Opzoek naar de opvolger

Tips zijn welkom

 
 
 
 
 
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 16.05.2023 - 19:57  ·  #16
Wou ik net zeggen Hans, je bent me voor. Die link staat ook in mijn onderschrift trouwens..

Maar als je van een specifieke auto de lijst wil hebben dan kan alleen de/een dealer dat uitdraaien vermoed ik.
Toen ik op autojacht was had een dealer in hoogeveen een stapel van paar A4-tjes aan opties voor een V60 waar ik toen mee ben gaan proefrijden (prachtige kleur had die auto trouwens) Dus het kan wel..
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 16.05.2023 - 20:01  ·  #17
Hoi, ik zoek inderdaad de lijst wat de auto heeft die ik op het oog heb.

Het is een Polar Dynamic T3. Geartronic.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 16.05.2023 - 20:53  ·  #18
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 16.05.2023 - 21:57  ·  #19
Auw. Nu ben ik even gauw op en neer gereden naar de S60. In de hoop dat die op het buiten terein stond. En ja hoor daar stond die. Hij oogt wel kleiner dan de S60 p2. Maar dat mag de pret niet drukken. Wel de schades die ik zag. Kras/veeg op deur. Bumper bekrast, niet veel maar zichtbaar maar vooral dat de rechter kant van de bumper kleur verschil vertoont. Zo ook dat de parkeersensor mee gespoten is. Terwijl de ander dat niet is. In hoevere kan ik dat gebruiken als argument?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 16.05.2023 - 22:14  ·  #20
Lastig te zeggen.
Wellicht laten ze dit repareren en anders is het motto;
Van een kras en een deuk wordt de prijs alleen maar leuk.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 16.05.2023 - 23:26  ·  #21
Dat kan inderdaad 2 kanten op gaan. Kan best dat ze aangeven, bij verkoop wordt dit allemaal hersteld. Kan ook een troef zijn in de onderhandeling. Wellicht wil de dealer voorkomen dat ie eerst kosten maakt voor herstelwerkzaamheden en vervolgens de auto voor een uitgewrongen prijs van de hand moet doen.

Bluetooth voor muziek is standaard.
Navigatie werkt goed en kun je gratis jaarlijks updaten.

Ik begrijp dat je nog niet proefgereden hebt? Zou ik toch maar eens doen dan, voordat je verder gaat praten over wat er wel en niet op zit. Het is nogal een andere auto dan je huidige S60...
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 17.05.2023 - 06:06  ·  #22
Quote door Doeke Dobma

Dat kan inderdaad 2 kanten op gaan. Kan best dat ze aangeven, bij verkoop wordt dit allemaal hersteld. Kan ook een troef zijn in de onderhandeling. Wellicht wil de dealer voorkomen dat ie eerst kosten maakt voor herstelwerkzaamheden en vervolgens de auto voor een uitgewrongen prijs van de hand moet doen.

Bluetooth voor muziek is standaard.
Navigatie werkt goed en kun je gratis jaarlijks updaten.

Ik begrijp dat je nog niet proefgereden hebt? Zou ik toch maar eens doen dan, voordat je verder gaat praten over wat er wel en niet op zit. Het is nogal een andere auto dan je huidige S60...


Ha die Doeke,

Vooral je laatste stukje tekst......


Het is nogal een andere auto dan de huidige S60. Is dat een posithief iets of....... 🫣

Ik heb er inderdaad nog niet meegereden. Auto is overdag op een andere lokatie en qua tijd en werk kan ik dan niet even er vrij voornemen. Maar hij mag nu eerst met de oplossing komen voor de schade. Is dat redelijk dan ga ik zaterdag rijden.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 17.05.2023 - 11:36  ·  #23
Ik bedoel het niet negatief, maar (zoals ik ook appte, maar even hier voor meelezers) meer dat het niet gewoon een doorontwikkelde P2 is, maar een hele nieuwe auto. Andere motorisering, andere bak, ander onderstel, andere stoelen, ander comfort... ik ben erg benieuwd naar jouw oordeel als je er mee proef gereden hebt.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 505
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 17.05.2023 - 14:03  ·  #24
ook even terugkomend op het wensenlijstje; ik zag dat TS een automaat wil. Zijn de 'lichtere' benzineversies van de S60 P3 (2010-2018) niet met de powershift geleverd?
Verder heeft volvo een beetje een boeltje gemaakt van de benamingen van de motoren (T2, T3, T4, T5, T6 en D2 t/m D6) in de zin dat niet élke T2 automatisch een 2.0 T2 is (die dus flink getuned kan worden), en dat niet elke T3 een drie of viercilinder is, en dat niet elke T5 een 4 of 5 cilinder is (of 2.0 of 2.5 liter), en dat een D3 in een V70 vaak (maar niet altijd) een 2.0 vijfcilinder is, terwijl een D4 vaak een 2.0 viercilinder is, etc. etc. Het een en ander hangt ook nog af van het model (v40/s60/v70) en bouwjaar.
Het enige wat de oplopende cijfers zeggen, is het aantal PK's vanaf de fabriek. Het zegt niet zoveel over het potentieel (tuning), of over het aantal cilinders of de motorinhoud. Wikipedia kan je een beetje helpen met gokken wat voor motor er nu ligt in de auto's waar je naar gaat kijken: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_S60
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 18.05.2023 - 08:50  ·  #25
Quote door hetschaap

ook even terugkomend op het wensenlijstje; ik zag dat TS een automaat wil. Zijn de 'lichtere' benzineversies van de S60 P3 (2010-2018) niet met de powershift geleverd?

