Dit euvel heb ik ook gehad, en is gelukkig erg eenvoudig zelf te verhelpen.
Het glazen schijf/kanteldak zit met 4 torx (T25) boutjes vast in het kantelmechanisme. Deze boutjes worden tevens gebruikt om de exacte positie van het dak af te stellen.
Helaas komen na verloop van tijd deze boutjes los en is de afstelling niet meer wat hij geweest is. Daarnaast komt hierdoor het glazen dak wat losser te zitten en kan dus (met name op hogere snelheden) gaan kieren met een leuke ruis tot gevolg.
Dus, kleine howto:
- Zet glazen dak in kantelstand (dus voorkant is laag en achterkant staat omhoog)
- Ga in de auto zitten en zie daar aan de zijkanten van het glazen dak een soort accordeon. (links 1 en rechts 1)
- Deze kan aan de kant van het glas voorzichtig uit de (3) clipjes getrokken worden (vanaf de zijkant van het glazen dak naar het midden trekken, beginnen aan de "kofferbak-kant" van de accordeon)
- Onderkant van de accordeon laten zitten, er zijn nu namelijk al 2 T25 boutjes zichtbaar. Door deze iets losser te draaien kan het glazen dak afgesteld worden (steeds even los-verstellen-vast en dak sluiten om te
en of de positie klopt)
- Na afstellen de accordeon weer even vastklikken en klaar is kees (tenzij je zelf anders heet natuurlijk
)
BELANGRIJK:
Wees voorzichtig met de boutjes, deze mogen niet te vast worden gedraaid, ze zijn getapt in een stukje plastic dat niet veel kan hebben. Ik geloof dat Volvo 5Nm voorschrijft.
Voor de ideale afstelling (volgens Volvo dan, ik heb het zo gedaan en ben tevreden) is als volgt:
- voorkant van het glazen dak zo afstellen dat het gelijk, of liever nog, net iets onder het dak uitkomt in gesloten stand.
- Achterkant van het glazen dak zou in gesloten stand circa 1 mm boven de dakrand moeten uitkomen (schijnt te helpen tegen windgeruis)
Klusje van 5 minuten en eenmaal gedaan blijft alles ver boven de 200 nog dicht.
Overigens kun je ook door deze 4 Torx boutjes alle 4 te verwijderen het glazen dak uitnemen en dus eenvoudig het mechanisme schoonmaken en/of smeren, als je dan toch bezig bent