(R) overheid

Wegenbelasting Portugal

[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: (R) overheid

· 
Posted: 30.03.2026 - 14:23  ·  #16
Het is onzinnig om landen 1-op1 te vergelijken. Leuk dat je in Spanje minder betaalt, maar als mijn baas morgen een Spaans loon gaat betalen ga ik naar een andere werkgever.
Zo slecht is het in Nederland echt niet
M95
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 30.03.2026 - 17:01  ·  #17
We moeten natuurlijk geen appels met peren vergelijken.

Volgens mij kun je best stellen dat als je naar het Nederland van nu, 5, 10, 15 jaar, etc. geleden kijkt, de Nederlander meer is gaan betalen voor minder.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 30.03.2026 - 19:29  ·  #18
Quote door M95

We moeten natuurlijk geen appels met peren vergelijken.

Volgens mij kun je best stellen dat als je naar het Nederland van nu, 5, 10, 15 jaar, etc. geleden kijkt, de Nederlander meer is gaan betalen voor minder.

Ja die perceptie leeft in Nederland heel sterk.
Maar als je naar de cijfers kijkt, dan blijkt dat niet te kloppen. De lonen stijgen behoorlijk veel harder dan de kosten. (En al helemaal voor al die mensen die al een koophuis hebben). Het economisch probleem van 2025: mensen krijgen hun geld niet op en onze spaarrekeningen puilen zo ver uit dat de banken geen idee meer hebben, wat ze met al dat spaargeld aan moeten.

En als ik even met mooi weer even over de markt loop, dan zie ik het Oekraïens horeca personeel zich de benen uit het lijf lopen om speciaal bier (a 6 tot 10 euro) te bezorgen aan die arme Nederlanders die daar met duizenden zitten.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 31.03.2026 - 19:14  ·  #19
grieplig genoeg zijn dit gemiddeldes.
Er zijn mensen die aanzienlijke salarisverhogingen kregen.
Er zijn er ladingen die elk jaar minder over houden.

Gemiddeld stijgen we best goed maar de groep wat hoger pakt meer dan het dubbele, en een andere groep mag op houtjes bijten.
Door steeds naar de gemiddeldes te kijken blijkt de politiek niet goed door te hebben waar de minder goed bedeelde medelanders tegenaan lopen.
burnerchief
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 31.03.2026 - 20:20  ·  #20
Nou nergens om maar zodra mijn echtgenote AOW krijgt vertrekken we voorgoed naar Portugal.
De zorg is hier prima en in nederland als de gestresste thuishulp haar blijksembezoek heeft afgelegd en je het weer zelf mag uitzoeken daar word je ook niet gelukkig van.
We staan nu lekker met een grote stacaravan op een privéparkje met woonbestemming 250 m2 voor eigen gebruik mag ik mee doen wat ik wil vaste lasten incl grondhuur gemeentebelasting electra water verzekeringen starlink verzekering auto en wegenbelasting per maand nog geen 500 euro..
Op dit moment s’nachts nog fris 8-16 graden overdag 20-26 graden en in de zon is het altijd lekker.
2 nieuwe airco’s voor verwarming 90 liter boiler en inductie koken geen gas meer.
Ik heb me te pletter gewerkt 48 jaar voor aow met een miezerig pensioen ze kunnen me wat
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

· 
Posted: 01.04.2026 - 08:04  ·  #21
Toch ook positief nieuws over de roverheid:

