Originele Volvo sneeuwkettingen

Advies over juiste maat

BastianD
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Originele Volvo sneeuwkettingen

· 
Posted: 31.01.2026 - 14:08  ·  #1
Wie kan me helpen om achter de juiste maat van de sneeuwkettingen te komen?

Ik heb laatst via Marktplaats originele Volvo sneeuwkettingen gekocht, zie foto's.
Heb bandenmaat 205/55/R16 en deze maat stond in de advertentie van de verkoper.

Bij het proberen krijg ik de flexibele ring achter het wiel met geen mogelijkheid bij elkaar, waardoor de ketting dus niet goed gemonteerd kan worden.
De maatvoering staat niet op de zak van de sneeuwkettingen, op Google zie ik dezelfde zak kettingen staan met maatvoering voor 205/50/R15 en 205/45/R16.

Wie herkent deze kettingen, en wie kan zeggen of deze wel/niet geschikt zijn voor 205/55/R16?

Bedankt, Bastian
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Re: Originele Volvo sneeuwkettingen

· 
Posted: 31.01.2026 - 19:14  ·  #2
Dit is een héél oud setje, lijkt me niet geschikt voor moderne Volvo's qua bandenmaat. Sowieso klopt de bandenmaat van jouw auto niet, want er hoort 205/60/16 op een V70 III.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 11.02.2026 - 11:04  ·  #3
Brr.. dat ziet er niet zo fris uit idd, ze lijken me ook te slap. Die keren dat ik de kettingen nodig zaten ze echt mooi strak om de band heen! Zoek dus idd de juiste maat. Als je de kettingen eenmaal nodig hebt -dus de winterbanden met goed profiel trekken het niet meer- dan zijn de omstandigheden vrij bar dus wil je je eigen veiligheid en die van je auto graag goed bewaren.

Ik ben een redelijke fanatiek wintersporter (probeer 2x per jaar te skiën) dus ik bezuinig zelf niet op de kettingen.

(Ik moest nieuwe kopen voor de Toyota voor die 18 inch velgen van de auto met weinig ruimte achter de velg.) Goede merken zijn Pewag, Weissenfels, Konig etc..
Ik had ze hier vandaan: https://www.sneeuwkettingen4u.nl/cat/sneeuwkettingen/ ) Voor de Jap heb ik Weissenfels Sette moeten kopen, puur vanwege de minimale ruimte van ong 8 a mm achter het wiel, voor de Volvo P3 modellen zijn die restricties er niet.

P.S. Ik heb nog steeds vergeten mijn org Volvo winterset op MP te zetten, dus bijna nieuwe 18 inch Magni velgen (onbeschadigd) op winterbanden. Dus doe gerust een goed bod. Dan kan je de Pewag Snox pro 560 sneeuwkettingen in 1 koop erbij doen :-)
Asterix
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 11.02.2026 - 11:32  ·  #4
Als sneeuwkettingen niet passen, of je weet niet of de maat goed is, niet gebruiken. Ze kunnen je velgen beschadigen of erger … je remleiding aan gort trekken. Geldt ook voor kabeltjes van sensoren. Dan beter op marktplaats kijken of bij de bekende websites.
Ik gebruik alleen Pewags.
Selected quotes for multi-quoting:   0