Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 
 
 
 
 
wesp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwrode
Leeftijd: 65
Berichten: 62
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 03.08.2011 - 14:05  ·  #1
Ik rij maar amper enkele dagen met mijn S60 en ben zeer verbaasd wat de boordcomputer aangeeft. Ik ben bijna zeker dat die foute gegevens opgeeft.
Heb volgetankt, en hij geeft aan dat ik 1740 km kan rijden tot lege tank :o

Wat betreft het gemiddelde verbruik, had ik hem gereset, en na 300 km (grotendeels autobaan) zit ik op een gemiddelde van 4,6 liter :o . Dit lijkt mij ook zo laag ?
Mijn vorige S60 deed op lange afstand 5,9 , en gewoon 6,3 (had regelmatig een aanhangwagen bij); en dit vond ik absoluut niet slecht. Bij deze had ik geen boordcomputer.

Maar wat die boordcomputer nu aangeeft: geloof er niks van. Kan die ontregeld zijn ?
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 03.08.2011 - 14:10  ·  #2
Het lijkt er wel op.
Ik rij gemmideld 6,9 op 100 km. Haal met de tank zo'n 1000 km.
S60_driver
 
Avatar
 
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 03.08.2011 - 14:27  ·  #3
Onze bc heeft exact dezelfde kwaal. Ik rij nu 4,9 op 100 zegt 'ie. Dat is ruim 1 op 20.
Als ik tank kom ik uit op 1 op 14,9. Dus ook een zeer forse afwijking.
Als er een oplossing is, hoor ik dat graag ;)
JMP
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 58
Berichten: 136
Geregistreerd: 12 / 2008
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 03.08.2011 - 17:22  ·  #4
Mijn V70 170 PK Benzine doet het precies volgens opgave RDW.
Meestal 80 km wegen en binnenstad maakt een gemiddelde van 9,9 Liter per 100 Km volgens BC.
Omrekenende bij de pomp klopt dit aardig.

Ik zie het zo, als een Volvo niet zuipt dan klopt er iets niet.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 04.08.2011 - 00:10  ·  #5
Ik zou eens bij een Volvo dealer informeren of dit softwarematig te herstellen is.
wesp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwrode
Leeftijd: 65
Berichten: 62
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 07.08.2011 - 14:45  ·  #6
Mijn wagen binnengebracht bij volvo dealer (distributieriem,.. laten vervangen) en probleempje aangehaald van de boordcomputer.

Daar gaf men mij de raad om het zo te laten (als het mij niet teveel stoorde), want vervangen was kostelijke grap.
Dus: heb boordcomputer: maar dient tot niets. Vorige S60 had geen boordcomputer en resultaat blijkt nu hetzelfde te zijn: ik moet dus nog steeds het verbruik zelf uitrekenen. Stoort me niet echt.

Het grappige is: als er iemand naast mij zit kan ik zeggen: kijk eens hoe weinig mijn volvo verbruikt ! Hij geeft 4,5 liter aan O-)
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 27.08.2011 - 08:45  ·  #7
Ik vertrouw de xx/100km vermelding ook niet meer..... en al helemaal de tankmeter niet!!

Sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een V70 D5. Heerlijke auto om mee te rijden. Gisteravond reed ik thuis weg zag ik dat de brandstofmeter net tegen het rode vlakje aanstond en er nog 150Km gereden kon worden met de aanwezige hoeveelheid. Het oranje lampje in de brandstofmeter was ook aan.
Nou ja, even vanuit Leek naar Groningen heen en weer is geen 150km maar net aan 40km dus dat moest geen probleem zijn dacht ik want met mijn Vectra kon ik dat ook.

Dus niet hè!! na 15km stond ik langs de A7 met een auto die het niet meer deed. Was dan toch alle brandstof op? De auto gaf aan dat er nog wel wat in de tank zat en ik kon nog 90km rijden volgens het systeem. M'n buurman gevraagd een jerrycan diesel te brengen om terug naar huis te kunnen. 5 liter er in en even stevig doorstarten en toen deed ie het weer. Drect naar een tankstation en nog eens 67.2liter er bij in, dus zeker zo'n 72 liter in, de volgens opgave, 70 liter tank. Dus inderdaad, geen brandstof meer.