Goede lijst idd, die van WIKI. Maar wat mbt powersift is het redelijk simpel gelukkig.
De PS bak was van Ford (Getrag) en die past fysiek alleen op…een motor van Ford voor zover mijn kennis reikt.

De geartronic van Volvo past niet standaard op een Ford motor, dus is het altijd een Volvo combi: Volvo motor en bak (Aisin), en voor Powershift is het een Ford combi: motor en bak.
Daar is in elk geval een stukje duidelijkheid..
(Als ik ernaast zit, dan hoor ik dat graag.)

Voor de lichtere pk versies had Volvo/Aisin gewoon een “ lichtere” automaat in de schappen liggen, no problem.

En qua motoren:
Vanaf 2013 is de VEA benzine (en diesel) motor op grote schaal ingezet, dat was in eerste instantie alleen een 2 liter van precies 1969 CC. Deze werd gemaakt in diverse uitvoeringen, telkens meer PK’s zoals je aangaf: T4, T5, T6, en T8: allemaal hetzelfde 1969cc blok.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat voor diesel en benzine hetzelfde blok met minimale aanpassingen kon worden gebruikt, dat was wel vrij goed en slim van Volvo. Ze wisten immers dat diesel -voor zichzelf- op zijn retour was, dus hetzelfde blok gebruiken kost je dan nog weinig aan R&D en dergelijke kosten.

Later werd het idd lastiger met de motoruitvoeringen, kwam de 1,5 liter (1596cc) en ben ik zelf het spoor kwijt geraakt (het interesseert me ook niet zo..). Maar de 2 liter vea kan je dus vrij makkelijk herkenen: aan de cilinderinhoud en de bouwjaren. Na 2019 kwamen andere motoren in beeld.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 18.05.2023 - 09:50  ·  #26
Zover het er nu naar uitziet wordt het de T3 4 cillinder 152 pk Polar + Dynamic.

Morgen proef rijden. Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten tijden de proef rit?
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 18.05.2023 - 16:20  ·  #27
Leuk en beetje spannend. Er zijn genoeg dingen om op te letten. Ik zeg "altijd" (doe meestal 5-6 jaar met een auto) dat ik een laaaange proefrit ga maken omdat ik veel zaken wil proberen en nalopen (stad (verkeersdrempels), buitenwegen en snelweg. En dus een lijstje wil afwerken.

Neem iemand mee bv.

hier wat links
Google is your friend: https://www.google.com/search?…ptips+auto
https://www.autoweek.nl/tweede…gle.com%2F
https://www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands
https://www.anwb.nl/binaries/c…actief.pdf
https://www.pricewise.nl/blog/tweedehands-auto-kopen/
etc.

Dat nalopen is het intensieve gedeelte. Het is zo makkelijk om op een roze wolk te verblijven, want die schone en blinkende kar in de showroom "kan" haast geen gebreken hebben zegt je onderbewustzijn tegen je... en dat moet je een beetje aanpakken met nuchterheid en lijstjes. Ik zelf wel tenminste.

Wie weet heeft die auto een versleten koppeling, of versleten schokdempers, kan je niet zien in de showroom, daarvoor die lijstjes icm proefrit/stoppen voor de controles.

Suc6 hoor

P.S. wat is Dynamic? Iets met sturen of een uitvoering: https://www.media.volvocars.co…esigntoets
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 19.05.2023 - 15:24  ·  #28
Flinke duit, maar we gaan er voor.

Nu 2 weken wachten tot die eindelijk geheel van mij is 😅
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Marc-B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schaijk
Leeftijd: 59
Berichten: 206
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 19.05.2023 - 15:45  ·  #29
Quote door flevodirk

Maar als je van een specifieke auto de lijst wil hebben dan kan alleen de/een dealer dat uitdraaien vermoed ik.


Ik heb van mijn auto een complete uitdraai, waar alle, maar dan ook alle opties die op deze auto zitten, gespecificeerd zijn. Dus zowel alle standaard opties die sowieso er op zitten, als de opties die de eerste eigenaar heeft aangevinkt bij de aankoop.
Soort check-list dus voor de assemblage.

Volgens mij komt dit uit het systeem van Volvo Zweden (maar dat kan ik niet 100% bevestigen).

Het kan dus wel...
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1384
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Opzoek naar de opvolger

 · 
Posted: 19.05.2023 - 18:49  ·  #30
Spannende 2weken roland...kreeg je nog een goeie inruil prijs?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0