pingelsensor fout

nu oplossen of later?

 
 
 
 
 
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

pingelsensor fout

 · 
Posted: 27.11.2018 - 23:45  ·  #1
Met uitlezen geeft mijn auto een foutcode op de pingelsensor. Is een xc70 2.5T op lpg. Ik krijg geen motorstoringslampje.

Om die te vervangen moet 't inlaatspruitstuk eraf begrijp ik. Eigenlijk heb ik niet zo'n zin in buiten klussen nu en zou 't willen bewaren voor als 't weer warmer wordt en de dagen langer. En dan tegelijk ook maar carterventilatie preventief meenemen.

Kan ik dit laten wachten? Of moet 't nu? Auto rijdt prima.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: pingelsensor fout

 · 
Posted: 28.11.2018 - 05:27  ·  #2
Zou hier toch een beetje voorzichtig mee zijn, men onderschat vaak het werk / belang van een pingelsensor en zeker bij een turbo motor. Het ligt eraan welke sensor defect is, maar bij die van Walter van de week kan het inlaatspruitstuk *in principe* blijven zitten om de pingelsensoren te verwijderen, mits de fan eruit is. Uiteraard is het makkelijker werken als het spruitstuk eraf is.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: pingelsensor fout

 · 
Posted: 28.11.2018 - 08:18  ·  #3
T Zijn er 2 aan 1 stekker. Half vervangen kan niet.

Dus als ik t spruitstuk kan laten zien wel fijn!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: pingelsensor fout

 · 
Posted: 28.11.2018 - 12:49  ·  #4
Klopt. En het vervangen is wel een klusje. Of inlaatspruikstuk er af, dan kun je overal bij, of de koelfan er uit, etm met inlaatbuis er uit, dan kun je er redelijk bij. En ik begreep van dirk dat de positie heel belangrijk is, dus de hoek die de stekker maakt weer precies zo terugzetten.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: pingelsensor fout

 · 
Posted: 28.11.2018 - 13:07  ·  #5
Klopt ! Wat je eventueel nog zou kunnen doen, maar dan moet je in de kabelboom een andere stekker solderen, is de losse pingelsensoren van een 850 monteren (de ME7 software kan hier mee overweg) en dan dus die 850 stekker om solderen. Dan kun je het spruitstuk op zeker laten zitten en alleen de koelfan eruit trekken. Eea is natuurlijk ook even afhankelijk van a) hoe groot je handen zijn en b) wat voor gereedschap je hebt.

Pingelsensoren idd op dezelfde positie terugzetten.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: pingelsensor fout

 · 
Posted: 28.11.2018 - 13:59  ·  #6
Ik vergeet altijd met dit soort vragen dat ik LPG heb... en dan nog rommelig ingebouwd. Daardoor nog minder plek om te manoeuvreren...

De ene pingelsensor kan ik zien zitten. Die zou ik wel los krijgen en een andere sensor op kunnen solderen. Die andere heb ik geen idee van waar ik die zou moeten voelen.

Er ligt ook een beugel los kom ik net achter. Geen idee waar die had gemoeten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: pingelsensor fout

 · 
Posted: 28.11.2018 - 14:32  ·  #7
De eerste pingelsensor zit tussen cilinder 1 en 2 in, aan de linkse kant dus als je voor de auto staat. Idd slecht ingebouwd dat LPG gebeuren :(. Zonde want hoeft helemaal niet zo en kan ook meteen netjes.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0