Ook hier, achterklep opent niet meer

pdons
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Ook hier, achterklep opent niet meer

· 
Posted: 16.07.2020 - 08:31  ·  #1
Welnu, het feest mag beginnen. Na mijn voorstelronde plaats ik hier dan mijn eerste vraag.

Bij de aankoop van de vov reageerde het slot van de achterklep niet goed op de AB. Verkoper zou dit oplossen alvorens ik de auto kwam ophalen. Eenmaal aangebroken was het slot vervangen (volgens verkoper) en werkte ontgrendeling en vergrendeling prima!

Na een paar dagen echter weer hetzelfde euvel, slecht reageren. Ik de boel opengetrokken om te kijken hoe of wat. Na wat gerommel de boel weer terug gehangen maar sindsdien reageert ie helemaal niet meer. De klep vergrendelt wel prima, het paneel ligt er nu ook af en je ziet en hoort het motortje de boel vergrendelen. Het probleem ligt echter in de ontgrendeling. Je voelt een klein beetje weerstand bij indrukken AB, maar er gebeurt verder niets. Er komt dus signaal binnen, maar that's it. Zekering is uiteraard ook nog heel.
Ik heb bij Hunter een nieuw tweedehands exemplaar besteld en reeds getest, maar hetzelfde resultaat: gaat wel op slot, maar gaat niet van het slot af.

Iemand een idee waar ik nu moet kijken? Heb ook de kabelboom bij linker scharnier gecheckt en lijkt ok (moet nog aan de binnenkant checken). Zou het te maken kunnen hebben met het relais? De tankklep vergrendelt namelijk ook niet...

Heb meerdere draadjes gelezen hier maar mijn antwoord zat er helaas nog niet tussen. Hopelijk kan jullie kennis en ervaring mij hierin bijstaan!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Ook hier, achterklep opent niet meer

· 
Posted: 16.07.2020 - 08:44  ·  #2
Tankklep gaat met vertraging op slot, pas na 10 minuten of zo. Dat is zo bedacht zodat je kan tanken terwijl je je auto op slot doet, ivm diefstal/carjacking etc. In NL niet echt nodig doorgaans, maar wel zo bedoeld.
Als hij na 10 minuten nog niet sluit, dan moet je even de bekleding van de achterbak loshalen en het motortje + asje smeren, dat helpt meestal afdoende.

Wat betreft de achterklep, probeer als test eens de vanger in de dorpel iets te verdikken met wat tape ofzo, dat kan ervoor zorgen dat slot wel in de juiste positie komt bij het sluiten.
Het deel in de deur is meen ik van plastic en kan door gebruik slijten, al zou je zoiets niet verwachten bij een lage km stand als de jouwe.
Ik zou de verkoper ook even vragen wat hij gedaan heeft waardoor het tenminste even wel weer werkte, misschien kan dat je in de goede richting zetten.
pdons
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 16.07.2020 - 21:34  ·  #3
Ja dat had ik gelezen, maar leek vooralsnog niet te werken. Vandaag dus maar weer eens de stoute schoenen aangetrokken en de boel weer opengehaald.

Eenmaal aangekomen bij motortje van de tankklep bleek dat de hele stekker niet eens was aangesloten! Lijkt me sterk dat dat is omdat ze het 'vergeten' zijn.
De boel aangesloten, op slot gegooid en afwachten. En warempel! Het pinnetje schoof naar buiten. Mooi dat werkt, nu weer van het slot afhalen en dat is waar het mis ging. Net als bij de achterklep wil ie dus wel vergrendelen, maar niet ontgrendelen...

