pioneer sph-da230dab

of toch trouw blijven aan de HU 603 ?

 
 
 
 
 
MarcMarcus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Tilburg
Leeftijd: 63
Homepage: 3w.nl
Berichten: 38
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 16:16  ·  #1
Hoi,

De V70 die ik zeer binnenkort ga rijden heeft een originele HU 603 radio/cd/cass. De verkoper zweert bij de geluidskwaliteit van dat apparaat. Ik wil graag gaan uitbreiden naar usb/bluetooth en touch-bediening , bijvoorbeeld via de pioneer sph-da230dab, zie ook https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/sph-da230dab. Zelf inbouwen is voor mij geen optie (2 linker handen).

Wat ik trouwens wel knullig vind aan dit soort apparaten is dat ze aan de voorkant geen usb-input hebben. Die moet dan via de achterkant naar voren worden geleid. Krijg je dat dan mooi weggewerkt?

Heeft iemand van jullie ervaring met dit systeem? En wat zou de inbouw gaan kosten (het systeem zelf kost 300 euro)? Of prefereren jullie de uitbreiding van de HU 603?

Alvast bedankt!
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 16:24  ·  #2
Mooie radio. Zou zelf ook voor zoiets gaan ipv de orig. Radio.
Zaken als stuurwielbediening, een center speaker en een versterker zullen dan niet werken (althans niet plug & play).
Maar als je daar niet mee zit dan zou ik voor de pioneer gaan.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 16:31  ·  #3
Ik heb een Kenwood, werkt voor mij prima, met Dashcam en een rearcam. Met name Android auto vind ik fijn met Spotify en Google Maps.

Was ook rond de 300 euro.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 16:43  ·  #4
Weet je toevallig wat er qua audio in je wagen zit?

Als de verkoper erg enthousiast is over het geluid dan vermoed ik dat de 603 vergezeld word door een versterker en high performance speakers. De 603 is vanzelf geen denderde versterker en ook de basis speakers zijn niet om over naar huis te schrijven.

In het geval van de High Performance set is uitbreiden zeker een optie. Ikzelf heb mijn 603 (laten) vervangen door een after market headunit omdat ik de extra functies meer waardeer dan originaliteit.

Voor het installeren van je Pioneer (prima headunit naar mijn mening trouwens) heb je een inbouwframe en verloopstekkers nodig. Die stekkers zijn niet zo spannend (er zijn ook verloopjes om een eventuele originele versterker aan te sluiten op je Pioneer, al is dat niet perse nodig), het grootste probleem is het inbouwframe. Er zijn nagenoeg geen aftermarket modellen die fatsoenlijk passen en originele frames zijn redelijk moeilijk vindbaar.

Je kan eens een bericht sturen naar Doeke, ik weet vrij zeker dat hij je kan helpen met zowel het inbouwen als het benodigde materiaal.
Hij heeft de audio in mijn Volvo gedaan en naar volle tevredenheid :)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 17:41  ·  #5
Ik heb die Pioneer al enkele malen mogen inbouwen. Inderdaad een mooie fijne radio. CarPlay en Android Auto, CarPlay oogt meer geïntegreerd en ‘af’. Maar dan moet je dus een iPhone gebruiken. Prima radio!
En wat headlight/Erik zegt, je hebt nog een inbouwframe (probeer een originele te vinden) en evt stuurwielbediening module nodig. Dab antenne moet je los bestellen, als je dat wilt gebruiken.
MarcMarcus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Tilburg
Leeftijd: 63
Homepage: 3w.nl
Berichten: 38
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 19:03  ·  #6
Hoi Doeke,

Dank voor je reactie. Zelf inbouwen is voor mij geen optie helaas. Wat zijn de kosten als ik dat bijv. door jou zou laten doen, of bespreek je dat liever via een PM. Ik vraag me ook af hoe je de usb-aansluiting wegwerkt? Overigens begrijp ik dat je Apple carplay alleen kunt gebruiken indien je iPhone aangesloten is via USB en dus niet via bluetooth.

Quote door Doeke Dobma

Ik heb die Pioneer al enkele malen mogen inbouwen. Inderdaad een mooie fijne radio. CarPlay en Android Auto, CarPlay oogt meer geïntegreerd en ‘af’. Maar dan moet je dus een iPhone gebruiken. Prima radio!
En wat headlight/Erik zegt, je hebt nog een inbouwframe (probeer een originele te vinden) en evt stuurwielbediening module nodig. Dab antenne moet je los bestellen, als je dat wilt gebruiken.
MarcMarcus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Tilburg
Leeftijd: 63
Homepage: 3w.nl
Berichten: 38
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 19:05  ·  #7
Bedankt voor je reactie.

Ik heb de auto nog niet (verwacht hem een dezer dagen) en ga dan eens onderzoeken wat er precies voor speakers enzo inzitten.


Quote door headlight

Weet je toevallig wat er qua audio in je wagen zit?

Als de verkoper erg enthousiast is over het geluid dan vermoed ik dat de 603 vergezeld word door een versterker en high performance speakers. De 603 is vanzelf geen denderde versterker en ook de basis speakers zijn niet om over naar huis te schrijven.

