Originele Volvo kachelventilator V70 Classic van binnen bekeken

de oorzaak van stuk gaan.

 
 
 
 
 
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Originele Volvo kachelventilator V70 Classic van binnen bekeken

 · 
Posted: 15.10.2015 - 20:57  ·  #1
Ter info voor de techneuten:

Mijn originele ventilator begon vorige week te brommen na 222000 km. Hoe harder het toerental hoe harder en sneller de brom. Uitgebouwd, in de hand electrisch laten draaien: een hele lichte brom, bijna niets. De airco-behuizing werkt echter als een goede klankkast dus wordt goed versterkt. Aan de buitenzijde was niets te zien, geen stukje uit bladen-kooi afgebroken o.i.d. Bij het met de hand draaien was niets voelbaar, lagers leken het niet te zijn. Met het oor tegen de behuizing luisteren: het enige wat te horen was, waren de koolborstels die ik heel zachtjes kon horen 'tikken' over de collector-ring.

De motor (fabrikaat AC Delco) zit in elkaar 'geklonken' door lippen te vervormen en verbuigen. Omdat er toch een nieuwe moest komen was ik nieuwsgierig wat er nu aan de hand was. De motor zit met de voorste stalen lagerplaat tegen de kunststof behuizing geschroefd. Om de rand van die lagerplaat zit een rubber rand om trillingen te dempen. Het achterste lagerplaat, magneetbehuizing en de waaierkooi waren makkelijk te demonteren. De rotor-as zit echter met een dikke geperste ring door het voorste lagerhuis geborgd.
Uiteindelijk m.b.v. de slijptol de rotor-as net achter de ring doorgeslepen waarna de rotor uit de behuizing kon. Bleek: lagers zijn glijlagers, nog in orde. De collector-ring was echter 1 mm ingesleten (bijna doorgesleten), ook nog een beetje schuin, waardoor de koolborstels (nog lang zat) ook zijdelings tegen de gesleten groef liepen. Hierdoor begonnen de overgangen van borstels tussen de collector-elementen hoorbaar te worden. Bij de nieuwe ventilator was dit 'tikken' niet te horen, slechts het glijden van de borstels.


Dus het defect gaan van je kachelventilator zal bijna nooit aan de lagers liggen. Deze glijlagers zijn van een poreus materiaal en hieromheen zit een kapje met een schuimring gedrenkt in olie. Bij mij nog niet droog. Als de ventilator begint te piepen dan kan je wat druppels olie door de gaten in de motorbehuizing laten lopen en hopen dat ze het lager bereiken.

Maar waarschijnlijker is het dus dat de collector uitslijt en de borstels herrie gaan maken. Bij mij was de collector zo diep ingesleten dat deze nog maar een paar tiende millimeter dik was. Ik kan me voorstellen dat er dus ook collector segmenten gewoon eraf kunnen slijten.

Bij een veel goedkoper merk zal vooral de prijs van de motor, de prijs van de ventilator bepalen ->de constructie en materiaalkwaliteit minder goed zijn. Wellicht ontbreekt de rubberrand tussen motor en behuizing, maar dat is maar een veronderstelling.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Originele Volvo kachelventilator V70 Classic van binnen bekeken

 · 
Posted: 15.10.2015 - 21:05  ·  #2
lijkt toch speling en slijtage aan het blauwe te zien.

Is het smeer op je nagel of bloed onder je nagel?
Als het bloed is zal het een aardig vloek momentje zijn geweest. :bandit:
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Originele Volvo kachelventilator V70 Classic van binnen bekeken

 · 
Posted: 15.10.2015 - 21:33  ·  #3
Lagers waren spelingsvrij, loopvlakken lagers en as waren niet verkleurd ->donker glimmend met oliefilm. Op de foto lijkt het misschien wat blauwig maar is de spiegeling van de blauwe verf van de rotor-as op het glimmende gedeelte dat in het lager zit. Alvorens demontage nog aan de waaierkooi gevoeld op speling maar was radiaal en axiaal niet te bewegen.

Het enige dat blauw verkleurd was, is m'n duim waarop ik gemept had bij het inslaan van een haring 3 maanden geleden -> auwwie :thumb: hahahaha. :D
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Originele Volvo kachelventilator V70 Classic van binnen bekeken

 · 
Posted: 15.10.2015 - 21:44  ·  #4
Quote

Het enige dat blauw verkleurd was, is m'n duim waarop ik gemept had bij het inslaan van een haring 3 maanden geleden


Gratis tip:
Volgende keer je duim niet op de haring maar er naast. Dat zorgt voor een beter begin van je vakantie
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Originele Volvo kachelventilator V70 Classic van binnen bekeken

 · 
Posted: 15.10.2015 - 22:12  ·  #5
Goed advies Steve. :lol:

Denk wel dat het een "aardig vloekmomentje" zal zijn geweest.
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 55
Berichten: 172
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Originele Volvo kachelventilator V70 Classic van binnen bekeken

 · 
Posted: 26.10.2015 - 12:18  ·  #6
bijzonder dat de collector zo ver versleten is, dit heb ik nog niet veel gezien :o . repareer zelf ook het een en ander maar ik denk dat hier de koolborstels de boosdoeners zijn. Normaal gesproken moeten die sneller verslijten waardoor de collector heel blijft.
Maar 220.000km zal ook veel draaiuren betekenen.

leuk dat je het geplaatst hebt :thumb:
groet René
 
Selected quotes for multi-quoting:   0