Ik wil dit "probleem" graag verholpen hebben en moet dit maar 's uitzoeken. Als er ervaringsdeskundigen zijn dan hoor ik dat graag.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 28.08.2011 - 01:29  ·  #8
Zo, dat is lekker, kun niet meer van je BC en je brandstofmeter op aan.

Misschien is dit probleem wel softwarematig te verhelpen, zou maar eens informeren bij de dealer.
wesp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwrode
Leeftijd: 65
Berichten: 62
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 01.09.2011 - 10:08  ·  #9
Goedkoopste methode,
Voltanken,meter op nul zetten, en gaan tanken voor je de limiet hebt bereikt.

Mijn computer heeft dezelfde kuren, dus gebuik hem niet meer.

Zou wel graag van iemand horen wat reparatie of vernieuwen zou kosten. Mijn volvodealer was niet echt voorstander om dit te herstellen (heb ook niet gevraagd wat het zou kosten).
Peetvijf
 
Avatar
 
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 01.09.2011 - 20:31  ·  #10
:D Ik heb de ervaring dat mijn boord computer goed werkt, een kleine afwijking op het verbruik.
De km die nog gereden kunnen worden op de diesel die in de tank aanwezig is klopt gewoon.
Durf tot rijberijk van 20 km door te rijden.

Peter
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 01.09.2011 - 21:26  ·  #11
Mijn ervaring is dat een tank tot de helft eens zo lang duurt als de andere helft. Maar idd lastig als je volgens info rijdt.
Ik tank gewoon op tijd en wacht niet op de laatste 10km in z'n reserve. 70 liter is maximum wat tankinhoud betreft da's dus incl reserve.
Downtown
 
Avatar
 
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 22.04.2012 - 21:43  ·  #12
Klopt niet helemaal.
Ik heb net 74 liter in mijn V70 D5 2007 gegooid.
Dus ga ik er van uit dat de tankinhoud 70 liter is en dan ook nog een reserve heeft van 5 liter. (75 totaal dus)

Overigens gaf de boordcomputer aan dat er nog 90 km kon worden gereden, maar dat gaat helaas niet lukken met 1 liter :D
De brandstofmeter was daarin naukeuriger !!
youri
 
Avatar
 
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 23.04.2012 - 09:06  ·  #13
Quote door Downtown

Klopt niet helemaal.
Ik heb net 74 liter in mijn V70 D5 2007 gegooid.
Dus ga ik er van uit dat de tankinhoud 70 liter is en dan ook nog een reserve heeft van 5 liter. (75 totaal dus)

Overigens gaf de boordcomputer aan dat er nog 90 km kon worden gereden, maar dat gaat helaas niet lukken met 1 liter :D
De brandstofmeter was daarin naukeuriger !!



Volgens mij heeft Downtown gelijk, ik gooide er 69 liter in, terwijl de BC mij nog 150 km gaf.
Je moet ook nog de diesel rekenen die in de leidingen en dieselfilter zit.
Voor de iphonebezitters, heb ik trouwens een aanrader van een app voor je verbruik na te gaan,
namelijk: road trip.
Benontwerper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 46
Berichten: 43
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

verbruik en boordcomputer

 · 
Posted: 23.04.2012 - 09:37  ·  #14
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Opgegeven verbruik via boordcomputer ?

 · 
Posted: 23.04.2012 - 12:27  ·  #15
Quote door Downtown
Klopt niet helemaal.
Ik heb net 74 liter in mijn V70 D5 2007 gegooid.
Dus ga ik er van uit dat de tankinhoud 70 liter is en dan ook nog een reserve heeft van 5 liter. (75 totaal dus). Overigens gaf de boordcomputer aan dat er nog 90 km kon worden gereden, maar dat gaat helaas niet lukken met 1 liter :D
De brandstofmeter was daarin naukeuriger !!

... ja, ik heb ook zo'n aha ervaring.
Moest door een wegomleiding doorrijden tot de laatste druppel (had wel kannetje reserve aan boord) en toen ik aan de pomp stond ging er 76 liter in bij een tankinhoud van 70 ???
Of de tank is toch groter (MY 2000, was 80 liter), of de pomphouder beduvelt je :police:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0