(R) overheid

Wegenbelasting Portugal

burnerchief
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

(R) overheid

· 
Posted: 27.03.2026 - 21:10  ·  #1
Nergens om ben in gesprek met een engelsman over een V70 D5 automaat 2003 163 pk
Je betaalt aan wegenbelasting €72,26 Per Jaar!!!
Ik heb nog een nederlandes dieselcamper uit 1991 €159 per maand!!!
Je snapt wel dat indien mogelijk deze geschorst is….
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: (R) overheid

· 
Posted: 28.03.2026 - 06:48  ·  #2
Idd belachelijk...
In GB zijn diesels gewoon nog erg populair.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 28.03.2026 - 09:29  ·  #3
201 per maand maar Diesel rijden is een keuze.
Ik ben aan het kijken om de xc 60 te verkopen en om een bus te kopen die 1800 kan trekken.
Waarom een uitstekende xc60 verkopen?

Mijn zus/zwager hebben een busje en dat is erg makkelijk,
Geen fietsen op de dissels, meeste spullen in de bus ipv in de auto.

Nog even rustig laten indalen want de XC is in meer dan uitstekende staat,
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 28.03.2026 - 12:34  ·  #4
Quote door hermanusb

Ik ben aan het kijken om de xc 60 te verkopen en om een bus te kopen die 1800 kan trekken.

Jou XC60 heeft toch ook een hoog trekgewicht? Mijn benzine XC70 mag 2000 kg trekken.
Heb zelf jaren naast de privé auto ook een dieselbus gehad. Idd handig omdat je zelden ruimtegebrek hebt. Maar parkeren / uitzicht bij wegrijden vanaf parkeerplaats was niet geweldig, zeker niet met de verlengde uitvoering die ik had. En voor het belastingvoordeel/lage MRbelasting hoef je ook niet meer met een bus te rijden.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 28.03.2026 - 14:30  ·  #5
Quote door ohz274

Idd belachelijk...
In GB zijn diesels gewoon nog erg populair.

Maar in het VK is Diesel aan de pomp sinds jaar en dag wel ongeveer gelijk aan de prijs van benzine.
Dan mag daar de wegenbelasting ook wel wat lager zijn dan in NL

Ik denk dat de populariteit van Diesel hard achteruit zal gaan nu Diesel (gemiddeld aan de pomp) daar zo'n 30 pence duurder is dan benzine.
Marc-B
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

· 
Posted: 28.03.2026 - 16:39  ·  #6
Ik denk dat zo´n beetje in heel Europa de diesel duurder is dan benzine. Zelfs in Frankrijk, het diesel land bij uitstek...
Wegenbelasting kennen ze hier dan weer niet... :-D
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2026 - 17:00  ·  #7
Maar nergens in Europa is de wegenbelasting voor diesel zo hoog als in NL.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2026 - 22:59  ·  #8
Quote door ProVolvo

Quote door hermanusb

Jou XC60 heeft toch ook een hoog trekgewicht? Mijn benzine XC70 mag 2000 kg trekken.
Heb zelf jaren naast de privé auto ook een dieselbus gehad. Idd handig omdat je zelden ruimtegebrek hebt. Maar parkeren / uitzicht bij wegrijden vanaf parkeerplaats was niet geweldig, zeker niet met de verlengde uitvoering die ik had. En voor het belastingvoordeel/lage MRbelasting hoef je ook niet meer met een bus te rijden.

Klopt.
2000 kg dus het trekken is het punt niet.
Wij kunnen geen caravan thuis neerzetten dus is het altijd twee keer inpakken en ook 2 keer fietsen op de auto en dan over zetten naar de caravan waarbij we altijd de twinnyload in de auto leggen.

Erg onhandig.

Een bus ga ik dan ook niet voor de zuinigheid doen, enkel voor het gemak.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 48
Subject:

· 
Posted: 29.03.2026 - 15:39  ·  #9
Quote door ohz274

Maar nergens in Europa is het accijnsverschil tussen Diesel en benzine zo groot als in NL.
Je krijgt 29 cent per liter korting op de accijns voor Diesel in NL.

Iedere overheid heeft geld nodig. Of je nu bij je inkomstenbelasting gepakt wordt, de BTW, alcohol of in de brandstof maakt natuurlijk niet zoveel uit.
Het is een totaalpakket. Je kunt niet je inkomstenbelasting betalen in Andorra, wegenbelasting in Portugal en BTW percentage kiezen van Vaticaanstad en dan toch de infrastructuur benutten van Nederland.

