probleem koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

probleem niveau daalt telkens en waarschuwingslampje brandt

 
 
 
 
 
themull
 
Avatar
 
Subject:

probleem koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

 · 
Posted: 24.08.2009 - 20:29  ·  #1
Hallo, 'voor het eerst hier op het forum.

Ik heb een v70 2.5d uit 99. Sinds een tijdje, eigenlijk nadat de bovenste koelslang was geknapt, heb ik problemen met het koelsysteem.
Het niveau van de koelvloeitstof daalt telkens behoorlijk, zeker nadat ik een lange rit heb gemaakt, ik hou van doorrijden.
Vaak gaat de volgende ochtend, wanneer de motor nog koud is, na 5 minuten rijden het lampje branden van de koelvloeistof. Direct auto aan de kan en niveau checken: deze blijkt onder de min-streep te staan. Echter wanneer ik de dop voorzichtig losdraai, dan vult het tankje zich praktisch weer volledig.

Inmiddels heeft zich bovenstaand probleem zich al een aantal keren voorgedaan. Ik ben er al mee naar een garage geweest, waar ze de koelslangen hebben vervangen en het systeem hebben afgeperst.
Echter het probleem blijft zich voordoen, ook nadat ze bij de garage het systeem enkele uren onder druk hebben gezet.

Vannochtend was de zoveelste keer, gisteren een langere rit gereden, 180km, vannochtend na 5 minuten ging het lampje van de koelvloeistof branden. Auto aan de kant gezet en niveau gecheckt.. DEze was wederom onder de min-streep. De op losdraaien van het tankje zorgde ervoor dat het niveau weer iets steeg, maar er zat beduidend minder koelvloeistof in dan een aantal dagen geleden.

Wat kan hier aan de hand zijn? Ik ben zelf een grote n00b op autogebied, maar wel een erg grote volvo liefhebber. Ik check dagelijks of er iets onder de auto ligt, maar de vloer onder de auto is altijd kurkdroog.

Is het een lekke koppakking? kan de airco (die af en toe onregelmatig koelt) van invloed zijn? Kan het probleem zijn onstaan zijn nadat de koelslang geknapt is? (wonderwel gebeurde dit op de parkeerplaats bij het tankstation vlak bij mijn huis)
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: probleem koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

 · 
Posted: 26.08.2009 - 23:03  ·  #2
ergens verliest de motor koelvloeistof. Als het systeem onder druk is gezet en niet lekt, (geen druppen oid) is er geen uitwendige lekkage. Dus, er moet inwendige lekkage zijn. De enige plek waar dit kan plaatsvinden is volgens mij de cylinderkop. De koelvloeistof komt dan of in de verbrandingsruimte (witte rook uit de uitlaat) of in de motorolie (schuimvorming). Iemand anders een ander idee?
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: probleem koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

 · 
Posted: 26.08.2009 - 23:58  ·  #3
Ik weet het niet, ook bij een inwendige lekkage zou m.i. bij het afpersen van het systeem het niveau in het expansievat moeten dalen en het blijft een vreemd fenomeen dat, zoals Themull omschrijft, hij het expansievat opendraait na een korte rit, en dat deze zichzelf dan weer volledig vult. Lijkt dus alsof de koelvloeistof niet weg lekt maar ergens tijdelijk 'verstopt' zit. :?

Themull, heb je bij het vullen van het systeem, nadat de slang was geknapt, nog gekeken hoeveel er bij in ging, en weet je zeker dat er niet ergens nog een luchtbel in je systeem zit?
Dit zou volgens mij het vreemde verdwijnen en, met name, het terugkomen van je koelvloeistof mogelijk kunnen verklaren.

Anders kun je de motor stationair goed warm laten draaien met de dop van het expansievat geopend (kan de eventuele lucht weg, oh ja: de kachel hoeft niet perse aan omdat bij een V70 de koelvloeistof altijd door de kachelradiator stroomt, maar het mag wel).
Tijdens het opwarmen ook even de slangen inknijpen en langzaam loslaten, daarmee knijp je mogelijk wat lucht weg en kun je tevens voelen of alle slangen warm worden (aan weerszijden van de radiator) en heb je ook een redelijke indicatie of je thermostaat wel open gaat.