Ik heb ook de kabelboom bij de achterklep geinspecteerd (ook vanuit de binnenzijde bij de gasveer) en het ziet er allemaal gloedje nieuw uit, kabels mooi in hun hoesjes en samengebonden etc. Zekeringen zijn dus ook nog steeds ok.
Wat zou hier de boosdoener van kunnen zijn? Ik gooi toch nog maar een keer dit balletje op: relais?
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.07.2020 - 21:55  ·  #4
Klinkt als dat kabelbreuk toch een serieuze verdachte is. Gezien het slot al in ieder geval 1 keer vervangen is en het onregelmatig is. Ik zou de spanning meten op de stekker bij het slot. Van buiten kan een ader er nog goed uit zien maar aan de binnenzijde kunnen de aders (bijna) door zijn. Ga in de kofferbak zitten zodat je ook met gesloten klep aan de draden kan wiebelen om te checken of er spanning is en blijft. Een electrisch schema kan je hier downloaden zodat je de juiste pinnen kan meten. Dan kan je ook meteen de aansluiting naar het relais vinden om daar te meten of het relais bedient wordt en of er daar spanning op de uitgang naar de motor gaat. Meet je daar spanning maar meet je niets op de connector: breuk.

https://qclt.com/html/volvo_ewd_us_eng/

Ik zie dat je V70 uit 2003 is en de schema's zijn vanaf 2005...Even op het forum vragen of iemand een schema uit 2003 heeft. (ik weet niet of dat stuk verschilt met 2005).
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 16.07.2020 - 23:16  ·  #5
Op het eerste gezicht lijkt er misschien een verband te zitten tussen achterklepslot en tankklepslot omdat de symptomen identiek zijn (wel dicht niet open)
Echter... 1 op de 3 V70N heeft een defect tankklepslotje vanwege 1 van de 2 constructiefouten in dat tankklepslot (koper-pinnetjes met te klein contact oppervlakte en geen eindstop-beveiliging).
Problemen met de het slot van de achterklep is veel minder voorkomend probleem. Als het probleem ook met een vervangend slot niet opgelost is, is draadbreuk in het scharnier is een goede verdachte, maar ook de stekker is de moeite waard om goed te controleren. De suggestie van de tape om de slotvanger kost niets en is het proberen waard. Bij mij heeft ook iemand tape erom gewikkeld. Geen idee welk probleem dat het op moest lossen, maar ik laat het lekker zitten.

Ik zou er voorlopig vanuit gaan dat deze issues niets met elkaar te maken hebben.
pdons
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.07.2020 - 16:56  ·  #6
Vanmiddag even met de multimeter gekeken of er draadbreuk zit vanaf de stekker bij de speaker tot aan de stekker bij het slot van de achterklep.
Alle draadjes lijken verbonden want mm piepte bij elke connectie.

Overigens voel ik bij ontgrendelen met ab dat de motor van het slot wel open wil, maar het niet op eigen kracht kan. Als ik met mijn vinger een klein beetje duw en vervolgens met ab ontgrendel wil ie wel open gaan.. Er lijkt dus wel wat binnen te komen, maar veel is het niet.

Tape op slotvanger heeft helaas niets uitgehaald behalve een klep die moeilijker sluit ;)
Iemand nog een andere suggestie wat ik zou kunnen proberen?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 17.07.2020 - 17:06  ·  #7
Door piepen is niet voldoende. Als er nog 1 kern draadje heel is dan kan je al een piep krijgen, maar er komt echt niet genoeg stroom aan.

Ik zou simpelweg gewoon even de doorvoer rubber los halen en de draden fysiek bekijken. Daarna kan je natuurlijk nog altijd het slot vernieuwen, die kan ook stuk zijn.
pdons
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 17.07.2020 - 17:32  ·  #8
Ha Blade,

Dank voor je meedenken. Zeker waar, ook aangezien er dus wel wat doorkomt.
Echter heb ik de boel al losgehaald en bekeken (van binnen- en van buitenuit). Vanaf de stekker bij speaker tot aan stekker slot. Vooral bij scharnier de boel goed gecheckt en op het blote oog was er niets te zien. Moet ik de stekker bij het slot anders doormeten als ik ontgrendel/vergrendel, en wat voor waardes zou ik moeten zien?
Zoals je kunt lezen ben ik niet perse heel bekend met electronica/multimeters...
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 17.07.2020 - 19:19  ·  #9
Hallo Pdons

Ik ken het slot niet van binnen
Zit er 1 motor in die hem op slot zet en er ook weer afhaalt.