In het geval van de High Performance set is uitbreiden zeker een optie. Ikzelf heb mijn 603 (laten) vervangen door een after market headunit omdat ik de extra functies meer waardeer dan originaliteit.

Voor het installeren van je Pioneer (prima headunit naar mijn mening trouwens) heb je een inbouwframe en verloopstekkers nodig. Die stekkers zijn niet zo spannend (er zijn ook verloopjes om een eventuele originele versterker aan te sluiten op je Pioneer, al is dat niet perse nodig), het grootste probleem is het inbouwframe. Er zijn nagenoeg geen aftermarket modellen die fatsoenlijk passen en originele frames zijn redelijk moeilijk vindbaar.

Je kan eens een bericht sturen naar Doeke, ik weet vrij zeker dat hij je kan helpen met zowel het inbouwen als het benodigde materiaal.
Hij heeft de audio in mijn Volvo gedaan en naar volle tevredenheid :)
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 19:51  ·  #8
heb dezelfde radio erin zitten hebt verloop kabels nodig 2 stuks of 3 als je een versterker hebt onder je stoel en die ook werkend wil krijgen 2 tulip naar die rare ronde aansluiting ...... https://www.audiovolt.nl/produ…-surround/
Het heeft ook voordelen geen usb op de radio kan ie ook niet afbreken op de radio zit een kabel bij voor de usb aansluiting die heb ik bij mij naast de radio gemaakt dus daar de aansluiting van de usb en de aux zitten

stuurwiel bediening heb je een interface voor nodig om dat weer werkend te krijgen
MarcMarcus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Tilburg
Leeftijd: 63
Homepage: 3w.nl
Berichten: 38
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 20:03  ·  #9
Hoi Dimitri,

Heb je ook een fotootje van die usb aansluiting die je hebt gemaakt? Ben benieuwd hoe dat er uitziet.

Quote door Dimitri1970

heb dezelfde radio erin zitten hebt verloop kabels nodig 2 stuks of 3 als je een versterker hebt onder je stoel en die ook werkend wil krijgen 2 tulip naar die rare ronde aansluiting ...... https://www.audiovolt.nl/produ…-surround/
Het heeft ook voordelen geen usb op de radio kan ie ook niet afbreken op de radio zit een kabel bij voor de usb aansluiting die heb ik bij mij naast de radio gemaakt dus daar de aansluiting van de usb en de aux zitten

stuurwiel bediening heb je een interface voor nodig om dat weer werkend te krijgen
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 20:19  ·  #10
ik heb dat in het inbouw frame gemaakt links langs de radio op ebay een kabel met usb en aux aansluitng en wartel aan de achterkant

heb er geloof ik een Dietz interface tussen zitten voor de stuurwiel bediening
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JGols8
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noordwijk, Groningen
Leeftijd: 33
Berichten: 162
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 20:24  ·  #11
Quote door Dimitri1970

ik heb dat in het inbouw frame gemaakt links langs de radio op ebay een kabel met usb en aux aansluitng en wartel aan de achterkant


Ik vind dat er echt heel vet uit zien! Zou in de toekomst ook nog wel zoiets willen, mits de knoppen op het stuur blijven werken.

Enige wat ik me afvraag... Het scherm lijkt mij te laag te zitten om er goed gebruik van de kunnen maken. Of valt dit in de praktijk mee?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 20:28  ·  #12
MarcMarcus
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Tilburg
Leeftijd: 63
Homepage: 3w.nl
Berichten: 38
Geregistreerd: 03 / 2020
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 20:45  ·  #13
Mooi opgelost met die usb! Ik heb in mijn auto geen stuurwielbediening. (alleen links tbv de cruise control). Naast de HU 603 zit een open opbergvakje dus zoals jij het hebt kan ik het waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen.

Vraagje: ik zie nog een tomtom adapter: waarom gebruik je die nog als je via je pioneer kunt navigeren?

Quote door Dimitri1970

ik heb dat in het inbouw frame gemaakt links langs de radio op ebay een kabel met usb en aux aansluitng en wartel aan de achterkant

heb er geloof ik een Dietz interface tussen zitten voor de stuurwiel bediening
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 53
Berichten: 577
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 20:48  ·  #14
omdat die tomtom files weer geeft en tankstations enz
Vind dat beter werken als waze of what ever navigatie op de iphone
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: pioneer sph-da230dab

 · 
Posted: 28.03.2020 - 20:50  ·  #15
Als je een origineel inbouwframe hebt, wat je nodig zult hebben voor de Pioneer, krijg je ook zo’n dicht/vlak paneel links van de radio. Kan idd mooi voor de USB.
Maar persoonlijk denk ik zo; het idee van CarPlay is dat je de telefoon niet hoeft te gebruiken achter het stuur. Ik zou zelf dus voorkeur hebben om usb in de middenconsole te hebben en de telefoon daar op te bergen. Dashboard mooi clean, telefoon uit het zicht en alle functionaliteit is nog aanwezig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0