Plek om te sleutelen en meer

erikgijs
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Plek om te sleutelen en meer

· 
Posted: 08.06.2025 - 22:31  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een plek in de regio Gelderland (Maas&Waal) waar ik aan mijn Volvo kan sleutelen. Op dit moment heb ik zelf geen ruimte (zoals een garage of oprit), maar ik wil wél graag zelf aan de slag met onderhoud en basisreparaties.

Mijn doel is vooral om te leren sleutelen. Ik heb nog niet veel ervaring, maar ik ben gemotiveerd en wil er echt tijd in steken. Daarom zou het ook fijn zijn als er iemand is die het leuk vindt om af en toe mee te kijken of wat uitleg te geven. Op YouTube is veel te vinden, en daar zal ik ook zeker kijken. Maar ik zou het ook leuk vinden om zo met anderen in gesprek te komen.

Heb je zelf een plek waar ik (af en toe) gebruik van zou mogen maken, sleutel je samen met anderen, of weet je een goede doe-het-zelf garage in de buurt? Dan hoor ik dat heel graag. Daarnaast hoor ik ook graag wat jullie eigen ervaringen hiermee zijn en hoe jullie dit zijn aangevlogen!

Alvast bedankt!

Groet,

Erik
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: Plek om te sleutelen en meer

· 
Posted: 09.06.2025 - 11:21  ·  #2
Helaas te ver weg anders had ik je kunnen helpen met sleutelen.
Ik ben er op die manier ook ingerold bij GrunnS60. Ruimte, brug, speciaal gereedschap en vooral hulp.

We begonnen met een simpele oliewissel. Keertje een motorsteun, draagarm, remmen, veerpoten. Altijd met hulp. Later vroeg ik of de brug vrij was, dan kon ik mijn gang gaan.
Frank bedankt daarvoor!

Vorig jaar de complete motor gewisseld, paar keer hulp gehad maar meeste wel alleen.

Hoop voor je dat er zo iemand in jouw omgeving is :)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2025 - 14:09  ·  #3
Dat hoop ik ook voor je. Ik heb meermaals geprobeerd om tussen zoiets te komen (hier in Spanje en toen ik in België woonde) maar ben niet verder gekomen dan een DHZ-garage. Dat was wel een positieve ervaring, daar lopen meestal wel mensen die je gevraagd en ongevraagd raad geven, en een helpende hand willen bieden wanneer nodig. Doe-het-zelf garages zijn meestal wel goed te vinden op Google Maps o.i.d., het zijn uiteindelijk commerciële bedrijven (tenzij het een hobbyclub is, dan wellicht wat meer zoeken) maar qua gezelligheid (en geld) is een klusmaat met plek natuurlijk leuker :-)
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 09.06.2025 - 14:56  ·  #4
Ja dat zou idd wel handig zijn
Moet hier ook alles op straat doen
Suc6 met je zoektocht
erikgijs
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.06.2025 - 15:26  ·  #5
Quote door Jeroen

Helaas te ver weg anders had ik je kunnen helpen met sleutelen.
Ik ben er op die manier ook ingerold bij GrunnS60. Ruimte, brug, speciaal gereedschap en vooral hulp.

We begonnen met een simpele oliewissel. Keertje een motorsteun, draagarm, remmen, veerpoten. Altijd met hulp. Later vroeg ik of de brug vrij was, dan kon ik mijn gang gaan.
Frank bedankt daarvoor!

Vorig jaar de complete motor gewisseld, paar keer hulp gehad maar meeste wel alleen.

Hoop voor je dat er zo iemand in jouw omgeving is :)

Ja dat is precies wat ik zoek inderdaad. Op die manier erin te rollen. Ik vond wel een dhz-garage in Bemmel, misschien toch daar maar eens gaan kijken. Blijf wel benieuwd naar hoe anderen dit in het begin hebben opgepakt.
WillemV
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 09.06.2025 - 15:44  ·  #6
Ik ben begonnen bij een dhz garage met het vervangen van remschijven en blokken. Daarna ging het van kwaad tot erger.😂😂
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 09.06.2025 - 16:55  ·  #7
De DHZ garage in Hilversum , das eigenlijk een soort van Gods geschenk .

200 euro per jaar en doe je ding .
Best bestede euro’s aan elk jaar weer.

https://www.autoserviceklup.nl/
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 09.06.2025 - 18:42  ·  #8
Geweldig.

Ik woon sinds een paar jaar in Tiel en wat blijkt??