En dat benodigde bedrag moet op tafel gelegd worden door de inwoners van het land. De relevante vraag is vooral: welk gedeelte van de opgehaalde geld wordt nuttig gebruikt en komt ook weer ten goede van de burgers. Kraamzorg, onderwijs, wegen als biljartlakens, vergunningen....ga eens in Portugal kijken hoe het er daar bij staat.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.03.2026 - 15:56  ·  #10
Quote door Vogel

Quote door ohz274

Maar nergens in Europa is het accijnsverschil tussen Diesel en benzine zo groot als in NL.
Je krijgt 29 cent per liter korting op de accijns voor Diesel in NL.

Iedere overheid heeft geld nodig. Of je nu bij je inkomstenbelasting gepakt wordt, de BTW, alcohol of in de brandstof maakt natuurlijk niet zoveel uit.
Het is een totaalpakket. Je kunt niet je inkomstenbelasting betalen in Andorra, wegenbelasting in Portugal en BTW percentage kiezen van Vaticaanstad en dan toch de infrastructuur benutten van Nederland.

En dat benodigde bedrag moet op tafel gelegd worden door de inwoners van het land. De relevante vraag is vooral: welk gedeelte van de opgehaalde geld wordt nuttig gebruikt en komt ook weer ten goede van de burgers. Kraamzorg, onderwijs, wegen als biljartlakens, vergunningen....ga eens in Portugal kijken hoe het er daar bij staat.

Ja, je kunt kletsen wat je wilt, maar ik vind het gewoon diefstal.
Even snel opgezocht:
We betalen jaarlijks 25-30 mld Accijns en btw op brandstof, MRB en BPM.
Uitgaven: 4-6 mld voor wegen.
Dus er wordt 25 mld op jaarbasis van de automobilist "gestolen".
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 30.03.2026 - 05:11  ·  #11
En dan komen ze nog te kort. Het geld moet ergens vandaan komen. Zolang we een VVD programma hebben komt er geen vermogensbelasting, dus dan maar 'automobilistje en werknemer pesten'. Niet vroem-vroem, maar tsjing-tsjing.

Ach, geen enkel systeem is perfect, maar dit is wel heel duidelijk een scheef systeem. Rechts weet dat heel goed af te schuiven op andere ipv eigen acties, links is te vriendelijk en weet de echte oorzaak (de milionairs en miljardairs en mega bedrijven bevoordelen) niet te benoemen en het midden is naar rechts opgeschoven en praat Wilders na. (maar dat is politiek)
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2026 - 06:42  ·  #12
Er is maar 1 probleem.
We hebben al jaren een overheid die teveel uitgeeft aan zaken wat ze niet zouden moeten doen.
Daardoor komen ze telkens tekort en willen ze steeds meer geld hebben.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 30.03.2026 - 09:20  ·  #13
510 miljard kwam er binnen vorig jaar. Diefstal durf ik het ook wel te noemen Hans.
Belasting over je salaris (je werkt anderhalve dag per week voor een ander), belasting over je aankopen met geld waar al belasting af is en vervolgens belasting over die bezittingen. Spaar je te veel, moet je even betalen. Zo kunnen we door gaan.
En als het nou nog eens nuttig werd uitgegeven... Vriendjespolitiek onder de noemer goede doelen en defensie.
Spier1968
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 30.03.2026 - 11:25  ·  #14
Mwah,volgens mij hebben we het in onze postzegel die Nederland heet over het algemeen best goed. De zorg is goed, het voorzieningenniveau ook en zo kan ik nog wel even doorgaan. Natuurlijk zijn er ook genoeg mensen die het minder hebben. Volgens mij is het grootste probleem hier dat alles zo over-gereguleerd is dat het geheel niet meer is te overzien. Dit begon met een discussie over de MRB: mooi voorbeeld, want dat is geen doelbelasting. M.a.w. ondanks de best redelijke staat van ons wegennet wordt de MRB (misschien met uitzondering van de 'provinciale opcenten') op de grote hoop gegooid... Dus niet besteed aan het wegennet etc.. Ook het systeem van Toeslagen vs. inkomen en inkomstenbelasting vertroebeld de boel en maakt volgens mij bijvoorbeeld (meer) werken, vooral voor mensen die afhankelijk zijn van dit systeem weinig lonend maar vooral onzeker. De finale afrekening komt namelijk pas later en dat maakt het verhaal er niet eenvoudiger op. Schaf al onduidelijkheid af, regel het via de inkomstenbelasting voor de grootste gemene deler, zodat werken lonender wordt. En laat de grootste schouders ook wat meer bijdragen. Met zijn allen zijn we rijk genoeg volgens mij.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2026 - 12:27  ·  #15
De zorg is best oke.
Alleen wat jammer dat als je de pech hebt om iets minder gezond op de aarde gezet te zijn dat je wel maximaal moet/mag bijbetalen,

Ik heb net alweer 1500 euro extra zorgkosten afgetikt.

Zo tof is het echt niet.
Selected quotes for multi-quoting:   0