Preventief koppeling vervangen?

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 16:46  ·  #16
Quote door brinkie

Quote door ohz274

Stel je laat hem preventief vervangen a €1600,-
En binnen enkele dagen rijd jij of iemand anders je volvo total loss.

Zo redenerend is geen enkel onderhoud aan de auto te verantwoorden.


We hebben het hier over preventief onderhoud á €1600,-
Dus niet perse noodzakelijk
ReVolvoR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 95
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 16:59  ·  #17
Ik was bij Dennis van Volvoservice in Elst enkele honderden euros minder kwijt dan die 1600. 's Morgens binnen, 's avonds buiten. Bij de dealer was de kost gewoon maal 2.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 17:59  ·  #18
Quote door brinkie

Eh, sorry, ja, dieper, ik bedoelde dus dat 'ie vrij laat aangrijpt. ;) Kan natuurlijk ook verkeerd zijn gemonteerd toen er in 2014 onder garantie een nieuwe bak in is gekomen. Hij slipt in ieder geval nu nog niet. Maar oprijden tot 'ie ergens in het buitenland heuvelop de kar achter de auto niet meer trekt, dat vind ik niet echt een leuke gedachte...


Hoe oud is de huidige koppeling? Je laat je nu onzeker maken en als hij gaat slippen kan je echt nog wel wat verder komen.
Je kan altijd pech hebben in 't leven....
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 18:14  ·  #19
Quote door brulkjaer

Als ik je verhaal zo lees: weinig stadsverkeer, gewoon doorrijden en vast geld reserveren als je nog lang van plan bent de auto te houden om ooit de koppeling te laten vervangen.
Als tegen die tijd je dualmassa vliegwiel begint te rammelen deze dan meteen meenemen. Ik zou wel voor een dualmassa vliegwiel gaan. Het zit er niet voor niets in. het beschermt je motor en aandrijving voor trillingen. Een komplete set van LuK (dualmassa vliegwiel, koppelingsplaat en druklager) heb je voor nog geen 700 euro. Daar komt dan het inbouwen nog wel bij.


Bij een koppeling zou ik altijd voor OEM gaan. Heb nu 2 keer ‘pech’ gehad met alternatief, waaronder een druklager dat binnen de 70k km 8 veren uit de drukgroep opvrat. Dat was nou net een LuK...
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 18:18  ·  #20
Persoonlijk ben ik ook van orgineel met een koppeling, en waar de bak er voor af moet,

Pas voor iemand (was gelukkig maar een c1) een budget versie er onder gezet, en 3 weken laten kon ik het over doen,
havenmeester45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Blaricum, N-H
Leeftijd: 29
Berichten: 73
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 18:32  ·  #21
Quote door OttoV

Quote door brulkjaer

Als ik je verhaal zo lees: weinig stadsverkeer, gewoon doorrijden en vast geld reserveren als je nog lang van plan bent de auto te houden om ooit de koppeling te laten vervangen.
Als tegen die tijd je dualmassa vliegwiel begint te rammelen deze dan meteen meenemen. Ik zou wel voor een dualmassa vliegwiel gaan. Het zit er niet voor niets in. het beschermt je motor en aandrijving voor trillingen. Een komplete set van LuK (dualmassa vliegwiel, koppelingsplaat en druklager) heb je voor nog geen 700 euro. Daar komt dan het inbouwen nog wel bij.


Bij een koppeling zou ik altijd voor OEM gaan. Heb nu 2 keer ‘pech’ gehad met alternatief, waaronder een druklager dat binnen de 70k km 8 veren uit de drukgroep opvrat. Dat was nou net een LuK...


