Probleem met roetfilter

 
 
 
 
 
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 27.03.2013 - 20:39  ·  #1
Onlangs kreeg ik een storing op het display van mn S60 D5 (130.000 km gelopen); "motor management service vereist". Auto was niet meer vooruit te branden en schoot af en toe in noodloop. Wanneer hij niet in noodloop stond had hij af en toe geen turbo en dan weer wel.
Auto laten uitlezen (bij Bosch service center) waaruit naar voren kwam dat er een probleem met het DPF was (zie bijgesloten afbeeldingen). Later kreeg ik ook nog een keer de melding op het display "roet filter vol".

Ik heb momenteel nog garantie op de auto echter heb ik de auto aan de andere kant van het land gekocht dus even heen en weer rijden is er niet bij. Contact gehad met de garage waar ik de auto heb gekocht en die adviseert mij om de auto ook nog bij de dealer te laten uitlezen om te kijken wat daar uit komt. Nou heb ik vandaag de auto nog eens gestart en wat blijkt, auto rijd weer normaal en geen meldingen meer te bekennen. Echter ben ik er toch niet helemaal gerust op al kan het natuurlijk zo zijn dat het DPF inmiddels toch uit zichzelf heeft geredeneerd. Echter ik rij voornamelijk grote weg kilometers dus zou niet verwachten dat ik dan deze meldingen krijg. Waar ik een beetje voor wil waken is dat ik straks (wederom) problemen met het DPF krijg buiten de garantie periode.

Wat zijn jullie ideeën/vermoedens? Zou toch graag willen uitsluiten dat er geen andere achterliggende oorzaak is dat er voor zorgt dat het DPF niet/of niet goed regenereert.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 29.03.2013 - 11:31  ·  #2
Van de garage waar ik de auto gekocht heb terug koppeling gekregen dat de regeneratie vloeistof op zou kunnen zijn of niet goed wordt ingebracht. Volgens mij wordt er gewoon brandstof ingespoten toch en gaat dit helemaal niet op?
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 29.03.2013 - 13:54  ·  #3
Even bij een garage met Vida laten uitlezen, en kijken wat Vida daarover zegt.
Of een forumlid dat zelf een Vida heeft en bij jou in de buurt zit ?

Regeneratie vloeistof bij een S60 D5 ?......

mvgr Obbe
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 30.03.2013 - 11:02  ·  #4
Inderdaad, ik zou de auto eerst even met vida en dice laten uitlezen, universele diagnose apparatuur wil wel eens verkeerde (of geen) meldingen geven bij een Volvo. o.O

Regeneratievloeistof???

Mensen die dit zeggen hebben echt geen verstand van deze auto en zouden nooit meer aan mijn auto mogen komen. :devil: Ik zou minstens naar een Volvo specialist gaan.

Maar het klinkt alsof je inderdaad een verstopte DPF had.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 30.03.2013 - 11:33  ·  #5
IK heb exact hetzelfde gehad met een Peugeot 307SW 2.0HDiF van 2003.
Het bleek inderdaad een defect roetfilter te zijn. Even na laten kijken bij de dealer of een specialist lijkt mij een goede optie.
Je hebt bij het verkopend bedrijf al gemeld dat er een probleem is, en zij adviseren de melding even te laten checken. Maw, als het probleem zich later voordoet, is het al bekend en valt het (binnen een redelijke termijn) onder de garantie.

Bij mij kwam het trouwens iedere keer na het vragen van vermogen. Na het opnieuw starten van de auto was het, meestal tot er weer echt vermogen gevraagd werd, vaak weer weg.

