Portierslot gaat niet meer open

Herm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Portierslot gaat niet meer open

· 
Posted: 17.01.2018 - 12:11  ·  #1
Hallo Forummers
het betreft een V70 uit 2001. Het uitlezen levert geen storingsmelding op.
Het probleem is dat het rechter portier niet meer open gaat.
Het slot reageert op geen enkele truck om hem open te krijgen
Niet bij het openen met de sleutel
Niet bij het openen met de AB (soms gaat het pinnetje niet omhoog)
Niet bij het openen met de binnenhandel (dan gaat het pinnetje wel omhoog)
Niet met de handel aan de buitenzijde

Ik heb al heel wat (inter)nationale forums doorgespit om een oplossing te vinden. Helaas.
Wat weet ik inmiddels:
De Wegenwacht vragen hem open te maken heeft geen zin want het is de bijrijders kant. Alle andere portieren openen gewoon

Het probleem kan veroorzaakt worden door een elektrisch of mechanisch probleem.
Op een forum las ik dat in de kofferruimte aan de linkerkant relais zitten voor de diverse portieren. Deze heb ik er allemaal uitgehaald. Alle portieren openen en sluiten gewoon.
Alle relais zijn van hetzelfde type. Daarna heb ik ze er in een andere volgorde ingeplaatst.
Was niet de oplossing, maar ik hoor wel iets schakelen.
Wie kan me meer vertellen over de relais voor de portiersloten?

Op een ander forum las ik dat het een foutje kan zijn op de print van de PDM. Wie kan mij vertellen waar die PDM zit? Op het stroomschema zie ik dat het 3/127 PDM/DDM is (Control module right front door)

Als er geen bruikbare oplossingen komen om de elektrische problemen uit te sluiten, dan wil ik het graag met jullie hebben over het inbrekersgereedschap

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Het is een heel verhaal geworden. Hieruit blijkt hoe lang ik er al mee worstel. Begin maart moet de auto naar de APK en dan moeten alle portieren open kunnen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Portierslot gaat niet meer open

· 
Posted: 17.01.2018 - 13:18  ·  #2
Klinkt alsof je 'deadlock' geactiveerd blijft. Dat is een inbraakbeveiliging, na de auto op slot te doen met de afstandsbediening hoor je na plm. 30 seconden de sloten nog eens klikken (iig bij mijn 2007 V70N) en kan je ze met de hendels van binnen- en buitenzijde ook niet meer openen.
Heb je zelf vida? Anders misschien eens bij een forumlid aan vida hangen, en proberen middels vida het deurslot aan te sturen (PDM module > Activeringen). Als dat wél werkt, zou je denken dat het niet mechanisch is in ieder geval (tenzij die deadlock geactiveerd blijft, mogelijk door stroef lopen oid... maar ik ken de details niet van dat systeem). Dan waarschijnlijk electronisch, en idd de PDM (Passenger Door Module) of microswitch op het slot.
De deurbekleding verwijderen zal lastig, zo niet onmogelijk zijn met de deur gesloten? Al was er laatst iemand die daar met een achterdeur wel in geslaagd was geloof ik. Dan kan je denk ik met een breinaald oid het slot wel bedienen.
Mocht dat lukken dan zul je toch het slot moeten vervangen neem ik aan, ik denk niet dat smeren soelaas gaat bieden.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 17.01.2018 - 21:42  ·  #3
de deurbekleding laat zich niet intact verwijderen als de deur dicht zit.
De hierboven beschreven deadlock zal ongetwijfeld beschermen tegen een 'slim-jim'
Bij een Ford Focus heb ik eens gehoord dat iemand de boutjes van de deurvanger met een griptang eruit wist te draaien via een gat achter de bekleding van de B-stijl.

Ik denk dat ik op zoek zou gaan naar een nieuw mechanisch slot + deurbekleding in je eigen kleur
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 18.01.2018 - 13:55  ·  #4
...
Herm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.01.2018 - 11:57  ·  #5
Hallo JOv70BI
Dit lijkt mij een interessante optie om mee te beginnen.
Heb jezelf deze uitlees software/apparatuur of heb je dat door iemand anders laten doen?

Ik woon in de buurt van Doetinchem, de afstand is dus geen probleem.

Groet
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 19.01.2018 - 12:44  ·  #6
...
Herm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.01.2018 - 18:15  ·  #7
Dan hier maar even een oproep plaatsen!!

Welke forumlid in de buurt van Doetinchem (en dat mag je heel erg ruim nemen) heeft zelf de beschikking over VIDA en kan de uitlezingen doen zoals hierboven beschreven.

@JOv70BI
Kun je me misschien wat meer info geven over dat “Gasbedrijf” in Uedem. Als mijn oproepje geen succces heeft kan ik ze misschien even bellen en navragen. Je kunt me ook een PBtje sturen met de info.
Alvast bedankt
Herm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.01.2018 - 18:23  ·  #8
@JOv70BI

Heb je een PM gestuurd
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 20.01.2018 - 17:55  ·  #9
...
HessevG
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.01.2018 - 09:05  ·  #10
Toevallig had ik dit gisteren ook op mijn volvo uit 2002. Accu leeg, sleutel werkte niet. Bekleding er afgehaald, na hulp ANWB, via trekhaak de auto van stroom te voorzien en te openen viel met de afstandsbediening.
Ik kwam er achter dat een ijzeren pin niet meer gekoppeld was met het slotmechanisme en los hing in de deur. Maw, als je draaide aan het slot, was het zinloos. Deze weer teruggeplaatst. Wel zodat ook de pin blijft zitten, normaal is dat met een ronde locking van kunststof aan beide zijden van het mechanisme waar de pin doorheen moet en daarmee ook bij het dichtdoen van de deur blijft zitten. (ik heb helaas geen foto's, dus hoop dat de beschrijving voldoet).

Nu doet hij het ook weer zonder de afstandsbediening, wel handig als de accu leeg is. Ik hoop dat dit je helpt. Succes.
Herm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.01.2018 - 09:57  ·  #11
Hallo HessevG
Bedankt voor je reactie.
Je beschrijft iets over een ijzeren pin die los hing. Welke pin bedoel je? De ijzeren pin van het "knopje" dat op en neer gaat als je de deur opent/sluit. Of de ijzeren pin die aan de handgreep is bevestigd.
Bij mij gaat het knopje wel omhoog/omlaag. Als ik de deur van binnenuit open dan gaat het knopje ook omhoog maar wordt het portier niet ontgrendeld. Als ik hem van buiten probeer open te maken gebeurt er niets, ik voel ook geen weerstand.
Ik denk dat welke ijzeren pin er ook los zit, dan moet ik toch gewoon kunnen ontgrendelen als ik de deur van binnenuit probeer te openen. Tenzij er elektrisch iets niet "open" wordt gestuurd of er gewoon iets afgebroken is in het slot.
Herm
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 21:37  ·  #12
Hallo allemaal,
Het probleem is inmiddels opgelost.
Ik heb het deurpaneel "gekraakt" en de P(assenger) D(oor) M(odule), het kastje on het deurpaneel waarmee je het raam bedient, naar buiten gewerkt om te controleren of er iets met de aansluiting niet goed zat.
Toen ik bij een sloper was om een nieuw deurpaneel te kopen mocht ik van hem een andere PDM (met hetzelfde nummer. dan hoeft ie niet ingeleerd te worden) testen. En walla de deur ging meteen open.
Problem solved

Bedankt alle meedenkers voor de aangedragen suggesties

Selected quotes for multi-quoting:   0