Opvallende draai in Den Haag
De politieke koerswijziging is opmerkelijk. De motie om de regeling te herstellen werd ingediend door dezelfde Kamerleden die eind vorig jaar nog verantwoordelijk waren voor de ingreep die de regeling vrijwel om zeep hielp. Het gaat om Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Henk-Jan Oosterhuis (D66).
Volgens belangenorganisatie Stichting Autobelangen is er sprake van duidelijke vooruitgang, al is het nog geen gelopen race. De motie is namelijk geen wet. Het is aan de nieuwe staatssecretaris van Financiën, Eelco Eerenberg, om het voorstel daadwerkelijk uit te werken en in regelgeving om te zetten.
Besluitvorming in recordtempo
De onrust ontstond eind november 2025, toen de Tweede Kamer in zeer korte tijd instemde met een wijziging van de regeling. Binnen 72 uur werd besloten om de leeftijdsgrens voor de gunstige bijtelling voor oudere auto’s fors te verhogen: van 15 naar 16 jaar in 2026 en zelfs naar 25 jaar in 2027. Voor veel ondernemers kwam dat besluit als een complete verrassing, vlak voor het einde van het jaar.
Volgens Stichting Autobelangen ontbrak een degelijke impactanalyse en was er geen overgangsregeling. Wat bedoeld was als een maatregel met een beperkte budgettaire impact, bleek in de praktijk veel zwaarder uit te pakken. In plaats van de geraamde tientallen miljoenen euro’s, zou het effect oplopen tot circa 1,5 miljard euro aan extra lasten.
Grote gevolgen in de praktijk
De gevolgen waren direct merkbaar in de autobranche. De verkoop van youngtimers viel vrijwel stil en voorraden verloren soms de helft van hun waarde. Ondernemers die al in een dergelijke auto reden, zagen hun maandelijkse bijtelling flink stijgen, in sommige gevallen met honderden euro’s netto.
De situatie roept herinneringen op aan een vergelijkbare discussie in 2009, toen ook kritiek klonk op plotselinge fiscale wijzigingen rond auto’s van de zaak. Belangenorganisaties pleiten opnieuw voor een zorgvuldige aanpak, met duidelijke overgangsregels voor getroffen ondernemers.
Met de aangenomen motie zet de Kamer nu in op een meer geleidelijke aanpak. De minimumleeftijd voor de regeling blijft voorlopig gelijk en de geplande sprong naar 25 jaar in 2027 lijkt van de baan. De voorgestelde aanpassing komt neer op een zogeheten sterfhuisconstructie, waarbij het laatste bouwjaar dat nog onder de regeling valt wordt bevroren op 2012.
Lastenverzwaring lijkt afgewend
Dat geeft ondernemers en autobedrijven tijd om zich aan te passen aan de nieuwe situatie, aldus de Stichting Autobelangen. Of de plannen daadwerkelijk worden uitgevoerd, hangt dus af van de uitwerking door het kabinet.

Bron: AD
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.04.2026 - 17:21  ·  #22
Quote door burnerchief

Nou nergens om maar zodra mijn echtgenote AOW krijgt vertrekken we voorgoed naar Portugal.
De zorg is hier prima en in nederland als de gestresste thuishulp haar blijksembezoek heeft afgelegd en je het weer zelf mag uitzoeken daar word je ook niet gelukkig van.
We staan nu lekker met een grote stacaravan op een privéparkje met woonbestemming 250 m2 voor eigen gebruik mag ik mee doen wat ik wil vaste lasten incl grondhuur gemeentebelasting electra water verzekeringen starlink verzekering auto en wegenbelasting per maand nog geen 500 euro..
Op dit moment s’nachts nog fris 8-16 graden overdag 20-26 graden en in de zon is het altijd lekker.
2 nieuwe airco’s voor verwarming 90 liter boiler en inductie koken geen gas meer.
Ik heb me te pletter gewerkt 48 jaar voor aow met een miezerig pensioen ze kunnen me wat

Dit is altijd mijn plan geweest echter mijn vrouw ziet het niet zitten.

Als tussen oplossing is besloten om de eerste 3 maanden van het jaar iets te huren in zuid spanje.
In het warmste deel dan.

in het najaar gaan we gewoon met de caravan naar zuid frankrijk.

Zo loop ik de winter mis en is mijn vrouw ook blij
Selected quotes for multi-quoting:   0