Dan in de gaten houden of het niveau in het expansievat daalt. Dit duidt dan op een luchtbel. Deze dan bijvullen. Doe dit net zo lang tot de koelfan van je radiator aanslaat. Dit is een indicatie dat het systeem goed vol zit. (wel ondertussen veiligheidshalve ook geregeld je temp. meter checken zodat de motor niet te heet wordt).

Oh ja, dan wel even je airco uitschakelen, anders slaat de koelfan aan omwille van de airco condensor en niet omwille van je koelvloeistof-temperatuur.

Wel allemaal moeilijk te beoordelen op afstand, maar zo kun je redelijk uitsluiten dat er nog een luchtbel in zit.

Ik kan me overigens niet of moeilijk voorstellen dat dit in een garage fout gaat, maar ja, zeg nooit nooit... Een vreemd euvel, dat wel!
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: probleem koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

 · 
Posted: 27.08.2009 - 19:05  ·  #4
Themull, vraagje,
moet je geregeld bijvullen, of komt het niveau na opening van het expansievaatje terug?
themull
 
Avatar
 
Subject:

Re: probleem koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

 · 
Posted: 20.09.2009 - 21:59  ·  #5
sorry voor niet reageren, had geen email notificatie aangezet .

Wat zich dus voordoet is:

* lange rit --> volgende ochtend: na 5minuten is niveau koelvloeistof tot onder minimum gedaalt, lampje gaat branden. daarna de dop van expansievat losdraaien en niveau komt terug tot ongeveer halverwege het expansievat.

DIt herhaalt zich regelmatig, meestal na lange ritten .

* wat er gisteren lange rit gehad, direct daarna expansievat gecheckt: tot mijn grote verbazing was het vat overvol en was er koelvloeistof uit het expansievat gelopen door overdruk. En niet zo'n beetje ook denk ik.

* 's avonds bij koude motor opnieuw niveau gecheckt, deze stond toen 3 kwart denk ik, dop los gedraaid en er kwam weer een paar streep bij

* vannochtend: koude motor, 5 minuten rijden, lampje branden niveau gechekt, tot onder het minimum , dop losgedraaid waardoor de vloeistof weer halverwege stond in het expansievat. Daarna 200km gereden, opnieuw gechekt, niveau nogsteeds halverwege . . Ik heb vervolgens opnieuw de dop losgedraaid, er stond nu niet veel druk op , het niveau verandere praktisch niet.

De kleur van de vloeistof is normaal, geen drek onder de oliedop, ik zie geen witte rook, alhoewel dat lastig te constateren is.

* kan het zijn dat er een verstopping ergens zit? en zo ja, hoe krijg je die er uit? omgekeerd doorspoelen van het systeem ofzo?
* kan dit veroorzaakt worden door een lekke koppakking? of poreus?
bens80
 
Avatar
 
Subject:

volvo 850

 · 
Posted: 28.04.2010 - 18:11  ·  #6
dag,

ik heb een volvo 850 gehad die had hezelfde probleem ook koelsysteem afgeperst warm laten draaien met de dop open allemaal geprobeerd.
vervolgens heb ik de kop eraf gedraaid maar de koppakking was niet lek.
verder heb ik er toen niet meer wat aan gedaan en heb hem een half jaartje later weg gedaan.
maar ik was benieuwd wat dit geweest is.
dus was mijn vraag ben jij er inmiddels een jaar later al achter?
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: probleem koelvloeistofniveau en waarschuwing v70 2.5d '99

 · 
Posted: 29.04.2010 - 21:08  ·  #7
als ik dit zo lees denk ik dat je koppakking toch lek is aangezien je overdruk van je koelreservoir ook doorgeslagen is .
als ze lek gaan is het tussen de cilinders in naar het koelkanaal en wordt er compressiedruk in je koelsysteem geperst
en met het uitzetten /afkoelen van de moter kan je wat koelsloeistof in de cilinderruimte verliezen (maar het kan zijn dat je met koude moter geen verlies hebt)


en dat je koelvloeistof nivea iets omhoog komt als je je dop opendraait dan komt omdat je koelsysteem onderdruk staat om zo het kookpunt van je koelvloeistof te verhogen.

zijn de koelwaterslangen erg hard als de melding verschijnt
normaal moet de druk na het voorzichtig losdraaien van de dop binnen 30sec vervlogen zijn

als je nog vragen hebt pm me maar
 
Selected quotes for multi-quoting:   0