Premium speakers/audio uit fase?

 
 
 
 
 
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Premium speakers/audio uit fase?

 · 
Posted: 09.08.2014 - 09:59  ·  #1
Tijdens wat gehobby aan de speakers kwam ik een raar fenomeen tegen.
De woofers voorin zijn beide helaas overleden doordat deze nat zijn geworden. Maar als ik de fader naar achter zet en de balans alleen naar links of alleen naar rechts, is de bas meer aanwezig dan wanneer ik de balans in het midden heb.

Dit duidt er in principe op dat een van de luidsprekers uit fase staat t.o.v. de andere.
Kan iemand dit eens uitproberen en bekijken of dit normaal is?

Het is nogal een klus om te bekijken of alles wel in fase is aangesloten (zoekwerk welke draad omgedraaid/verkeerd om aangesloten is).

Bvhhd
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Premium speakers/audio uit fase?

 · 
Posted: 09.08.2014 - 10:09  ·  #2
Het hoeft niet perse alleen te maken te hebben met het niet in fase staan van de luidsprekers (wat me overigens wel het meest logische lijkt), maar kan ook veroorzaakt worden door het ontstaan van staande golven in je interieur. Dat kan er ook toe leiden dat de bas versterkt wordt.
Maar of dit normaal is, ik zou het niet weten, want we hebben zelf een V70NN met High Perfomance... <_<
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Premium speakers/audio uit fase?

 · 
Posted: 09.08.2014 - 10:21  ·  #3
Eens, maar dan zou het bij een specifieke frequentie voorkomen. Ik heb meerdere nummers geluisterd waarbij de bas op 1 kanaal geluisterd duidelijk mooi naar voren kwam (respect voor de Volvo speakers in deze) maar met beide achterkanalen raar wegviel en een soort raar "vacuum" achterliet qua geluid.

Ik heb het idee dat de meeste bas uit de luidsprekers in de hoedenplank komt. Echter vanuit de kofferbak kan ik geen aansluitstekkertje vinden, dus ik denk dat de hoedenplank er uit moet. Gisteren niet bepaald het weer ervoor gehad om dit te doen...

En volgens mij zijn de hoedenplank luidsprekers bij High en Premium performance speakers gelijk toch?
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Premium speakers/audio uit fase?

 · 
Posted: 09.08.2014 - 11:16  ·  #4
Quote door PepijnZ

Tijdens wat gehobby aan de speakers kwam ik een raar fenomeen tegen.
De woofers voorin zijn beide helaas overleden doordat deze nat zijn geworden. Maar als ik de fader naar achter zet en de balans alleen naar links of alleen naar rechts, is de bas meer aanwezig dan wanneer ik de balans in het midden heb.

Dit duidt er in principe op dat een van de luidsprekers uit fase staat t.o.v. de andere.
Kan iemand dit eens uitproberen en bekijken of dit normaal is?

Het is nogal een klus om te bekijken of alles wel in fase is aangesloten (zoekwerk welke draad omgedraaid/verkeerd om aangesloten is).

Bvhhd


Normaal.
Is mij ook al eens opgevallen.
Aangezien je de standaard stekkertje niet verkeerd om op de speakeraansluiting kan klikken...zolang er standaard speakers gebruikt zijn....lijkt het me ook moeilijk ze verkeerd om aan te sluiten ;)



Kijk anders ook eens bij de equalizer instellingen.

Hidden Equalizer
With the radio switched off, press and hold down [SOURCE], press [Volume] to power
on the radio, and continue to hold down [SOURCE] for at least 5 seconds.
Press [SOURCE] to select a function
Turn [SOURCE] to adjust value

http://s60r.fadainc.com/tips/A…_Menus.pdf
 
Selected quotes for multi-quoting:   0