Printplaat Parrot

 
 
 
 
 
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Printplaat Parrot

 · 
Posted: 29.06.2014 - 10:29  ·  #1
Was nog steeds op zoek naar knopjes voor de Parrot CK3100. 1 adres gevonden, maar knopjes kosten bijna evenveel als een tweedehands display.

Aangezien het waarschijnlijk dan toch een nieuw display zou worden, was ik van plan even te proberen of de Parrot weg kon werken in het interieur.
Helaas was hij net een paar mm te groot. Met mijn stomme kop wat afgehaald van de printplaat. Het ging goed, maar toch net dat laatste stukje iets te enthousiast geweest :(

Op de zijkant zijn er nu wat koperdraadjes zichtbaar geworden. Ik neem aan dat die verwerkt zitten in het plaatje zelf ( boven- en onderkant plaat zitten geen bevestigen).

Ik neem aan dat ik nu wel 100% zeker een ander display kan kopen en deze kan weggooien?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Printplaat Parrot

 · 
Posted: 29.06.2014 - 11:01  ·  #2
Qua printplaten heb je een onderverdeling in (in grote lijnen) 3 types:
- 1 zijdige printplaat, aan 1 zijde printsporen, de andere zijde de onderdelen.
- Dubbelzijdige printplaten (beide zijden printsporen, soms ook aan beide zijden onderdelen, dit hoeft niet perse.
- Meerlaagse printplaten. Hierbij kunnen er meerdere "layers" printsporen zijn, dus ook "middenin" de printplaat. Ik verwacht eigenlijk niet deze tegen te komen in de elektronika in een auto. Dit is eerder in bijv. telefoons e.d. waarbij de ruimte zeer beperkt is.

In dit geval lijkt het te gaan om dubbelzijdige printplaat en zul je moeten kijken of er printsporen lopen in het deel waarvan je nu het koper ziet.

Bij het etsen (fabriceren) van printplaten, wordt er nog weleens een soort kadertje achtergelaten aan de zijkanten van de printplaat en kan het zijn dat je die nu ziet.

Hoeft op zich niet ernstig te zijn.

Mocht het onverhoopt toch een printspoor zijn, friemel dan een elektronicakabeltje uit elkaar en soldeer 1 van de dunne draadjes over de zijkant van je printplaatje, zodat het printspoor alsnog alle signalen doorgeeft.

Mocht e.o.a. nog onduidelijk zijn, maak dan even wat meer en wat duidelijkere foto's van boven-, onder-, en zijkant van de printplaat.
Dan is het beter in te schatten of er mogelijke schade is.

Ben trouwens wel benieuwd hoe je dit wilde gaan inbouwen, hier heb ik ook nog plannen voor het inbouwen van een parrot. (Ligt te wachten tot de verbouwing klaar is, daarna komt de Volvo pas aan de beurt).
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Printplaat Parrot

 · 
Posted: 29.06.2014 - 11:24  ·  #3
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Hieronder even wat meer foto's van bovenkant zijkant en onderkant.

Wat betreft het inbouwen. Er zat bij mij een enkel din radio in en hier heb ik een 2 din ingezet i.v.m. het aansluiten van een achteruitrij camera.
Er was in het stukje console naast radio een groot gat gemaakt voor de kabel van de Parrot. Dat stuk heb ik eraf gezaagd.

Ik had een oude telefoonmodule en die heb ik erin gezet ( zit allemaal nog niet goed hoor). Ik wilde proberen de Parrot hier in te bouwen, aangezien de Telefoonmodule toch niet gaat werken bij mij. Was dus nog in de fase van proberen hoe en wat ik zou kunnen doen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Printplaat Parrot

 · 
Posted: 29.06.2014 - 12:05  ·  #4
Voor zover ik kan zien, lijkt het geen probleem.
De grootste vlakken op de printplaat zijn zeer waarschijnlijk de o of de aarde (de min, zoals sommigen het ook wel aanduiden). Je hebt deze een heel klein beetje bloot gelegd, geen enkel probleem.

Mocht je nog ergens een spuitbusje lak hebben, if het verstandig de openliggende baan iets te voorzien van wat lak (nagellak is ook prima), zodat het niet kan gaan corroderen.

Succes en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
WiebeH
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 52
Berichten: 434
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Printplaat Parrot

 · 
Posted: 29.06.2014 - 12:12  ·  #5
Top, dank je! Was even bang dat het einde verhaal was. Ik zal er wat lak opsmeren.

Mocht het allemaal wat lukken dan zal ik vanzelfsprekend even een foto plaatsen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0