waardeloos ontvangst NIET Volvo radio enzo .. antenne versterkers, etcetera. nogmaals excuus.

S80-2.5D
JaapB
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: FM ontvangst

 · 
Posted: 29.12.2014 - 09:51  ·  #6
In mijn S60 (2002) zat een simpele Volvo CT-505 radio met één antenne ingang, via zo'n kabeltje dat van de twee coaxen er één maakt.
Voor mijn JVC radio een verloop gemaakt en het werkte goed. Wist niet dat er een antenneversterker in de auto zat (heb het ding nog niet gezien maar neem aan dat ie er in zit). Toen las ik hier over die versterker en dat ie 12V nodig had. De JVC kan 200mA leveren dus eerst maar eens gemeten en de versterker blijkt 60mA te trekken. Dus de blauw/witte draad aangesloten. De radio werkt nog steeds en er is geen verschil in ontvangst! Die was overigens niet slecht behalve op één zender, Sublime FM. Dit was met de JVC in de 740 met spriet veel beter en ik dacht ook met de CT-505 in de S60.
Wat ik vreemd vind is dat de radio überhaupt iets ontvangt zonder voeding op de versterker. Misschien was die al aangesloten omdat de Volvo radio geen 12V uitgang heeft?
Weet iemand dit?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0