Over naar GTL (diesel)

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 21.03.2019 - 23:33  ·  #91
Quote door olaf

Rekening fehad Prijs is iets omhoog met 7maanden geleden .

Nu 1.14 betaald ex btw


Dat is even slikken. Is ook al €1,38
Aan de pomp (shell) kostte het de laatste tankbeurt €1,549. Zelfs een paar cent goedkoper dan een half jaar geleden.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 20.07.2019 - 12:03  ·  #92
de twee voorlaatste tankbeurten heb ik de auto volgegooid met normale shell v-power. En tot mijn verrassing daalde het verbruik fors. Ik zag het langdurig gemiddelde op de BC dalen van een 5.7/5.8 naar 5.4 (5.4 = 6.0 werkelijk). Nu had ik wel enkele langere ritten, maar dat heb ik wel vaker en dit verklaard het lagere verbruik niet denk ik. Een verklaring kan zijn dat het hele systeem flink gereinigd is gedurende het GTL-verbruik en nu dus veel efficienter rijdt op normale diesel. Ik weet het niet, maar ik houd het in de gaten.
Trouwens net weer volgegooid met GTL.
XC70D3
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 31.07.2019 - 21:56  ·  #93
Inmiddels rijd ik nu ongeveer een half jaar permanent op blauwe diesel en naar volle tevredenheid.
De auto geeft ook geen problemen.

Het verbruik houd ik natuurlijk ook in de gaten en daar heb ik me redelijk gek laten maken door allerlei variaties.
Maar bij mij blijkt de airco erg veel energie te vragen: Verschil van zo'n 7-10%.
En achteraf zat het verschil dus niet in schoon branden van de motor, lange ritten of aangehouden snelheid, maar voornamelijk in het gebruik van de airco.
Gemiddeld verbruik over 2019 tot nu toe is wel wat hoger dan voorheen op reguliere diesel.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 31.07.2019 - 22:06  ·  #94
Blauwe diesel en GTL is hetzelfde of weer iets anders?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 31.07.2019 - 23:07  ·  #95
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 09.11.2019 - 14:53  ·  #96
Even weer een update:
Sinds ik gemerkt heb dat mijn verbruik ineens daalde vanaf het moment dat ik weer reguliere diesel (v-power) ging tanken, heb ik besloten om niet meer 100% GTL te tanken. Ik probeer nu om de 2 á 3 tankbeurten GTL te tanken.
Mijn verbruik over de laatste 12dkm was 1:16.2
Mijn overall gem verbruik is 1:14.9
Dus best wel een verschil.

Het regenereren gebeurd wel degelijk nog steeds, dus ook GTL vervuild het DPF.

Gisteren viel het me op dat de standkachel wel erg rookte bij het opstarten. Maar dit kan ook nog komen door de buitenlandse diesel.

Al met al ben ik nog steeds overtuigd van het nut van een schone en reinigende brandstof. Kost wel iets meer, maar als ik dit verbruik kan handhaven, valt het best mee.

Nb: de airco staat altijd aan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 09.11.2019 - 15:25  ·  #97
Ik rij er 100% op , en blijf het doen .
Mijn auto staat nu op gemiddeld 1 op 16.3 met GTL , hiervoor stond ie op 1 op 15.4 , maar dat wijd ik niet aan de GTL , maar meer aan het rustiger rijden , niet meer boven de 100km woon werk over het algemeen , kleine stukje waar ik nog 120 mag doe ik niet meer , heeft totaal geen zin .
Rijdt ook binnendoor , dat is wel buiten de spits , vanwege zeer onregelmatig werk , daar mag je maar 80 , dan heb ik maar 1 stoplicht in plaats van 3 als ik de snelweg neem , heb het met de stopwatch is bijgehouden , gemiddeld ben ik beter af met 80 binnendoor , dan op de snelweg A6 in dit geval , maar waar ik 2 stoplichten extra heb , en je die tijd dus niet meer goed maakt met 130 rijden , gaat om een stuk van net geen 30km , totaal is 74 naar het werk enkele reis .
win win , relaxed binnendoor , minder verbruik en sneller ,

En ja regeneratie gebeurt nog steeds , maar ik denk nog maar 1 kwart zo vaak als eerder , en de standkachel in mijn geval ,brand reukloos en zonder rook , daar waar ie vroeger inderdaad na de zomer een best rook gordijn kon leggen op gewonde diesel .
Ik ben er happy mee .
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 09.11.2019 - 16:37  ·  #98
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3167
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 09.11.2019 - 23:22  ·  #99
Haha scherp.

