Quote door OttoV
Quote door brulkjaer
Als ik je verhaal zo lees: weinig stadsverkeer, gewoon doorrijden en vast geld reserveren als je nog lang van plan bent de auto te houden om ooit de koppeling te laten vervangen.
Als tegen die tijd je dualmassa vliegwiel begint te rammelen deze dan meteen meenemen. Ik zou wel voor een dualmassa vliegwiel gaan. Het zit er niet voor niets in. het beschermt je motor en aandrijving voor trillingen. Een komplete set van LuK (dualmassa vliegwiel, koppelingsplaat en druklager) heb je voor nog geen 700 euro. Daar komt dan het inbouwen nog wel bij.
Bij een koppeling zou ik altijd voor OEM gaan. Heb nu 2 keer ‘pech’ gehad met alternatief, waaronder een druklager dat binnen de 70k km 8 veren uit de drukgroep opvrat. Dat was nou net een LuK...
Heb je de Originele set weleens goed bekeken?
Staat gewoon LUK op.
Luk is groot leverancier voor vele automerken, en is absoluut een a-merk voor koppelingen en vliegwielen.
Ik monteer niet anders.
Ik heb een R in onderhoud die al zijn tweede vliegwiel en derde koppelingset heeft in 150k km. Soms heb je geluk, maar soms blijkbaar ook pech.... laatste koppelingset is een LUK in gekomen, en dat gaat tot op heden prima. De eerste twee sets waren bij de dealer gedaan.
Ik vind het bruto prijs verschil wel extreem groot met Volvo. Men schrikt al van de LUK prijzen met montage, laat staan met originele delen.....