oranje abs lampje blijft branden

 
 
 
 
 
Rien
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 43
Berichten: 36
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 08.05.2022 - 20:36  ·  #16
Heb zelf ook een v70 2.5 10v uit 1999 en die is toch echt met Vida uit te lezen.

De ecu niet (die kun je met een zelfgemaakte flash reader uitlezen) maar de abs module kun je wel met Vida uitlezen. Eventuele foutcodes kun je tevens wissen.

Bijlage is een print screen van mijn v70 uit vida.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 01:10  ·  #17
goh, dat van die trekhaak, dat klopt inderdaad. ik heb de auto al 10 jaar en misschien paar keer in 2013 en 15 gebruikt
voor een aanhanger. dus feitelijk eigenlijk bijna nooit.
zou daar een aard/stroomlek kunnen zitten, ?
ik ga dat meteen checken, wie weet.


ik las ook ergens dat een slechte spanningregelaar in de dynamo, ook abs dtc meldingen kan veroorzaken.
ik ga dat ook nog eens checken.


dit hele probleem is vorig jaar begonnen met af en toe abs MIL licht aan en dan weer uit, en van kwaad tot erger
dus, maar mijn cruisecontrol bleef het al die tijd doen, terwijl dat vaak uit schijnt te vallen met dit euvel.
bedankt
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 01:19  ·  #18
Hoi, Rien,

ik lees net je reactie, over jouw v70, dat ie dus wel met Vida kon worden uitgelezen, ..dat zou dus
ook nog een mogelijkheid zijn, om te gaan doen,
toevallig heb ik ook een v70 met een b52525fs motor, uit 99.
maar in mijn diagnose software, kon ik alleen het volvotype v70 uit 99, met motorcode b5252s vinden, met
een FENIX ECM, zou dat motorcode verschil maken mbt uitlezen etc.?
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 07:13  ·  #19
Quote door volvo355

Wellicht is er toch iets mis gegaan bij het opnieuw solderen? Verwacht van niet maar met deze foutcode zou ik toch twijfelen. Misschien met het bedrijf dat de module heeft doorgesoldeerd contact opnemen en het probleem voorleggen.


Precies dit!
Meestal zijn dit soort bedrijven een "one-trick-pony" en kennen alleen het bekende dingetje doorsolderen; als het ook maar iets anders is, zien ze het niet en kunnen het al helemaal niet repareren.
Zelf meegemaakt met de auto van mijn vrouw; ecu ging met één storing heen, kwam er met zes terug. En dat lag dan aan mij.....
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 285
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 10:43  ·  #20
Actronics in Apeldoorn geloof ik
Dat schijnt ook een goed bedrijf te zijn
Mss daar eens vragen of zij dit probleem herkennen
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 10:46  ·  #21
Ik zou met Abs ellende altijd naar ETs gaan.
Als het hem niet lukt, dan lukt het niemand.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 12:58  ·  #22
Quote door gvz

goh, dat van die trekhaak, dat klopt inderdaad. ik heb de auto al 10 jaar en misschien paar keer in 2013 en 15 gebruikt
voor een aanhanger. dus feitelijk eigenlijk bijna nooit.
zou daar een aard/stroomlek kunnen zitten, ?
ik ga dat meteen checken, wie weet.


ik las ook ergens dat een slechte spanningregelaar in de dynamo, ook abs dtc meldingen kan veroorzaken.
ik ga dat ook nog eens checken.


dit hele probleem is vorig jaar begonnen met af en toe abs MIL licht aan en dan weer uit, en van kwaad tot erger
dus, maar mijn cruisecontrol bleef het al die tijd doen, terwijl dat vaak uit schijnt te vallen met dit euvel.
bedankt

Stekkerdozen van trekhaken die nooit gebruikt worden in combinatie met een classic staan haast garant voor allerhande storingen. Van een single brandend lampje tot aanneemt complete kerstboom op het Dashboard.
Ik heb toen ik mijn classic kocht ook gelijk de stekkerdoos en kabel afgeknipt en vervangen voor nieuw. Nooit problemen gehad.
Rien
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 43
Berichten: 36
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 13:20  ·  #23
De V70 10 klepper uit '99 is qua uitlezen en resetten een lastige.
Ben er zelf ook nog steeds niet helemaal 100% uit maar heb inmiddels zelf al een aantal zaken proefondervindelijk uitgevonden.

Deze V70 met B5252S motor heeft inderdaad een Fenix 5.2 ECM en is niet met Vida uit te lezen. Ook niet met Vol-FCR. Wel met een zelfgemaakte Flash code reader. Via Google kun je daar meer info over vinden. Of de EMC met andere uitleesapparatuur is uit te lezen weet ik niet zeker.

Met Vol-FCR zijn een aantal modules uit te lezen maar bij mijn V70 de ABS module niet.

Met Vida zijn (in mijn geval) alle modules uit te lezen behalve de Fenix 5.2 ECM.

Mijn advies zou zijn om eerst de ABS module in Vida te resetten. Mogelijk is je module wel degelijk gerepareerd en is het resetten van de foutcode niet goed gelukt.

