Oververhit of elektronische storing?

of kapotte sensor?

 
 
 
 
 
alko
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 13.09.2016 - 17:02  ·  #1
Sinds een paar dagen terug van vakantie.
Tijdens de vakantie kwam mijn V70N met 5cyl 170 pk 5 versnellings automaat met een aantal paniek meldingen.
Tijdens een lange rit in Zuid-Frankrijk met bloedheet weer en de sleurhut van 1000kg door heuvelachtige gebied verschenen er vreemde meldingen op het dashboard.
Als 1e zou het linkerachterportier open staan,daarna ging de airco warme lucht blazen en even later kwam er een probleem met de SRS(airbags) bij, nog iets later moest ik onmiddellijk stoppen vanwege een probleem te de remmen, weer iets later kwam daar het milieulampje erbij en nog iets later ging alles op zwart(dashboard, radio, lichten etc) niets werkte meer maar de bleef wel motor wel draaien en reed verder.
Toen ben ik gestopt, heb het contact uitgeschakeld, weer ingeschakeld en alles werkte weer alleen bleef de SRS melding nog steeds op het display en brandde het milieulampje nog. Omdat ik de airbag toch niet zo vaak gebruik ben ik gewoon doorgereden naar de camping die we gepland hadden. Tijdens de rit herhaalde het bovenstaande zich nog een aantal keren.
Op de camping heb ik de accu losgekoppeld en na 10 minuten weer aangesloten waarna de meldingen behalve die van de SRS verdwenen. Met de uitlezer heb ik ook die gewist.
Daarna de hele vakantie geen enkel probleem gehad.
Tot de terugreis.
Bij Parijs was een ongeval gebeurd waardoor we in anderhalf uur file terechtkwamen en het gedonder begon weer. Met als enige bijkomstigheid dat de wagen op de parkeerplaats in deadlock schoot zodat de deuren niet meer open konden, behalve het bestuurdersportier dat gewoon met de sleutel nog te openen was. Via de stoelen en de bagage naar achter kunnen kruipen en na het naar voren wurmen van wat bagage bij de accu kunnen komen om deze los te koppelen, problemen opgelost.
De volgende dag bij Antwerpen weer in de langdurige file, weer door een ongeval, u raadt het al, hetzelfde verhaal als eerder.
Opgemerkt zij dat de temperatuurmeter al die tijd gewoon in het midden stond, daar was niets aan te zien.
De automaat stond altijd in stand 4.
De enige foutmelding die ik in verband kan brengen met het hele verhaal is CEM-1D07.(een storing in de ecu) die maar één keer voorkomt.
Een zoektocht op het web bracht boven water dat die elektronicamodule misschien te warm zou zijn geweest.
Ik verdenk zelf de voeler van de koelvloeistoftemperatuur als oorzaak.
Verder vraag ik me af of ik soms handmatig helling-opwaarts de bak in z'n drie had moeten zetten, in plaats van het de automaat te laten doen als hij dat nodig vond, en of ik tijdens het stilstaan in de file de automaat in de N stand had moeten zetten ipv in de 4 te laten staan.
Iemand nog een ander idee of oplossing?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 13.09.2016 - 17:42  ·  #2
Ik heb dat met de remmen ook een keer gehad op een meer dan bloedhete dag en hij stond in de zon.
Samen met nog 1 andere melding.

Alles gecontroleerd en niks aan het handje dus een reset gegeven.

Ik heb sterk de indruk dat dit komt door slechte contacten in de DIM.
Doorsolderen zal misschien wat oplossen
MikeS80
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 49
Berichten: 251
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 13.09.2016 - 18:05  ·  #3
Het is bijzonder interessant om het model van je automaatbak te zoeken en dan de "release engineering" documenten
er bij te zoeken. Hier staan erg veel leerzame dingen in. Zo leerde ik dat mijn automaat (AW55) 2 seconden
nadat je tot stilstand komt, geheel ontkoppeld. Als ik heel goed oplet, voel ik het.