Hier vlakbij is een dhz garage, iets van 4 km rijden.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2025 - 21:26  ·  #9
Maar dan moet je daar net iemand treffen die veel van deze serie Volvo's weet en je er mee kan/wil helpen.
Het meeste is wel algemene techniek maar toch.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2025 - 10:32  ·  #10
Ik heb de luxe van mijn eigen sleutel plek , met brug , heb ik al meer dan 25jaar gemak van , inmiddels sleutel ik wel wat minder maar nog genoeg , geen restauratie projecten meer , maar onderhoud , af en toe een keer een revisie van het een of ander , vorig jaar nog een b20 blok , en een van een kever gedaan , dat zijn relatief snelle klussen , simpele motoren en makkelijk in en uit bouwen , is meestal in een paar dagen werk gedaan .
Af en toe wel is een vriend op de brug , daar blijft het bij , niet omdat ik er niemand binnen wil hebben , maar het geeft gedoe , er is alles , papierrollen , schoonmaakmiddelen , gereedschap , heeft verwarming de loods , maar het kost gewoon centen , en dan moet ik gaan bedelen , heb er gewoon geen zin meer in , schijnbaar kost het mij niets , uiteindelijk is het nee , want heb geen zin om er op toe te moeten geven .
Nu alleen nog mensen binnen die ik goed ken , en er netjes mee om gaan .
Mooiste grap was een collega , die is gelovig , prima , maar die zat te prutsen aan zijn Porsche , en loopt zaterdag avond bij me binnen , ik ga naar huis , ik ben er maandag avond weer om af te maken , ik zeg je gaat morgen maar verder , ik heb de brug nodig maandag (en dat wist ie ) , op zondag sleutel ik niet , ja dank je de koekoek , heb het zelf zondag afgemaakt , auto buiten gezet , dat mag duidelijk zijn , die komt niet meer binnen !
Ook maak ik mijn werkplek na een klus weer schoon , dat is schijnbaar ook veel gevraagd , du tja , lekkker voor mij zelf , door schade en schande zeg maar .

Ander punt , is veiligheid , op een brug werken etc , niet alles kan ongestraft , en veel willen dan even in de avond , begerijpelijk , zijn ze vrij , wat sleutelen , ik lig dan niet lekker op mijn bedje , als ze daar bezig zijn .
Is vlak bij een keer gebeurd , die vond zijn maat dood onder de auto , dat moet maar niet in mijn sleutelhok .

Dus sleutel veilig !!!
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2025 - 12:04  ·  #11
Dat veilige is idd wel een ding.

Het bestuur van de ask in Hilversum wil geen 2 kolonels ivm veiligheid, auto kan eraf vallen..
Yep en als je nu ziet wat men op de 4kollomers doet. Piramides van houtblokken om maar een kant of as vrij te krijgen… stalen bok eronder en dan brug laten zakken… boel staat soms onder een hoek ..

Heb voorgesteld om er van die brug krikken op te plaatsen maar dan moet het bestuur daar eerst weer lang over vergaderen…🙄
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2025 - 12:34  ·  #12
Maar een 4 kolommer zonder die extra kleine krik er in om de wielen los te zetten, dan moet je toch echt met een hoge metalen bok werken om het wiel er af te krijgen.
Ik zie ook niet waarom dat perse zo onveilig is. Hoek niet te groot en de auto gaat geen kant op.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 10.06.2025 - 21:30  ·  #13
Ik heb 4 stevige hoge assteunen. op de goede plekken zetten en dan staat ie echt stevig. Zet m ook vaker op 4 assteunen om bv sneller alle wielen te wisselen.
Nadeel is dat dan de brug niet meer omhoog en omlaag kan als je onder en boven wilt werken. (eigenlijk altijd de voorkant)
dat los ik dan op door de auto voor op twee assteunen te zetten en dan een dikke balk net achter de wielkasten onder de auto te leggen,
over de gehele breedte van de brug.
Dan auto omhoog en assteunen dr onder weg.
de wielen zijn dan vrij en de brug kan omhoog en omlaag.
zo heb ik bv ook het blok en de versnellingsbak dr uitgehaald.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.06.2025 - 21:47  ·  #14
@jeroen, zo’n brug krik is ideaal, je rolt m van voor naar achter en de brug heeft alle vrijheid van beweging qua hoogte.

Die bokken kunnen idd erg hoog staan. Het is wat Frank zegt, werken met die bokken zet je brug vast qua hoogte als je eenmaal voor een hoogte gekozen hebt.

Wat ook wel voorkomt… van die kleine bekende rode bokjes op de brug en daar dan de auto opzetten nadat je m op de brug zelf nog even hebt opgekrikt.

Dan kun je wel omhoog en omlaag maar er gaat best even een schok door een brug als deze uit de vergrendeling komt… of dat zo fijn is..

Daarbij, de oprijplaten zitten toch vaak weer net niet lekker qua werk.

2 kollomer is m.i. vaak veiliger en werkt ontspannen.

De V op de grond maar op 4 rode bokjes .. dat heb ik nog niet geprobeerd, is dat stabiel genoeg ? Ik zit die steuntjes altijd onder de driehoek bij de subframe.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.06.2025 - 11:35  ·  #15
Heb een oude koni brug , met brede rijplaten , en inderdaad op bokjes doe ik ook vaak , de bokjes moeten wel in midden rijplaat staan , een kant kun je ook verschuiven zodat elke spoor breedte erop past , de plaat kan kantelen , liggen maar aan een kant vast , werkt perfect maar je moet el goed weten wat en hoe je het aanpakt .

Een 2 kolommer is altijd minder veilig , helemaal omdat de meeste auto's de gewichtsverdeling erg matig is , volvo helemaal alles onder de motorkap , en de achterkant is vaak erg licht , heb al zo vaak gezien dat de auto van zijn plek kwam als er iets los moest en er een lang wring ijzer aan te pas kwam , nee doe mij maar een 4 kolommer , oke minder werk ruimte maar ook veel voordelen , gereedschap en onderdelen kun je er mooi opleggen tijdens sleutelen .
En als het mis gaat zelf gelukkig niet gehad , bijft de auto wel op de platen hangen , en valt ie niet eraf !

Selected quotes for multi-quoting:   0