Zoja heeft de motor voldoende kracht om hem op slot te zetten.
meet de spanning op de motor op het moment dat hij op slot gaat. (hier heb je hulp bij nodig )

Als je nu van slot afzet meet weer de spanning deze is dan omgedraaid. (de spanningswaarden moeten gelijk zijn).

Zijn ze gelijk dan is de motor defect zijn ze ongelijk dan is er een breuk in de kabel of het omkeer rail is defect.

Groeten BUM
pdons
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 18.07.2020 - 15:23  ·  #10
Oke, ik heb even gekeken en de mm op de stekker bij het achterklepslot aangesloten. Ik heb de waardes van de gele en de bruine gemeten (of moet ik ook nog andere kleuren doormeten?)

Ik heb het slot ontgrendeld, vergrendeld en weer ontgrendeld en met mm op geel en bruin kwam het volgende naar voren:

Ontgrendelen1: 0.3V
Vergrendelen: 11.88V
Ontgrendelen2: 0.28V

Bij draadbreuk zou het voltage bij vergrendelen nooit tot 11.88V komen toch? Als dit klopt, zou het 'omkeer rail' de boosdoener kunnen zijn in deze zaak, en kan ik deze ook doormeten?

Dank voor het meedenken wederom
pdons
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.07.2020 - 08:32  ·  #11
Welnu, na wat meer te hebben gezocht heb ik een wiring diagram van de REM gevonden. Als ik bij de 'list of contents' zoek naar het relais voor openen van tankklep-en achterklepslot kom ik uit op:

2/87 unlocking relay, tailgate
2/59 unlocking relay, filler cap

Bij het schema voor de cv zouden dat dus respectievelijk relais RMI19 en RMI21 moeten zijn.

Kan iemand verifiëren of dit juist is, ook voor mijn model? Ook zouden de relais onderling uit te wisselen moeten zijn geloof ik, wat zou betekenen dat ik het zou kunnen checken door er eentje om te gooien bijvoorbeeld?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.07.2020 - 09:41  ·  #12
Ik neem aan dat die in de zekeringkast in e achterbak zitten, achter de bekleding aan bestuurderskant. Staat het niet ook op het klepje van de zekeringkast?
Maat als zowel tank- als achterklep wel vergrendelen, maar niet ONTgrendelen, dan zou het dus in die omkering moeten zitten zoals BUM omschrijft. Ik ben daar verder ook niet bekend mee helaas.

Stuur ook even een PM aan forumlid GrunnS60 oid, ik denk dat die je aan VIDA kan helpen, daar staat alles in qua onderdelen, tekeningen etc. Behalve wiring trouwens, dacht ik.
pdons
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.07.2020 - 10:25  ·  #13
Quote door Bolbo

Ik neem aan dat die in de zekeringkast in e achterbak zitten, achter de bekleding aan bestuurderskant. Staat het niet ook op het klepje van de zekeringkast?

Yes, achterin bij bestuurderskant. Het klepje zelf heeft isolatiemateriaal aan de binnenkant, maar op de module zelf staan ook de RMI nummers.

En ik kon mezelf er natuurlijk moeilijk van weerhouden om even wat relais om te wisselen, dus ik heb die van de ontgrendeling van de achterdeuren (RMI20) in RMI19 geprikt en jawel! De achterklep vergrendelt en ontgrendelt als vanouds!

Morgen gelijk twee nieuwe relais bestellen voor tankklep en achterklep en kijken of dit afdoende is....
Kuip
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 19.07.2020 - 11:33  ·  #14
Mooi speurwerk, en erg bevredigend als je het zo zelf op hebt kunnen lossen!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.07.2020 - 11:58  ·  #15

Selected quotes for multi-quoting:   0