Pioneer DAB+ autoradio

 
 
 
 
 
...
 
Avatar
 
Subject:

Pioneer DAB+ autoradio

 · 
Posted: 01.11.2012 - 21:23  ·  #1
DAB, en de opvolger daarvan DAB+ is iets wat al langere tijd op mijn verlanglijstje staat. Een van mijn favoriete duitse zenders via de sateliet te ontvangen, sunshinelive, een zender afkomstig uit de regio Stuttgart zendt bij mijn weten in heel duitsland via DAB uit in de ether.

Pioneer heeft een nieuwe 1-din radio in het assortiment. Voorzien van DAB+, en dus ook waarschijnlijk DAB, voorzien van USB aansluiting compatibel met Androids en Iphone / Ipod toestellen. En gezien de prijs van het apparaat heb ik zoiets....dit is eigenlijk precies waar ik naar op zoek ben qua audio voorziening. In Nederland wordt DAB ook langzaam maar zeker geintroduceerd. En het levert een mooi geluid in CD kwaliteit.

Na wat zoekwerk ben ik er achter dat ik wel wat onderdelen nodig heb om het allemaal mooi te monteren :
1. De Pioneer Radio (http://www.pioneer.eu/nl/products/25/121/61/DEH-X6500DAB/page.html)
2. Een canbus adapater voor stuurwielbediening van de radio
3. een verloopkabel om de Pioneer radio aan te sluiten op de PA200/300 van de Volvo
4. Een 1-din inbouwframe ter vervanging van de HU803
5. Premium / zwaardere speakers in portieren, hoedenplank.
6. optioneel speaker adapters om aftermarket speakers te kunnen monteren.

De belangrijkste vraag die overblijft, wat gaat mijn ingebouwde Volvo telefoon doen? Zou het dan zo zijn dat ik afstand moet doen van de Volvo telefoon en weer terug moet naar een aftermarket oplossing? Ik hoop het niet.

MIjn vermoeden is dat ik premium speakers en de PA-300 versterker in de auto kan monteren, en deze aansluiten op de versterkeruitgang van de Pioneer. Zie ik dit allemaal te simpel?

Het enige nadeel, de mooie strakke cockpit van de S60 wordt op deze manier grondig verpest. Maar qua audio mogelijkheden ga ik er wel op vooruit. En dat waarschijnlijk tegen een prijs die niet in de buurt komt van het "up to date" maken van de HU803 setup welke ik nu heb.

Zijn er behalve de Premium-line speakers van Volvo nog aftermarket alternatieven van vergelijkbaar nivo? Met de PA-300 /PA 200 moet ik 8 ohm speakers plaatsen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Pioneer DAB+ autoradio

 · 
Posted: 01.11.2012 - 21:43  ·  #2
Quote door EnnoE34

MIjn vermoeden is dat ik premium speakers en de PA-300 versterker in de auto kan monteren, en deze aansluiten op de versterkeruitgang van de Pioneer. Zie ik dit allemaal te simpel?


Volgens mij kan dit inderdaad.
Kan het nog beter als Premium (dynaudio) speakers ?
Zeker, maar ik vraag me af of je dit wilt uitgeven, stevige prijzen.
De originele telefoon opgeven ?
Ik denk het wel, maar hier hoef je niet rouwig om te zijn.
De moderne variant kun je volledig wegwerken en ze werken zelfs nog met voice dialing.
Makkelijker kan het echt niet, ik zou in iedergeval niet weer terugwillen.
Succes maar weer ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Pioneer DAB+ autoradio

 · 
Posted: 03.11.2012 - 16:33  ·  #3
Ik ben er inmiddels uit dat je ook met de Originele radio een aftermarket DAB module kunt plaatsen / koppelen aan je mooie HU803 audio systeem.

Dat gaat o.a. lukken met de ALPINE EZi-DAB en de gelijkwaardige PURE Highway 300Di In-Car Digital Radio Adaptor.

Een Imiv adapter lijkt het meest voor de handliggend te zijn. Het is alleen nog een kwestie van uitzoeken wat te doen met de rest van het "moderne" RTI systeem. Ik begin heel sterk te neigen naar de ALPINE op IGO Nav n Go gebaseerde navigatie. Met ondersteuning van TMC en net als de Garmin GVN53 netjes weggewerkt in een kastje ergens voor of achterin de auto.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Pioneer DAB+ autoradio

 · 
Posted: 03.11.2012 - 18:59  ·  #4
Zit je zoveel in duitsland dan, dat je alles op dat DAB gooit? nog even en we hebben gewoon internetradio in de auto, en dan is je hele DAB systeem verleden tijd... kijk maar in de VS met sirius radio...