Ik pikte op het werk op dat GTL er helemaal uit gaat en dat HOV er voor terug moet komen. Geen idee wanneer maar dat was wel een reden voor Qbuzz om vanaf december alle dieselbussen op HOV te laten rijden. Heb me er nog niet zo in verdiept maar dat is meer biologische diesel dacht ik, afkomstig uit planten.
Vraag me af of ze daar zo veel van hebben, of dat er stiekem toch GTL of normale diesel bijgetankt wordt.
Nu rijden ze op GTL van Salland denk ik, want eens per dag of soms 2 dagen staat hier een auto van Firezone naar de tank.
Breehorn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ENKHUIZEN
Leeftijd: 65
Homepage: sy-deverleiding.nl
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 10.11.2019 - 08:01  ·  #100
Ik heb geen ervaring met GTL in een auto, maar wel veel met onze boot..
Voordelen zijn er wel hoef niet voor te gloeien hij start sneller minder of geen zwarte rook uit de uitlaat waardoor het schip op de achterkant schoon blijft van roet. het stinkt en ruikt niet als je het mors!
Wel gebruikt je aanzienlijk meer brandstof.. tot een 15% zelfs. en de motor is minder krachtig!! als we tanken maakt de prijs niet zoveel uit het scheelt 4-5 centen met reguliere diesel.
Ook kunnen veel (scheeps) motoren niet tegen deze brandstof. in reguliere diesel zit iets wat de pakkingen in de motor iets doet uitzetten. in GTL zit dat niet en regelmatig horen we problemen met zweten van de motor!! brandstofpomp problemen etc.. ook zijn de fabrikanten het er nog niet over eens of ze deze brandstof toelaten in verband met de garantie.. ouder volvo scheepsmotoren kunnen er niet op draaien! ik weet nog niet of de fabrikant dit al heeft toegelaten..
Wij tanken het nu niet meer, daar we veel in het buitenland zitten en het daar trouwens ook niet verkrijgbaar is.. Nederland is er weer eens uniek in.
en hebben er nu zelfs rode diesel inzitten omdat niet anders verkrijgbaar was.. en krijgen daar ook gelukkig geen problemen mee bij een evt controle..
Het lijkt een mooie brandstof maar nu na verloop van tijd komen er al meer problemen/bezwaren boven..
https://www.josboone.nl/dynami…diesel.pdf
Hierna kwam er weer zo'n artikel over GTL na een jaar wat eigenlijk minder positief over de brandstof was..
maar dit alles betreft scheepsdiesels..
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 10.11.2019 - 08:22  ·  #101
Als de brandstofmaatschappijen er eens een flinke reclamecampagne tegenaan gooien. Ze brengen het gewoon niet onder de aandacht, terwijl het minder milieubelastend is als gewone diesel. Vreemd!
Ik zie ook nooit iemand GTL tanken. Bij shell Hengelo sta je nog steeds tussen de vrachtwagens te tanken.

Ik denk ook niet dat het een blijvertje is.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 10.11.2019 - 12:10  ·  #102
Quote door Breehorn