Ik schakelde vroeger bij lang wachten de automaat in de N, dat geeft juist meer slijtage, contra intuïtief.
Staan nog veel meer leuke dingen in. Ik zal het eens opdiepen voor je. Succes met oplossen!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 13.09.2016 - 18:35  ·  #4
Quote

Ik schakelde vroeger bij lang wachten de automaat in de N, dat geeft juist meer slijtage, contra intuïtief.


Oh? Ik doe dat ook geregeld. Wat is de verklaring dat het meer slijtage geeft?
Ook als je bak noet zelf in neutraal springt?

Wat betreft de omschreven probleem zat ik in eerste instantie ook aan de DIM te denken.
Wellicht toch eens uitlezen met Vida om te kijken of er meerdere storingen zijn die één en ander kunnen verklaren.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 13.09.2016 - 22:07  ·  #5
Klinkt inderdaad als een DIM probleem, of CEM.
Kenmerkend is dat het vaak gepaard gaat met de SRS storing.
Dan de bak, iets om over na te denken....
Veel is afhankelijk van de software.
Er zijn in het verleden veel klachten geweest in verband met de neutraalstand en het hierna wegrijden (flinke bonk).
Hier is een software update voor geweest, zodat dit niet meer voorkomt.
Dan de hamvraag, wat is wijsheid ?
In de D laten staan en de koppelomvormer onnodig belasten, of een schakeling naar de N maken m.b.v. het kleppenhuis ?
alko
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 14.09.2016 - 13:08  ·  #6
@MikeS80:
Ik merk niets van het feit dat de automaat na 2 sec stilstand in z'n vrij zou gaan, zodra ik mijn voet van het rempedaal afhaal begint de wagen weer te rollen, ik zou dan toch moeten voelen dat de versnelling inschakelt, net zo als ik voel dat de wagen van de ene naar de andere versnelling schakelt.

@MikeS80 en Bigdog:
Gezien de melding CEM-1D07 lijkt het me een CEM probleem.
Googlen leverde op dat de module mogelijk te heet zou zijn geworden, gezien de eerder genoemde zware omstandigheden zou het heel goed mogelijk kunnen zijn geweest dat de motor/koelvloeistof te heet werd en de warmte daarvan onder de motorkap de CEM te warm maakte.
Maar al die tijd is de koelvloeistoftemperatuurmeter gewoon in het midden blijven staan, vandaar dat ik de sensor verdenk.
Normaliter gaat de meter na de start al na een paar km naar de middenstand.
Weet er iemand hoe die sensor te testen is?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 14.09.2016 - 13:19  ·  #7
In een pannetje water met een thermometer en een multimeter.

Als je ff zoekt op dit forum weet je bij welke temperatuur van het water de bijbehorende weerstand moet zijn.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 14.09.2016 - 22:27  ·  #8
Doorgaans wijken ze wel af.
Ze kunnen ook voor rare klachten zorgen.
Ook met een nieuwe moet je uitkijken, die kan ook afwijken, heb ik gemerkt.
Ik ben inmiddels al met de 3e bezig. :'(
Alles hierover vind je terug in de rubriek "preventieve reparaties" en daar staat hij niet zonder reden.
alko
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 15
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Oververhit of elektronische storing?

 · 
Posted: 19.09.2016 - 08:53  ·  #9
Ik heb de sensor vervangen en het probleem waarschijnlijk opgelost, de oude was helemaal groen.
Als ik de auto nu lang genoeg stationair laat draaien geeft hij uiteindelijk(wat duurt dat lang bij dit type) weer dat de temperatuur boven de 92 graden is en schakelt de fan in.
Gratis tip: zet de wagen met de achterkant iets hoger(zo'n 10 cm) dan de voorkant dan lekt er ook geen koelvloeistof.
Vergeet overigens niet eerst de druk van het koelsysteem af te halen, maar dat weet iedereen natuurlijk wel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0