Als ik het goed las heb je de module in Elst laten repareren maar in je profiel staat Amsterdam als woonplaats. Mocht je vaker in de buurt van Elst komen dan ben je van harte welkom om bij mij (Nijmegen) je V70 aan Vida te hangen.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 15:49  ·  #24
Wat ik geleerd heb toen ik nog in een garage werkte, als (bij de orginele grill) het blauwe Volvo logo er op staat, kun je er vanuitgaande dat vida werkt, bij het zwarte logo niet
Laurens V70n fan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kampen
Leeftijd: 30
Berichten: 89
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 19:15  ·  #25
Quote door hermanusb

Ik zou met Abs ellende altijd naar ETs gaan.
Als het hem niet lukt, dan lukt het niemand.


Yup.
Ik heb het ook door iemand anders laten doen eerst, maar ben uiteindelijk toch hier uitgekomen, want het bleek niet goed genoeg.
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 20:00  ·  #26
beste mensen,

bedankt voor jullie goede ideeën.

in ieder geval lijkt het me nu echt nodig de abs eens uit te lezen met vida en te resetten.
bedankt voor het aanbod, Rien, om eens bij jou langs te komen, misschien kan ik dat inderdaad
eens combineren als ik weer naar Elst ga. ik moet n.l.ook nog een paar nieuwe achterbumpersteunen
laten doen. dat staan nog op mijn lijstje, en wat de reparatie van mijn lekke airco zou gaan kosten in Elst.

Maar jullie hebben het ook over ETs , waar zit dat, is dat mogelijk dichter bij amsterdam?

en ik ga de trekhaakstekker even uit elkaar halen, misschien zit daar iets los.

trouwens de DS150E, die ik gebruik om uit te lezen, doe wel een "blink"uitlezing van de FENIX ECM, en zegt
na de meting dat er geen DTC's zijn gevonden en alles in orde is, [ min of meer letterlijke tekst], maar
een data/parameter real time- etc van de FENIX kan ik met die DS150E niet doen.
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 09.05.2022 - 20:18  ·  #27
nog even dit,
ik denk ook dat mogelijk de reparatie waarschijnlijk wel goed is gegaan, want de monteur zei na weer inbouwen en daarna
weer mogelijke nieuwe foucodes uitlezen; dat er iets niet helemaal naar wens ging mbt. het wissen van de codes, dat het
erg lang duurde voor de ABS module reageerde ofzo, precies weet ik het niet, want toen had ik er nog helemaal geen
verstand van. inmiddels heb ik in korte tijd veel geleerd,

een bedradingsschema zou wel welkom zijn, ik heb zelf alle kabels, met de diverse kleurcodes naar de wielsensors
uitgepuzzeld [ op de ABS stekker dus] die vóór zijn makkelijk te volgen, maar die bedrading naar achter moet je de achterbank
en vloerbedekking weghalen, om bij het kabel- "harnas", op de vloer te komen., b.v die groengeel en roodgeel draden
zitten in elkaar gedraaid, en lopen zo naar de module en abs stekker.

misschien toch maar eens een goede volvo werkmanual, of hoe heet zo iets, aanschaffen,
ik had vroeger een Vraagbaak van Piet Olieslager van mijn 1e volvo 240. stond heel veel in.
groet gvz
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 10.05.2022 - 07:33  ·  #28
Quote door gvz

beste mensen,

bedankt voor jullie goede ideeën.

in ieder geval lijkt het me nu echt nodig de abs eens uit te lezen met vida en te resetten.
bedankt voor het aanbod, Rien, om eens bij jou langs te komen, misschien kan ik dat inderdaad
eens combineren als ik weer naar Elst ga. ik moet n.l.ook nog een paar nieuwe achterbumpersteunen
laten doen. dat staan nog op mijn lijstje, en wat de reparatie van mijn lekke airco zou gaan kosten in Elst.

Maar jullie hebben het ook over ETs , waar zit dat, is dat mogelijk dichter bij amsterdam?

en ik ga de trekhaakstekker even uit elkaar halen, misschien zit daar iets los.

trouwens de DS150E, die ik gebruik om uit te lezen, doe wel een "blink"uitlezing van de FENIX ECM, en zegt
na de meting dat er geen DTC's zijn gevonden en alles in orde is, [ min of meer letterlijke tekst], maar
een data/parameter real time- etc van de FENIX kan ik met die DS150E niet doen.


https://www.ets1.nl/ - gewoon opsturen
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 10.05.2022 - 07:42  ·  #29
Idd. Laat ETS1 zich er eerst maar eens over buigen. Dat de module na de reparatie alweer nieuwe codes veroorzaakt en erg langzaam reageert, lijkt me genoeg te zeggen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: oranje abs lampje blijft branden

 · 
Posted: 10.05.2022 - 09:02  ·  #30
Ik wil ze in Elst geen werk ontnemen, maar als je het hele land doorrijdt voor een vertrouwde garage... dan zou je ook eens bij Polter in Nieuwveen moeten kijken, dat ligt net onder Amsterdam in het Groene Hart. Daar rijden ze zelfs vanuit Leeuwarden naartoe voor de Volvo expertise ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0