Ik heb geen ervaring met GTL in een auto, maar wel veel met onze boot..
Voordelen zijn er wel hoef niet voor te gloeien hij start sneller minder of geen zwarte rook uit de uitlaat waardoor het schip op de achterkant schoon blijft van roet. het stinkt en ruikt niet als je het mors!
Wel gebruikt je aanzienlijk meer brandstof.. tot een 15% zelfs. en de motor is minder krachtig!! als we tanken maakt de prijs niet zoveel uit het scheelt 4-5 centen met reguliere diesel.
Ook kunnen veel (scheeps) motoren niet tegen deze brandstof. in reguliere diesel zit iets wat de pakkingen in de motor iets doet uitzetten. in GTL zit dat niet en regelmatig horen we problemen met zweten van de motor!! brandstofpomp problemen etc.. ook zijn de fabrikanten het er nog niet over eens of ze deze brandstof toelaten in verband met de garantie.. ouder volvo scheepsmotoren kunnen er niet op draaien! ik weet nog niet of de fabrikant dit al heeft toegelaten..
Wij tanken het nu niet meer, daar we veel in het buitenland zitten en het daar trouwens ook niet verkrijgbaar is.. Nederland is er weer eens uniek in.
en hebben er nu zelfs rode diesel inzitten omdat niet anders verkrijgbaar was.. en krijgen daar ook gelukkig geen problemen mee bij een evt controle..
Het lijkt een mooie brandstof maar nu na verloop van tijd komen er al meer problemen/bezwaren boven..
https://www.josboone.nl/dynami…diesel.pdf
Hierna kwam er weer zo'n artikel over GTL na een jaar wat eigenlijk minder positief over de brandstof was..
maar dit alles betreft scheepsdiesels..


wat heb je aan garantie dan bij een 6 jaar oude auto , zoals in mijn geval , dus daar zit ik niet meer mee
Breehorn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ENKHUIZEN
Leeftijd: 65
Homepage: sy-deverleiding.nl
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 10.11.2019 - 17:59  ·  #103
Quote door olaf

Quote door Breehorn

Ik heb geen ervaring met GTL in een auto, maar wel veel met onze boot..
Voordelen zijn er wel hoef niet voor te gloeien hij start sneller minder of geen zwarte rook uit de uitlaat waardoor het schip op de achterkant schoon blijft van roet. het stinkt en ruikt niet als je het mors!
Wel gebruikt je aanzienlijk meer brandstof.. tot een 15% zelfs. en de motor is minder krachtig!! als we tanken maakt de prijs niet zoveel uit het scheelt 4-5 centen met reguliere diesel.
Ook kunnen veel (scheeps) motoren niet tegen deze brandstof. in reguliere diesel zit iets wat de pakkingen in de motor iets doet uitzetten. in GTL zit dat niet en regelmatig horen we problemen met zweten van de motor!! brandstofpomp problemen etc.. ook zijn de fabrikanten het er nog niet over eens of ze deze brandstof toelaten in verband met de garantie.. ouder volvo scheepsmotoren kunnen er niet op draaien! ik weet nog niet of de fabrikant dit al heeft toegelaten..
Wij tanken het nu niet meer, daar we veel in het buitenland zitten en het daar trouwens ook niet verkrijgbaar is.. Nederland is er weer eens uniek in.
en hebben er nu zelfs rode diesel inzitten omdat niet anders verkrijgbaar was.. en krijgen daar ook gelukkig geen problemen mee bij een evt controle..
Het lijkt een mooie brandstof maar nu na verloop van tijd komen er al meer problemen/bezwaren boven..
https://www.josboone.nl/dynami…diesel.pdf
Hierna kwam er weer zo'n artikel over GTL na een jaar wat eigenlijk minder positief over de brandstof was..
maar dit alles betreft scheepsdiesels..


wat heb je aan garantie dan bij een 6 jaar oude auto , zoals in mijn geval , dus daar zit ik niet meer mee


Helemaal niks, wil alleen maar aangeven dat het geen heilige brandstof is.. en als je lekkage zou krijgen op je brandstof systeem, en hij is ouder dan 6 of 10 jaar dus buiten enige garantie, dan ben je er evengoed niet blij mee..
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 10.11.2019 - 20:40  ·  #104
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Over naar GTL (diesel)

 · 
Posted: 17.01.2020 - 00:01  ·  #105
2 weken geleden was de tank leeg , beide , de brandstof leverancier een belletje gegeven .
1100lrt , kunnen we weer een poosje voort .
Inmiddels dus 2200ltr op gtl gereden .
Nul problemen tot nu toe , verbruik staat op 1/16.7 .
1.15 ex btw viel me ook mee
 
Selected quotes for multi-quoting:   0