Piepend geluid uit de ventilatieroosters

Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Piepend geluid uit de ventilatieroosters

· 
Posted: 14.02.2016 - 22:00  ·  #1
Sinds een week heb ik een vervelend geluid wat langzaam erger lijkt te worden.

Vooral bij koude motor en vooral als ik een bocht naar links maak of over een rotonde rij komt er uit de buurt van het rechter ventilatierooster een piepend geluid.

Op dit filmpje is het een beetje te horen:

https://www.youtube.com/watch?v=XnWXifb0TFI

Soms maakt hij dit geluid ook als ik gewoon rechtuit rij. Meestal bij lagere toerentallen (rond de 1500-2000rpm).

Als ik de ventilatie uit zet is het geluid weg. Als ik hem handmatig zet lijkt het erop alsof het bij 3-4 streepjes het meest gebeurt, en ook als ik 'm vol open zet is het geluid weg.

Enig idee wat hier zo irritant piept?
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Re: Piepend geluid uit de ventilatieroosters

· 
Posted: 14.02.2016 - 22:29  ·  #2
Kan van alles zijn, maar ik heb dit ook meegemaakt bij een ventilatierooster in het midden van het dashboard bij de 850 die ik toen had.
Ik kwam tot de ontdekking dat die irritante piep zich voor deed als ik het wieltje van de opening op minder als de helft open had staan. Zodra ik dit volledig opende was het geluid geheel verdwenen. Overigens was dit probleem van tijdelijke duur (ca. 2 maanden).
Ik had het idee dat er iets in het ventilatiekanaal terecht was gekomen wat dit geluid veroorzaakte.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 14.02.2016 - 22:51  ·  #3
Ik denk dat het de ventilatormotor is, de mijne deed het ook (in mindere mate). Bij de mijne hielp dit: dashboardkastje uitbouwen, ventilator uitbouwen (waaier niet proberen er af te halen, zit hoogstwaarschijnlijk muurvast en is kwetsbaar), lagers inspuiten met kruipolie (voor zover je er bij kunt) en vervolgens de boel weer inbouwen. Ik heb het geluid al meer dan een jaar niet meer gehoord.
Ventilator zit wel op een lastige plek. Een schroevendraaier met flexibel stuk er tussen biedt uitkomst. En met terugplaatsen er goed op letten dat hij niet scheef in de pasrand komt, dan loopt de waaier vast.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.02.2016 - 22:52  ·  #4
Dat is je kachelventilator waar een trilling in zit. Zit aan de rechterzijde onder het dashboard. Als je een bocht neemt word de rotor naar 1 zijde gedrukt waardoor de trilling wegvalt blijkbaar. Een kleine onregelmatigheid (geluid) in de ventilator wordt enorm versterkt door de ventilatiebehuizing. dit had ik ook bij mijn V70 classic. Bij mij was de collector van de rotor versleten, nauwelijks te voelen/horen aan de ventilator zelf maar begon steeds harder te brommen. De ventilator zal voorzien zien van glijlagers met vilten afdichtingen. Dit vilt is voorzien van olie om het achterliggende lager gesmeerd te houden. Aan het geluid (hoge piep) te horen vermoed ik dat de lagers drooglopen. Ventilator uitbouwen en kijken of je druppels gewone smeerolie (motorolie) bij het vilt/lagers kan krijgen. Zoek eens op wat topics hier op het forum voor de S60/V70N ventilator voor uitbouw, ik meen dat ik gelezen heb dat 1 schroef zeer lastig te bereiken is en het smeren van de lagers.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 14.02.2016 - 23:15  ·  #5
Heb dit ook gehad. Ventilator uitbouwen is wat lastig, zit idd 1 schroef waar je lastig bij kunt, maar met lamp en spiegel is het wel te doen. Lagers inspuiten met een smerende olie, bv teflonolie uit een spuitbus, met zo n lang tuutje er aan. Zeker geen kruipolie gebruiken, dat js te schraal.
Ik heb het ongeveer 1 ½ jaar geleden gedaan en hij is nog steeds stil.
Arnoud_
Subject:

· 
Posted: 14.02.2016 - 23:59  ·  #6
Thanks voor de tips, binnenkort eens gaan uitzoeken hoe het daar los moet...
Arnoud_
Subject:

· 
Posted: 05.03.2016 - 17:51  ·  #7

En het was inderdaad nog een leuke klus om alle schroefjes van de kachelmotor los krijgen. De flexibele bitjes houder maakte het iets minder onmogelijk, maar het blijft een onhandige hoek.

Met wat PFTE spray het asje aan de boven en onderkant gesmeerd, en een beukenoot uit het hamsterwiel gehaald (zou dat nog voor extra geluid gezorgd hebben?) en de boel weer in elkaar geschroefd.

En... voor nu is alles stil, dus groot succes. Zal me benieuwen hoe lang het nu goed gaat. Als het binnen een paar weken opnieuw begint schroef ik er wel een nieuwe in...
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 01.02.2018 - 21:07  ·  #8
heee dat geluid heb ik ook! vorige winter ook en nu weer. Eerst hoorde ik het niet door de radio heen maar nu ik weet dat het er is hoor ik het goed. Ik ga ook een keer uitbouwen en smeren denk ik.
Hano1963
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 04.03.2018 - 09:33  ·  #9
Ik heb exact dat piepende geluid ook. Is het trouwens echt noodzakelijk dat je de heleboel uit elkaar haalt?
Is het niet mogelijk om zonder te demonteren een klein beetje smering op z'n plek te krijgen?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.03.2018 - 19:27  ·  #10
Neen. Onmogelijk.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 04.03.2018 - 20:22  ·  #11
Heb het ook, maar alleen met sturen naar een kant en met winterse temperaturen. Niet eerder last van gehad, ik laat t maar zo. De kou is weer weg, het piepen als t goed is ook. Ziet eruit als veel werk dat dash uit elkaar halen.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 11:14  ·  #12
Lijkt wel een winterkwaaltje. Want ik heb het nu ook (voor het eerst). Inderdaad ook in bochten als de motor/auto nog koud is.
Was al bang voor probleem met de stuurbekrachtiging.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 13:04  ·  #13
Ik voeg mijzelf even toe aan dit lijstje,want ja,die van mij doet het ook.
Hoogst irritant,dus ga ik binnenkort de hierboven beschreven oplossing maar eens toepassen.
Hano1963
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 05.03.2018 - 17:50  ·  #14
Ik heb hier een youtube filmpje gevonden waar het exact beschreven staat, Ik neem aan dat het om dezelfde kachelmotor gaat,
Pffff lijkt me een rotklus.
https://www.youtube.com/watch?v=urdwPD6G43A
Appeltje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.03.2018 - 12:54  ·  #15
Mijn V70 2002 had ook piepende ventilator als je net wegrijdt en een bocht (1) maakt terwijl het heel koud was. Nu veel warmer en geen piep meer te horen.

Selected quotes for multi-quoting:   0