Hoe was jouw vliegwiel toen? Na 70k?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 18:34  ·  #22
Quote door OttoV

Quote door brulkjaer

Als ik je verhaal zo lees: weinig stadsverkeer, gewoon doorrijden en vast geld reserveren als je nog lang van plan bent de auto te houden om ooit de koppeling te laten vervangen.
Als tegen die tijd je dualmassa vliegwiel begint te rammelen deze dan meteen meenemen. Ik zou wel voor een dualmassa vliegwiel gaan. Het zit er niet voor niets in. het beschermt je motor en aandrijving voor trillingen. Een komplete set van LuK (dualmassa vliegwiel, koppelingsplaat en druklager) heb je voor nog geen 700 euro. Daar komt dan het inbouwen nog wel bij.


Bij een koppeling zou ik altijd voor OEM gaan. Heb nu 2 keer ‘pech’ gehad met alternatief, waaronder een druklager dat binnen de 70k km 8 veren uit de drukgroep opvrat. Dat was nou net een LuK...



Heb je de Originele set weleens goed bekeken?

Staat gewoon LUK op.

Luk is groot leverancier voor vele automerken, en is absoluut een a-merk voor koppelingen en vliegwielen.

Ik monteer niet anders.

Ik heb een R in onderhoud die al zijn tweede vliegwiel en derde koppelingset heeft in 150k km. Soms heb je geluk, maar soms blijkbaar ook pech.... laatste koppelingset is een LUK in gekomen, en dat gaat tot op heden prima. De eerste twee sets waren bij de dealer gedaan.

Ik vind het bruto prijs verschil wel extreem groot met Volvo. Men schrikt al van de LUK prijzen met montage, laat staan met originele delen.....
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 18:57  ·  #23
Wat blade zegt, LUK is helemaal prima! Ik gebruik het voor normale standaard auto's ook altijd, nooit een garantieprobleem of op korte termijn problemen gehad.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 19:25  ·  #24
Ook zonder goed werkende koppeling kun je prima rijden. Je kunt immers prima schakelen zonder de koppeling te gebruiken.
Wacht gewoon tot het ondraaglijk wordt of totdat hij niet meer wil ontkoppelen en vervang dan.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 19:52  ·  #25
Quote door havenmeester45

Quote door OttoV

Quote door brulkjaer

Als ik je verhaal zo lees: weinig stadsverkeer, gewoon doorrijden en vast geld reserveren als je nog lang van plan bent de auto te houden om ooit de koppeling te laten vervangen.
Als tegen die tijd je dualmassa vliegwiel begint te rammelen deze dan meteen meenemen. Ik zou wel voor een dualmassa vliegwiel gaan. Het zit er niet voor niets in. het beschermt je motor en aandrijving voor trillingen. Een komplete set van LuK (dualmassa vliegwiel, koppelingsplaat en druklager) heb je voor nog geen 700 euro. Daar komt dan het inbouwen nog wel bij.


Bij een koppeling zou ik altijd voor OEM gaan. Heb nu 2 keer ‘pech’ gehad met alternatief, waaronder een druklager dat binnen de 70k km 8 veren uit de drukgroep opvrat. Dat was nou net een LuK...


Hoe was jouw vliegwiel toen? Na 70k?


Was geen Volvo, vliegwiel (smf) was prima.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 27.08.2019 - 19:54  ·  #26
Quote door Blade

Quote door OttoV

Quote door brulkjaer

Als ik je verhaal zo lees: weinig stadsverkeer, gewoon doorrijden en vast geld reserveren als je nog lang van plan bent de auto te houden om ooit de koppeling te laten vervangen.
Als tegen die tijd je dualmassa vliegwiel begint te rammelen deze dan meteen meenemen. Ik zou wel voor een dualmassa vliegwiel gaan. Het zit er niet voor niets in. het beschermt je motor en aandrijving voor trillingen. Een komplete set van LuK (dualmassa vliegwiel, koppelingsplaat en druklager) heb je voor nog geen 700 euro. Daar komt dan het inbouwen nog wel bij.


Bij een koppeling zou ik altijd voor OEM gaan. Heb nu 2 keer ‘pech’ gehad met alternatief, waaronder een druklager dat binnen de 70k km 8 veren uit de drukgroep opvrat. Dat was nou net een LuK...



