PBM beschadigen door wielenwissel?

 
 
 
 
 
Sarpa
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

PBM beschadigen door wielenwissel?

 · 
Posted: 24.03.2014 - 21:57  ·  #1
Goedendag,
Van het weekend kreeg ik een storing op de parkeerrem ('heeft service nodig'), de parkeersensoren achter en de cruisecontrol die niet meer vast wilde zetten. Vanmorgen bij de dealer uit laten lezen en daar gaven de aan de de PBM kapot is. Kennelijk is dat de regelunit voor de parkeerrem waar ook de parkeersensoren en de cruisecontrol iets mee te maken hebben. Later bedacht ik me dat ik afgelopen vrijdag de zomerwielen al onder mijn V70 (2008) heb gedaan. Ik vroeg me af of ik mogelijk daarmee zelf schade heb gecreeerd aan die PBM. Bij het wisselen van de wielen stond de parkeerrem vast, zoals ik geleerd heb...

Iemand een idee of dat logisch is?

Bedankt voor de reacties,
Sarpa
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: PBM beschadigen door wielenwissel?

 · 
Posted: 26.03.2014 - 22:11  ·  #2
Uhhhh... Daar ben ik dan wel benieuwd naar, komende zaterdag winterwielen wisselen voor zomerwielen...
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: PBM beschadigen door wielenwissel?

 · 
Posted: 29.03.2014 - 01:35  ·  #3
Quote door Sarpa

Bij het wisselen van de wielen stond de parkeerrem vast, zoals ik geleerd heb.


Wat is daar de redenering achter? Ik gebruik handrem echt zelden
1) vastvriezen
2) fileparkeren (zie mijn woonplaats)

Bij wisselen van de banden heb ik geleerd: krik een paar draaien geven; bouten losdraaien maar nog wel vast; krik omhoog; bouten eruit; wiel erin; bouten handvast; krik paar draaien omlaag; bouten op moment; auto laten zakken. Herhaal voor andere zijde.

Je zet nogal wat gekke kracht op de achterwielen bij het losdraaien van de bouten met handrem aangetrokken en auto in de lucht.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: PBM beschadigen door wielenwissel?

 · 
Posted: 29.03.2014 - 01:55  ·  #4
Ehm bij banden wissel gebruiken wij ook altijd handrem. Om te voorkomen dat de auto wegrolt of je krik omtrekt. Verder gewoon bouten losdraaien als de auto nog op de grond staat. Bij vastzetten ook. Handvast zetten, laten zakken en op moment. Wielen vallen er echt niet af als je ze handvast zet ;)

Verder gebruik ik handrem ook nooit, zeker niet met automaat (overigens ook nooit bij een handbak, 1e versnelling is veel betrouwbaarder.) alleen op een heuvel, of bij de bandenwissel :)
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: PBM beschadigen door wielenwissel?

 · 
Posted: 29.03.2014 - 02:02  ·  #5
Quote door yannickdv

Ehm bij banden wissel gebruiken wij ook altijd handrem. Om te voorkomen dat de auto wegrolt of je krik omtrekt.


Ja, daarom altijd op vlakke ondergrond en/of blokjes achter de wielen en/of een fatsoenlijke garagekrik.

Vind handrem aan ook altijd zo tricky bij het weer neerlaten van de auto, heb dan altijd het idee dat het wiel niet helemaal lekker onder de auto komt te staan door die blokkade
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: PBM beschadigen door wielenwissel?

 · 
Posted: 29.03.2014 - 09:49  ·  #6
Wellicht interessant, heb je een luchtsleutel gebruikt of heb je ze met een handgereedschap losgedraaid? Kan me voorstellen dat de klappen van de luchtsleutel niet bevorderlijk zijn voor een en ander.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: PBM beschadigen door wielenwissel?

 · 
Posted: 29.03.2014 - 15:45  ·  #7
Toevallig vandaag gewisseld. Op kasseien. Met handrem, als je hem dan aan de voorkant opkrikt draait ie altijd een beetje weg, omdat de krik niet weg kan. Wel een garagekrik natuurlijk, niet zo'n zielig krikje uit de achterbak ;)

Ziet er weer strak uit.
Sarpa
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: PBM beschadigen door wielenwissel?

 · 
Posted: 09.04.2014 - 23:27  ·  #8
Quote door yannickdv

Ehm bij banden wissel gebruiken wij ook altijd handrem. Om te voorkomen dat de auto wegrolt of je krik omtrekt. Verder gewoon bouten losdraaien als de auto nog op de grond staat. Bij vastzetten ook. Handvast zetten, laten zakken en op moment. Wielen vallen er echt niet af als je ze handvast zet ;)

Verder gebruik ik handrem ook nooit, zeker niet met automaat (overigens ook nooit bij een handbak, 1e versnelling is veel betrouwbaarder.) alleen op een heuvel, of bij de bandenwissel :)

Inderdaad handrem en versnelling om te voorkomen dat ie wegrolt. En uiteraard los en vast draaien terwijl het wiel op de grond staat.

Heb geen lucht gebruikt, brute handkracht :-)

Alles weer gerepareerd, jammer van de centen, maar alles werkt weer zoals zou moeten
 
Selected quotes for multi-quoting:   0