Plakken of boren?

 
 
 
 
 
soepkip
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: wognum
Leeftijd: 48
Berichten: 118
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Plakken of boren?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 20:10  ·  #1
Goedenavond heren,

Spoilerachter: plakken of boren? Ik zeg vast boren die handel, echter ik zie ze ook aangeboden worden met plakspullen. :'(

In een grijs verleden ben ik er 1 kwijt geraakt in de wasstraat, niet grappig.

Graag advies
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 20:14  ·  #2
pl =) akken en boren?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 14.02.2017 - 20:46  ·  #3
Je kan de montagehandleiding zo op de Volvo-site downloaden: naar de 'support''-site ->accessories ->service -> installatie-instructies.

http://accessories.volvocars.com/nl-nl/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-147983-1/2001/all/all/default/V70%20(00-08)%202001

Daarin staat schroeven en plakken. Schroeven zou ik zeker doen, alleen plakken niet. De 2 mm dikke plakstrip houdt de spoiler van de lak, die dus niet beschadigd. Ik had een gebruikte spoiler gehaald voor m'n Classic waarvan de originele plakstrips half weg waren en niet meer goed plakten. Origineel niet te krijgen. Bij een autoschadebedrijf een halve meter plakstrip van 2.5 mm dik gehaald (gratis) en de daarvoor bestemde vlakken mee vol gemaakt. Bij de Classic zit de spoiler ook met klembeugels vast en hoeft niet geboord te worden. Samen zit het ding mooi vast. Succes!
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 12.06.2017 - 17:02  ·  #4
Plakken kán maar niet met een plakstripje, tegenwoordig worden de vliegtuigen in elkaar gelijmd en de lijmen die men heeft zullen volgens de experts binnen afzienbare tijd lassen en solderen etc volledig vervangen.
Dus ik zou zeggen schuimpie er tussen, boren en vastschroeven.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 15.06.2017 - 08:01  ·  #5
dat zèg je nou wel Noob, maar ik heb laatst bij de bouwmarkt een rol "plakstripje" gehaald, dat is gewoon "2K lijm op een rolletje" zoals dat plakt. hoe lang dat zo blijft weet ik nog niet, dus ik zou ook netjes plakken èn schroeven.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 15.06.2017 - 17:52  ·  #6
Ik heb alle geloof in de lijm maar minder in de drager in het geval van een plakstrip.
Binnenshuis zonder weersinvloeden pas ik dat spul overal toe maar bij een auto die blootgesteld wordt aan weer en wind vocht hitte en koude?
Mwahdan vind ik zo'n spoilertje nét wat te duur om er een risico mee te nemen.
Maar je hébt gelijk dat spul lijmt werkelijk super!
:devil: krijg mijn vrouw niet zover om in zo'n stukkie strip te bijten :'( :D :D
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 20.06.2017 - 12:12  ·  #7
LOL, je brengt me op een idee: mijn koters een "kauwgompje" te geven :devil:
ik heb van die bolle dodehoekspiegeltjes op mijn buitenspiegels geplakt met de bison variant van dat tape, maar heb idd wel eens een van die spiegeltjes op de grond gevonden als de auto lang in de volle zon had gestaan..
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 20.06.2017 - 13:11  ·  #8
Ik heb indertijd de spoiler op mijn classic geheel vastgelijmd. Boren zag ik niet zo zitten ivm roest.
Vastgelijmd met Sicaflex. Krijg je er alleen later heel, heel moeilijk weer van de auto af :D . Je kan de auto er bijna aan ophangen.
Voor het aanbrengen van de lijm/kit goed afplakken anders wordt het een smeerboel. Spoiler en achterklep.
Lijmresten verwijderen met terpentine en wasbenzine.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 20.06.2017 - 21:22  ·  #9
met de juiste Sikaflex (waar je heel veel soorten van hebt) zou ik het ook wel aandurven! da's geen rommel. die maken ook goeie ruitenkit! de nieuwste manier om voorruiten goed/toch nog enigzins verwijderbaar te maken, is door de snijdraad erbij in te lijmen (de uiteinden zitten dan achter de bekleding van de A-stijl of het dashboard) mocht je je spoiler weer willen verwijderen, kun je een stuk vliegertouw of visdraad in de kit leggen?
Johan85060
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: limburg
Leeftijd: 55
Berichten: 11
Geregistreerd: 01 / 2017
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 22.06.2017 - 22:52  ·  #10
op mijn s60 2011 liet de spoiler ook los, geheel losgehaald en goed schoongemaakt.
aan de zijkanten fatsoenlijke dubbelzijdige plakstrippen geplakt van 4 mm breed, geheel rondom.
Daarna goede ruitenkit ingesmeert, er op geplakt en een nacht laten drogen met de blauwe schilderstape.

Blijft nu al 1.5 jaar zitten in de zon van vandaag maar ook de winters in oostenrijk. En wordt 2 wekelijks gewassen. zit perfect.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 25.10.2017 - 20:19  ·  #11
Quote door 626Ronin

met de juiste Sikaflex (waar je heel veel soorten van hebt) zou ik het ook wel aandurven! da's geen rommel. die maken ook goeie ruitenkit! de nieuwste manier om voorruiten goed/toch nog enigzins verwijderbaar te maken, is door de snijdraad erbij in te lijmen (de uiteinden zitten dan achter de bekleding van de A-stijl of het dashboard) mocht je je spoiler weer willen verwijderen, kun je een stuk vliegertouw of visdraad in de kit leggen?


Sikaflex 221 is dat
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 318
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Plakken of boren?

 · 
Posted: 26.10.2017 - 18:56  ·  #12
Onthoud 1 ding goed: je kan een lijm hebben die nooit meer los laat, maar trek je je lak van je auto af ben je alsnog je spoiler kwijt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0