Heb je de Originele set weleens goed bekeken?

Staat gewoon LUK op.

Luk is groot leverancier voor vele automerken, en is absoluut een a-merk voor koppelingen en vliegwielen.

Ik monteer niet anders.

Ik heb een R in onderhoud die al zijn tweede vliegwiel en derde koppelingset heeft in 150k km. Soms heb je geluk, maar soms blijkbaar ook pech.... laatste koppelingset is een LUK in gekomen, en dat gaat tot op heden prima. De eerste twee sets waren bij de dealer gedaan.

Ik vind het bruto prijs verschil wel extreem groot met Volvo. Men schrikt al van de LUK prijzen met montage, laat staan met originele delen.....


Wist niet dat OEM Volvo ook LuK was! Heb nu voor ‘t eerst een handgeschakelde Volvo 🙂
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 28.08.2019 - 00:42  ·  #27
Quote
Ook zonder goed werkende koppeling kun je prima rijden. Je kunt immers prima schakelen zonder de koppeling te gebruiken.
Wacht gewoon tot het ondraaglijk wordt of totdat hij niet meer wil ontkoppelen en vervang dan.

Nou, als het frictiemateriaal er af is dan maak je flink toeren maar kom je geen meter meer vooruit. Wat je omschrijft zijn symptomen van een defect druklager, niet van een koppelingsplaat die op is. Ook een defect koppeling maar dan anders...

On topic: ik sluit me aan bij anderen. Gewoon doorrijden totdat hij gaat slippen. In mijn geval merkte ik het vooral bij optrekken van 80 naar 120 zoals bij het invoegen. Toerenteller gaat omhoog, maar snelheidsmeter niet. En toen heb ik nog 3000km op de snelweg gereden voordat hij vervangen was.
Echter sluit ik me ook aan bij de waarschuwing dat met een caravan tegen de heuvel op een heel ander verhaal is...
Maar preventief 1600 euro uitgeven zou ik niet doen zolang het nog functioneert. Er kan zich (laten we het niet hopen) in de 6 maanden voordat het begint nog van alles voordoen waardoor je besluit de 1600 niet uit te geven (koppakking, schade, oliedruk)

Neem de tijd voor offertes, zet iemand op schep en maak een afspraak zo gauw je wat merkt.
Vergeet de oliekeerringen niet mee te laten vervangen en (indien van toepassing) het plastic dopje achter het vliegwiel laten vervangen door een gemodificeerd model.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 28.08.2019 - 07:14  ·  #28
Ik mis hier een ding: slijtage met als gevolg een defecte drukgroep. Slip is vervelend, maar als je drukgroep het begeeft wordt het vrij lastig rijden. Laat staan de gevolgen als de bestuurder niet adequaat reageert en de auto doorrijd waar dat niet moet.
Wanneer je koppeling echt slecht is merk je dit wel. Koppelen wordt dan ook steeds ongelijker, schokken bij koppelen enzo. In dat geval zou ik hem altijd preventief vervangen. Gezien je kilometerstand is vervangen sowieso geen raar idee natuurlijk....
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 28.08.2019 - 09:26  ·  #29
Quote door ohz274

Quote door brinkie

Quote door ohz274

Stel je laat hem preventief vervangen a €1600,-
En binnen enkele dagen rijd jij of iemand anders je volvo total loss.

Zo redenerend is geen enkel onderhoud aan de auto te verantwoorden.


We hebben het hier over preventief onderhoud á €1600,-
Dus niet perse noodzakelijk


Onderhoud is altijd preventief. Anders is het een reparatie omdat het kaduk is.
fjeroen
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 48
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Preventief koppeling vervangen?

 · 
Posted: 29.08.2019 - 08:39  ·  #30
Bedankt voor alle reacties.
Ik rij er nog even mee door. Slippen doet hij sowieso nog niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0