P0032, lambda vervangen en niet opgelost.

 
 
 
 
 
Nopperhome
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burgum
Leeftijd: 31
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

P0032, lambda vervangen en niet opgelost.

 · 
Posted: 12.07.2023 - 16:37  ·  #1
Goedemiddag iedereen,

Mijn v70 2.4 2001, heeft een P0032 foutmelding (H2OS Verwarmer controle circuit hoog bank 1 sensor 1)

Het voltage van deze voorste lambda blijft hangen op 0,500V en veranderd niet.

Hiervoor zat er door de vorige eigenaar een universele Bosch lambda in met hetzelfde probleem,
die heb ik nu vervangen door een gebruikte originele volvo lambda met artikelnummer: 9497252.

Hoopte dat dit het probleem op zou lossen, maar helaas dus geen verandering.


Heb ik nu de pech dat deze lambda ook defect is? Of zou het een andere oorzaak hebben.
Is er een manier om de bedrading van de lambda door te meten?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: P0032, lambda vervangen en niet opgelost.

 · 
Posted: 12.07.2023 - 20:23  ·  #2
Als je een non-turbo 2.4 hebt zal er een Denso Engine Control in zitten, met Denso lambda-sensoren. Zie bijgevoegd elektrisch schema met de connector-layout en draadkleuren.

De weerstand tussen pin 1 en 2 op de sensor moet 0 Ohm zijn. Zo niet is de verwarmingsspiraal doorgebrand.
Verder moet op pin 1 van de kabelboom 12V staan. Is dat niet het geval dan zit er in die 12V aanvoer iets niet goed.

Je kan op de connector van de kabelboom aan lambda-zijde en ECU-zijde de bedrading doormeten. Maar dan moet je de ECU eruit kunnen halen om bij de pinnen te komen. Ik heb daar Volvo-tool 9995722 voor gebruikt (45,- bij dealer)., maar ik weet niet of het zonder kan.

Bij mij was de verwarmingsspiraal doorgebrand. De motor liep echter normaal: het duurt alleen dan langer voordat de sonde zijn werktemperatuur bereik heeft. Vervangen door een Denso, DOX-1419, nieuw ongeveer 100,-. Vervangen door een Bosch of ander merk niet doen, werkt niet.
Gezien je een gebruikte lambda hebt gemonteerd vermoed ik dat die verwarmingsspiraal ook doorgebrand is.

Schiet me net te binnen: check ook even of de male-pinnen wel strak in female-pinnen zitten. Anders female-pinnen beetje naar binnen buigen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Nopperhome
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burgum
Leeftijd: 31
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: P0032, lambda vervangen en niet opgelost.

 · 
Posted: 13.07.2023 - 09:29  ·  #3
Quote door lerren

Als je een non-turbo 2.4 hebt zal er een Denso Engine Control in zitten, met Denso lambda-sensoren. Zie bijgevoegd elektrisch schema met de connector-layout en draadkleuren.

De weerstand tussen pin 1 en 2 op de sensor moet 0 Ohm zijn. Zo niet is de verwarmingsspiraal doorgebrand.
Verder moet op pin 1 van de kabelboom 12V staan. Is dat niet het geval dan zit er in die 12V aanvoer iets niet goed.

Je kan op de connector van de kabelboom aan lambda-zijde en ECU-zijde de bedrading doormeten. Maar dan moet je de ECU eruit kunnen halen om bij de pinnen te komen. Ik heb daar Volvo-tool 9995722 voor gebruikt (45,- bij dealer)., maar ik weet niet of het zonder kan.

Bij mij was de verwarmingsspiraal doorgebrand. De motor liep echter normaal: het duurt alleen dan langer voordat de sonde zijn werktemperatuur bereik heeft. Vervangen door een Denso, DOX-1419, nieuw ongeveer 100,-. Vervangen door een Bosch of ander merk niet doen, werkt niet.
Gezien je een gebruikte lambda hebt gemonteerd vermoed ik dat die verwarmingsspiraal ook doorgebrand is.

Schiet me net te binnen: check ook even of de male-pinnen wel strak in female-pinnen zitten. Anders female-pinnen beetje naar binnen buigen.


Dank voor de snelle reactie!

Ik zal zometeen eens gaan meten, met 0 ohm bedoel je waarschijnlijk dat hij geen open circuit mag hebben op pin 1 en 2, want dat = een defecte verwarming?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: P0032, lambda vervangen en niet opgelost.

 · 
Posted: 13.07.2023 - 10:43  ·  #4
Quote
zal zometeen eens gaan meten, met 0 ohm bedoel je waarschijnlijk dat hij geen open circuit mag hebben op pin 1 en 2, want dat = een defecte verwarming?


inderdaad
Nopperhome
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burgum
Leeftijd: 31
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: P0032, lambda vervangen en niet opgelost.

 · 
Posted: 13.07.2023 - 20:49  ·  #5
Heb de lambda doorgemeten op pin 1 en 2, bleek inderdaad wederom defect.

Heb hem ingeruild voor één die wel werkt, en net er in gedraaid.

Voltage pendelt nu wel stationair, dus ik ga er vanuit dat deze inderdaad goed is.

Morgen even testrondje rijden en dan weer uitlezen en hopen dat de foutmelding wegblijft 👍
Nopperhome
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Burgum
Leeftijd: 31
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: P0032, lambda vervangen en niet opgelost.

 · 
Posted: 14.07.2023 - 11:04  ·  #6
Een heel eind gereden, en er zijn geen foutmeldingen meer 👍👍

Hopelijk blijft dat ook zo 😄
 
Selected quotes for multi-quoting:   0