Origineel Volvo Kachelradiateur V70 Classic nader bekeken.

verschillen tussen 3 aftermarket merken.

 
 
 
 
 
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Origineel Volvo Kachelradiateur V70 Classic nader bekeken.

 · 
Posted: 07.09.2015 - 23:24  ·  #1
Een vriend van me met een TDI had een lekke kachelradiateur. Deze was 4 jaar geleden nieuw vervangen. Na demontage bleek het om een Nissens te gaan, welke zonder de foam-seal rondom gemonteerd was door Hennes Nijmegen vlak nadat hij hem daar gekocht had. Kosten reparatie 250,- euro....

Omdat ik zelf ook aan preventieve vervanging zat te denken hebben we er meteen 2 besteld. Voor hem een VanWezel van 25,-, voor mij een Hella/Behr van 56,-. Ik koos voor de Hella/Behr omdat ik meende dat dit de OEM was en zo niet is een dit toch eentje van bekende goede kwaliteit (hoop ik).

Uit mijn V70 kwam nog de originele Volvo radiateur en jawel: Behr. Na demontage zag ik iets wat op schilfertjes opgedroogde koelvloeistof leek maar hij was nog dicht. Op de bovenzijde staat logo van Behr, op onderzijde het Volvo-logo. Kleur kunststof is geel-beige. De nieuwe radiateur is identiek van afmetingen, spuitgietdelen, logo en nummers, materiaal (PA-glasvezelversterkt) en alu-constructie alleen het kunststof is zwart. Logo en nummers identiek. Onder de type sticker van Hella/Behr is te zien dat het Volvo-logo is weggeslepen. Let op: de 2 O-ringen worden niet mee geleverd. Voor 2,50 euro/stk bij de dealer moeten halen. Bijgeleverde foam-rand is 12 mm dik en aan de buitenzijde van een glad laagje voorzien.

Uit de TDI kwam een Nissens. De Nissens-radiateur is anders van afmetingen van de heatercore (dunner, veel smaller en lager), de spuitgietdelen zijn om de heatercore gefelst (de Behr constructie lijkt "geklikt") en hebben veel minder rillen, heeft minder kanalen in de heatercore (9 tegen 11 van het Behr), materiaalsoort van de kunststof is anders (niet glasvezel versterkt ->slapper als de Behr). Wat opvalt is de de Nissens vooral lager (12-15 mm) en smaller (20-25 mm) is. Omdat Nissens toch als goed bekend staat, waarom dan al naar 4 jaar lek? Het lek zat duidelijk aan de onderzijde, daar waar de radiateur in de behuizing geschroefd is. Waarschijnlijk kan door het ontbreken van de foam-rand de radiateur zich aan de bovenzijde zich niet goed in het vaste deel van de behuizing klemmen waardoor trillingen geheel door de onderzijde opgevangen moeten worden en dus het zwakste punt wordt qua vermoeing. Maar ik vraag me af of deze met foam ook afgedicht en geklemd zou hebben omdat deze echt 12-15 mm lager is dan de Behr. Het foam van de Behr (nieuw zo'n 12 mm dik) was rondom zo'n 4-5 mm "plat" dus wordt 6-7 mm ingedrukt). Omdat ook de Nissens veel minder breed is (zie foto's) zal de foam-rand van de Nissens 20-30 mm dik moeten zijn om goed af te sluiten en evt. klemmen). Dit kan ik dus helaas niet nagaan.

VanWezel levert het merk International Radiators. Constructie, materiaal is vergelijkbaar met de Nissens. Ook weer een dunnere heatercore, breedte was wel hetzelfde als de Behr, hoogte weet ik niet, ik meen ook lager dan de Behr. De meegeleverd foam-rand was slechts 5-6 mm dik. Wel geleverd met O-ringen. Helaas geen foto's van.

Gezien de afwijkingen in maatvoering, vorm en materiaal, ook van de foam-rand, denk ik dat de Behr het langst meegaat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0