Park Assist knop

 
 
 
 
 
Biarritz
 
Avatar
 
Subject:

Park Assist knop

 · 
Posted: 08.11.2010 - 19:13  ·  #1
Hallo,

Sinds enkele dagen ben ik de trotse eigenaar van een V70 uit 2005. En het bevalt me uitstekend. Mijn vrouw daar en tegen is wat minder handig met zo'n grote auto, dus ik wil parkeersensoren aan de voor en achterkant laten inbouwen.

Nu heeft het systeem ook de mogelijkheid om handmatig de sensoren in te schakelen. Het liefst zou ik deze schakelaar op de gebruikelijke plaats aanbrengen met een orginele volvo schakelaar. Ik heb een dummy schakelaar op het dashboard onder de Climat Control Module (CCM) waar dit perfect kan worden aangebracht.

Nu voorzie ik een aantal uitdagingen:
- Het verwijderen van het de CCM lijkt eenvoudig, maar als ik deze los koppel om de schakelaar aan te brengen, moet ik dan software matig iets resetten of iets dergelijk bij het terugplaatsen?
- Is het noodzakelijk om de accu los te maken en moet ik nog iets speciaals doen als ik deze weer aankoppel?
- Ik geloof dat de schakelaar iets van 10 polen heeft. Hoe moet de schakelaar verbonden worden met het parkeersysteem en kan ook het led (lampje) in de schakelaar aangesloten worden?
- Is dit wel een klus voor een leek of kan ik dit beter door het inbouwcentrum laten doen als ze weten hoe het moet?

Thanks,

Biarritz
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Park Assist knop

 · 
Posted: 22.11.2010 - 20:14  ·  #2
Ontkoppel altijd de accu, alvorens de stekkers los te maken, anders wordt het inderdaad resetten.
Het lijkt me wel waarschijnlijk dat je software moet kopen voor de activatie van de knop.
Ik ben nieuwsgierig of het gaat lukken.

Succes
Biarritz
 
Avatar
 
Subject:

Re: Park Assist knop

 · 
Posted: 05.12.2010 - 14:20  ·  #3
Toch nog even een berichtje dat het gelukt is al is het niet een orginele Volvo oplossing.

Ik heb via een dealer een originelel park assist knop gekocht. Hiervan heb ik de 12 polige aansluiting losgekoppeld van het printplaatje in de knop, met uitzondering van het lampje wat door de dashboard verlichting wordt geschakeld.

Vervolgens heb ik op de losgekoppelde aansluitingen kabeltjes gesoldeerd. Via Conrad.nl heb ik een flipflop schakeling gekocht (zoeken op 'flipflop'). De flipflop schakeling maakt van de druk knop een aan-uit schakelaar (standaard uit wanneer er geen contact is).

In de handleiding van de schakeling staat uitgelegd hoe je er een relais en led op aan kunt sluiten.
De knop is vervolgens met een klein printplaatje (flipflop + relais in het dashboard ingebouwd en aangesloten op de 12 volt van de sigaretten aansluiting. De schakelaar op de plek van de dummy schakelaar en het printplaatje (voorzien van isolatietape) paste er netjes naast.

Op het relais wordt nu dus het speakertje van parkeersoren aan de voorkant geschakeld.
De achtersensoren worden geschakeld via de trekhaakaansluiting.

Zoals ik al zei is het niet orgineel Volvo, maar het werkt wel perfect en alles kan altijd in de originele staat worden teruggebracht indien nodig.

Grt,

Biarritz
 
Selected quotes for multi-quoting:   0