pedaalgevoeligheid D5 Rica

 
 
 
 
 
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 19.07.2023 - 07:17  ·  #1
Hallo,

vorig weekend heb ik mijn xc70 D5 bij rica laten chiptunen naar hun stage 2.
Van 400Nm naar 480Nm en 185pk naar 240pk.

Over het algemeen ben ik content. Het brandstofgebruik lijkt 0.7l/100km gedaald, de motor klinkt veel stiller in de auto en de automaat moet minder naar beneden schakelen om te versnellen. Het piekkoppel en vermogen(, dat ik zelden gebruik) is echt ferm gestegen.

Maar waar ik me serieus aan stoor is de pedaalgevoeligheid.
Origineel had de auto (naar mijn gevoel) 25% van zijn vermogen uitgesmeerd over 50% van de pedaalbeweging, wat sloom aanvoelt maar een heel goede controle bij normaal rijden geeft.
Met de rica stage 2 voelt het alsof 50% van het vermogen met 25% van de pedaalbeweging wordt geregeld. Dat was leuk tijdens de hevige testrit maar tot 70km/u moet je nu zo'n minieme pedaalbewegingen maken dat het veel moeilijker is om beheerst een constante snelheid te rijden.
Dit zal wel wennen maar als iedere af-en-toe chauffeur in mijn auto hier moeite mee gaat hebben wil ik dat eigenlijk niet.

Is deze pedaalafstelling vaker zo bij chiptunes?
Weet iemand of de stage 1 van rica hier minder last van heeft? Ik kan namelijk wisselen.


groeten,
Maarten
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 19.07.2023 - 08:39  ·  #2
Maarten, in twee van mijn andere auto's heb ik een zogenaamde "Pedal Booster" gemonteerd. Dat is een kleine box, die je aansluit achter je gaspedaal en zich via Bluetooth verbindt met de motor. Die box haalt de vertraging weg in je gasreactie. In mijn geval is dat (via een app) regelbaar. Je hebt de keuze tussen City, Sport, Race en plus.In de Race stand is het alsof de auto er ineens 100 PK bij heeft gekregen - soort van NOS effect. Dat is niet zo, PK's blijven gelijk, maar de motor reageert als een wilde als je maar naar het pedaal kijkt, bij wijze van spreken.

Ik begrijp dus je reactie, maar kan je uit eigen ervaring zeggen dat je hieraan gaat wennen. Op een gegeven moment kan je het pedaal net zo gedoseerd gebruiken als voorheen. Waarbij je dus in mijn geval kunt kiezen welke gevoeligheid jou aanstaat en in jouw geval niet. Mocht het je niet uiteindelijk niet zinnen, denk ik dat je even met Rica contact moet opnemen - denk vast dat zij het kunnen uitprogrammeren.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 35
Berichten: 1625
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 19.07.2023 - 08:54  ·  #3
Quote door PvL

Maarten, in twee van mijn andere auto's heb ik een zogenaamde "Pedal Booster" gemonteerd. Dat is een kleine box, die je aansluit achter je gaspedaal en zich via Bluetooth verbindt met de motor. Die box haalt de vertraging weg in je gasreactie. In mijn geval is dat (via een app) regelbaar. Je hebt de keuze tussen City, Sport, Race en plus.In de Race stand is het alsof de auto er ineens 100 PK bij heeft gekregen - soort van NOS effect. Dat is niet zo, PK's blijven gelijk, maar de motor reageert als een wilde als je maar naar het pedaal kijkt, bij wijze van spreken.

Ik begrijp dus je reactie, maar kan je uit eigen ervaring zeggen dat je hieraan gaat wennen. Op een gegeven moment kan je het pedaal net zo gedoseerd gebruiken als voorheen. Waarbij je dus in mijn geval kunt kiezen welke gevoeligheid jou aanstaat en in jouw geval niet. Mocht het je niet uiteindelijk niet zinnen, denk ik dat je even met Rica contact moet opnemen - denk vast dat zij het kunnen uitprogrammeren.


Kan je wat meer vertellen over de Pedal Booster. Merk etc. Ben ik wel benieuwd naar.

(Excuus voor inbreken in topic)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 19.07.2023 - 09:52  ·  #4
Google maar eens op Seletron Performance. Italiaans bedrijf.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 20.07.2023 - 07:02  ·  #5
Merci PVL,

Dus je zegt dat Volvo niet alleen een grote pedaalverplaatsing voor weinig vermogen programmeert maar dat hier ook een tijdsvertraging op zit?

Wat was je reden om die pedal booster te installeren? Een minder slome auto aan het stoplicht zonder echte vermogenswinst nodig te hebben?

Ondanks dat ik aan de Rica gasrespons wel zal wennen vond ik die van Volvo wat beter bij de auto passen: een rustige auto die toch op de snelweg niet traag is.
Ik zal eens bij Rica horen of hier op een eenvoudige manier iets aan te doen is, misschien een mildere tune dan stage 2.

Maarten
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 124
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 20.07.2023 - 07:39  ·  #6
Ik herken dit beeld wel toen ik met dezelfde motor-bak combinatie (S60 2008) na een rica-behandeling naar huis reed. Maar wat PvL zegt, je went eraan. Althans, dat is bij mij zo gegaan. Uiteindelijk wist ik precies welke beweging van mijn grote teen nodig was om een of twee tandjes terug te schakelen en dat reed erg fijn.

Ik zou zeggen, kijk het eens een paar weken aan en vraag jezelf daarna af wat je ervan vindt.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 20.07.2023 - 10:30  ·  #7
Quote door Volvofiel2

Ik herken dit beeld wel toen ik met dezelfde motor-bak combinatie (S60 2008) na een rica-behandeling naar huis reed. Maar wat PvL zegt, je went eraan. Althans, dat is bij mij zo gegaan. Uiteindelijk wist ik precies welke beweging van mijn grote teen nodig was om een of twee tandjes terug te schakelen en dat reed erg fijn.

Ik zou zeggen, kijk het eens een paar weken aan en vraag jezelf daarna af wat je ervan vindt.


Dat dus....
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 11.10.2023 - 09:53  ·  #8
Update: het gevoelige pedaal went inderdaad.
En mijn broer, die een veel snellere motorfiets gewoon is, vond het zelfs een normale gasreactie. ;-)
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: pedaalgevoeligheid D5 Rica

 · 
Posted: 11.10.2023 - 11:36  ·  #9
Soms moet je de dingen even de tijd geven...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0