Is het misschien een optie om gewoon een ander versterker te plaatsen ipv de pa? heb ik ook gedaan en dat bevalt prima..

oeps, ik zie nu dat sirius ook sateliet radio iss... hahaha i stand corrected...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Pioneer DAB+ autoradio

 · 
Posted: 03.11.2012 - 19:32  ·  #5
Enno heeft wel een punt, radio in cd kwaliteit.
Zeker niet verkeerd.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Pioneer DAB+ autoradio

 · 
Posted: 03.11.2012 - 19:47  ·  #6
Quote door gillerbee

Zit je zoveel in duitsland dan, dat je alles op dat DAB gooit? nog even en we hebben gewoon internetradio in de auto, en dan is je hele DAB systeem verleden tijd... kijk maar in de VS met sirius radio...


Gemiddeld toch wel 10 keer per jaar in Duitsland. Soms een dag, soms twee dagen en soms voor een paar daagjes meer. En gemiddels 30 dagen per jaar in het oosten des lands vlak tegen de duitse grens. In Duitsland met goede radio in Cd-Kwaliteit is wat mij betreft geen straf. Ik denk dat je sowieso met 40000 km per jaar best wel een goede audio-installatie in je wagen mag en (misschien) moet hebben.

DAB+ zal ook in Nederland vroeg of laat wel de standaard worden. Er zijn al merken die het standaard leveren in hun auto's. De Alpine EZi-DAB is in Duitsland verkrijgbaar voor rond de 200 EUR.

En aangezien ik vermoed dat ik de komende jaren nog wel Volvo van het P2 platform blijf rijden is een investering in dit soort randapparatuur wat mij betreft nog wel te rechtvaardigen.
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Pioneer DAB+ autoradio

 · 
Posted: 04.11.2012 - 00:08  ·  #7
in duitsland en engeland is het gratis maar in de vs moet je betalen, hoe zou dat hier worden dan?

maarreuh waarom zou het nu wel opeens de standaard worden, terwijl het al zooolang bestaat?

En als ik het goed lees, is de kwaliteit van fm beter dan die van DAB, omdat er gebruik word gemaakt van mpeg2 gecomprimeerd op 128 kbps (matige cd kwaliteti), bij DAB+ zou dit beter moeten worden maar in de landen waar DAB al een tijd bestaat zullen ze niet snel overstappen op DAB+ omdat je met een DAB ontvanger geen DAB+ kunt ontvangen, andersom wel...

FM haalt in de ether bij voldoende ontvangst een signaal-ruisverhouding van ongeveer 50 dB, als de ontvanger vlak bij de zender staat is meer dan 80dB haalbaar. Een CD-opname haalt zo'n 90 dB. DAB haalt de 10 dB nog niet...

Ik ben nog niet overtuigd...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Pioneer DAB+ autoradio

 · 
Posted: 04.11.2012 - 02:08  ·  #8
Quote door gillerbee

in duitsland en engeland is het gratis maar in de vs moet je betalen, hoe zou dat hier worden dan?


Kijk maar naar de digitale wereld van radio en TV via de sateliet of DVB-T. In Nederland ...Ned 1 - Ned 5 gratis, commerciele radiozenders ook gratis. In duitsland zowat alle kanelen gratis. Ik moet me heel sterk gaan vergissen als dit plaatje voor DAB + (DAB) niet hetzelfde zou zijn.

Overigens zijn zowel Duitsland als Nederland al gebruik aan het maken van de DAB+ standaard. En dan zit je op een veel betere geluidskwaliteit dan de DAB standaard. Tot 1 sept. 2013 is 40% van Nederland te beluisteren via DAB+. Dat loopt op tot 80% in september 2015.

Als ik op de eilanden zou wonen, dan zou ik me voorlopig wel bedenken om DAB+ in de auto te monteren. Maar aangezien er op niet al te lange termijn steeds meer DAB+ dekking komt....vind ik het niet zo'n gek idee om DAB+ als uitbreiding in de auto te monteren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0