Plaatsen Assteunen

V70 2005

steven v70
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Plaatsen Assteunen

· 
Posted: 22.02.2016 - 12:29  ·  #1
Ik ga woensdag mijn veerpoten vervangen door complete nieuwe.

Helaas heb ik nog nooit assteunen geplaatst bij een V70, waar plaatst ik die?

Dat, wetende dat de hele veerpoot eruit gaat. Daarom leek me het plaatsen van de steun onder de draagarm ophanging niet zo een goed idee omdat die dan kan glijden?

Iemand tips?

groet
Steven
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Plaatsen Assteunen

· 
Posted: 22.02.2016 - 14:30  ·  #2
zie PM
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 22.02.2016 - 23:14  ·  #3
Als ik as steunen gebruik zet is ze meestal onder een bevestigingspunt van het subframe aan de carrosserie.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 22.02.2016 - 23:34  ·  #4
Quote door Steve

Als ik as steunen gebruik zet is ze meestal onder een bevestigingspunt van het subframe aan de carrosserie.

Prima plaats, omdat je de draagarm dan kunt blijven bewegen. En dat is noodzakelijk voor het uitnemen van de veerpoot.
steven v70
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 23.02.2016 - 10:23  ·  #5
thanks guys. Is het nog raadzaam daar een stukkie hout tussen te leggen of kan het gewoon zo? Dan blijft de lak meestal wat beter.

Ik ben zelf erg benieuwd wat het effect van de nieuwe veerpoten wordt? Ik reed laatst in de Saab 9-3 Estate (2006) van mijn schoonouders. Man wat een strak sturende Zweed is dat. Geen idee of dat al de invloed van GM is?

Groet,
Steven
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 23.02.2016 - 15:32  ·  #6
Quote door steven v70

thanks guys. Is het nog raadzaam daar een stukkie hout tussen te leggen of kan het gewoon zo? Dan blijft de lak meestal wat beter.

Ik ben zelf erg benieuwd wat het effect van de nieuwe veerpoten wordt? Ik reed laatst in de Saab 9-3 Estate (2006) van mijn schoonouders. Man wat een strak sturende Zweed is dat. Geen idee of dat al de invloed van GM is?

Groet,
Steven

Hout doe ik altijd.

Saab is idd tijd GM geweest. Weet dat Ford normaal garant stond voor de goede onderstellen. De Opeltjes meestal niet zo. Ik merk ook bij de 900 Cabrio dat het een aardige zweefvlieger is.

Het is geen Aero toevallig? Die zijn iig strakker.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 23.02.2016 - 16:50  ·  #7
Op de kom van de assteun een stuk hout leggen is toch een risico? Als je d'r onder ligt en hij glijdt van de steun af wordt je volgens mij niet blij.
Ik doe en nooit wat tussen. Bang zijn om de "lak" van de kop van een subframe bout te beschadigen boeit me niet. Veiligheid staat bovenaan.

As steunen niet onder draagbalken of zomaar ergens onder de bodemplaat zetten. Die ga je dan verkeerd belasten.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 23.02.2016 - 18:03  ·  #8
Tja ik gebruik het zelfde plekkie als Steve maar doe dr altijd een stuk hout tussen. heb een staander met omhoog staande randen. daar past t hout mooi strak tussen.
steven v70
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 23.02.2016 - 18:15  ·  #9
Quote door Steve

Op de kom van de assteun een stuk hout leggen is toch een risico? Als je d'r onder ligt en hij glijdt van de steun af wordt je volgens mij niet blij.
Ik doe en nooit wat tussen. Bang zijn om de "lak" van de kop van een subframe bout te beschadigen boeit me niet. Veiligheid staat bovenaan.

As steunen niet onder draagbalken of zomaar ergens onder de bodemplaat zetten. Die ga je dan verkeerd belasten.

Daar heb je wel eem goed punt en daar moet je ook zeker voor uitkijken. met de alfa's vroeger had ik altijd een plek waar een houten balk precies in paste.

Veiligheid idd bovenaan. Ik leg ook altijd 2 wielen links en rechts nog onder de auto.

Steven
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 10.04.2016 - 12:00  ·  #10
Ik vraag me een beetje af waar ik aan de achterkant het beste mijn assteunen onder kan zetten?

Als ik met de krik 'm op het steunpunt omhoog zet, kan ik dan een assteun bij de rode pijl plaatsen?

Dat ziet er uit als een stevig punt, of kan ik 'm beter met een stuk hout er tussen op één van de moeren van het steunpunt plaatsen?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 10.04.2016 - 13:14  ·  #11
Dat ligt er aan, waaraan je moet werken. Indien je aan je draagarm wilt werken moet daar geen steun in de buurt zitten en zou ik met een stukje hout (krachtverdeling) op de schetsplaat steunen.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 10.04.2016 - 13:37  ·  #12
Nevermind. Ik heb besloten dat ik de ondergrond rond het huis niet vertrouw, en dat de auto naar mijn smaak niet stabiel genoeg te plaatsen is. Dus klus uitgesteld, en ik ga het wel op een brug doen...
EdwinGravekamp
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 16:01  ·  #13
Quote door Arnoud_

Ik vraag me een beetje af waar ik aan de achterkant het beste mijn assteunen onder kan zetten?

Als ik met de krik 'm op het steunpunt omhoog zet, kan ik dan een assteun bij de rode pijl plaatsen?

Dat ziet er uit als een stevig punt, of kan ik 'm beter met een stuk hout er tussen op één van de moeren van het steunpunt plaatsen?

Gewoon in het algemeen...waar zet ik mn assteun? Als ik (zoals op de foto) de V70 zo opkrik...waar gaat dan de as-steun?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 16:06  ·  #14
De plaats van de pijl is niet de beste, dan komt al het gewicht van dat deel van de auto op die ene bout, terwijl het normaalgezien ook gedragen wordt door de vering en andere bevestigingspunten.. Ik zou opkrikken onder de bouten van het steunpunt en de assteun onder het bolle deel van het steunpunt zetten, tenminste, zo doe ik het. Vaak wel een beetje gefreubel om de krik zo te draaien dat de assteun er net naast past. Hangt van de grootte van je materiaal af.
Of opkrikken onder het steunpunt van de dorpel (daar gaat ook de noodkrik bij het reservewiel, dus het is erop gemaakt; best iets ertussen tegen krassen, stevig rubber bijv.) en dan je assteun onder het steunpunt van de ophanging.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 20:19  ·  #15
Die bout die je ziet is van de reactie-arm, en als je de krik of steun daar onder zet steun de auto keurig op het subframe, prima oplossing.

Selected quotes for multi-quoting:   0