Succes!
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 30.03.2013 - 13:07  ·  #6
Bedankt voor de reacties. Gister de auto inderdaad bij de dealer laten uitlezen. Gaf inderdaad de melding dat het DPF geblokkeerd was. Vervolgens geforceerd geregenereerd en melding komt nu niet meer terug en auto rijd weer prima. Alleen is het nog steeds een raadsel wat nu de oorzaak van deze melding is geweest aangezien ik voornamelijk grote weg kilometers maak en dus mag verwachten dat de auto vanzelf regenereerd. Komende tijd maar even aankijken.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 30.03.2013 - 13:19  ·  #7
Gelukkig.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 23.04.2013 - 08:53  ·  #8
Een kleine 2000 km zonder problemen kunnen rijden totdat de problemen met het DPF weer opnieuw begonnen. Wederom geen vermogen, stotterend rijgedrag, noodloop etc. Langs de Volvo Dealer in Den Haag geweest om hem uit te lezen waaruit naar voren kwam dat het vermoedelijk een defecte druk censor op de cylinder kop zou zijn. Advies was om die eerst te vervangen omdat dit het minst kostbaar was. Mochten daarna de problemen aanhouden konden we verder gaan kijken en uiteindelijk eventueel het DPF compleet vervangen. In overleg met de garage waar ik de auto heb gekocht besloten om het roetfilter helemaal leeg te halen en sofwarematig te laten wegschrijven. Rica Engineering zit hier bij mij om de hoek dus daar gister de auto weggebracht. Uiteindelijk ook nog besloten om tegen bijbetaling de S60 te trakteren op een Rica ECU tuning, 226pk en 460 Nm. Kon eventueel nog gekker; 240 pk, 480 Nm of 253 pk, 548 Nm!! De stage 2 tuning (240pk, 480 Nm) was ook wel aanlokkelijk maar moet zeggen dat ik me afvraag hoe de auto dit vermogen via de voorwielen nog kan overbrengen op de weg. Met de tuning die ik nu heb is dit in de eerste en tweede versnelling al lastig laat staan wanneer je 253 paarden onder de kap hebt met een koppel van 548 Nm!!!
Eerste indruk die de boordcomputer wekt is dat het brandstof verbruik ook bijzonder positief beinvloed is. Kwam voorheen niet onder de 6,1/100km (gecombineerd gebruik) en vanochtend (woon-werk verkeer) stond de boordcomputer op 4,6/100 km gemiddeld verbruik. Komende tankbeurten het daadwerkelijke verbruik maar eens goed in de gaten houden.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 30.04.2013 - 22:12  ·  #9
Hoi allemaal. Blij dat ik dit allemaal lees. Ik heb met m'n V70 MY 2008 nog niet echt DPF problemen gehad, maar wat mij wel stoort is het hoge verbruik dat vermoedelijk daar van komt. Ik heb 181.000km op de teller staan en ik vrees dat de roetfilter sowieso doorheen de jaren en de km's verzadigd geraakt is. Ben dus nu van plan om die te verwijderen en m'n software dan ook te laten aanpassen bij RICA. (EGR en DPF off) Staat nu getuned op 226pk, maar met de DPF nog actief. Iemand nog andere tips of mogelijke ervaringen met hoog verbruik?
Belgische groeten uit Gent. ;-)
Onno van Megen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 01.05.2013 - 18:01  ·  #10
Wat gebeurt er als je de EGR of de DPF op of laat zetten?
Bij mij blijft nl de EGR klep hangen. Deze wordt binnenkort gereinigd. Betekent wel heel de boel loshalen. Als de EGR op of wordt gezet scheelt een hoop werk.
En wat kost het om je auto te tunen?

groet Onno
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 01.05.2013 - 18:06  ·  #11
Hoe zit het dan met de normen ?
Bij het wegschrijven van diverse onderdelen zal hij daar zeker niet meer aan voldoen.
Lopen jullie hier geen risico problemen te krijgen ?
Hiermee bedoel ik niet jullie auto's.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Wegschrijven DPF en EGR

 · 
Posted: 01.05.2013 - 22:15  ·  #12
Hoi,
Je moet je EGR-klep sowieso eerst laten reinigen vooraleer je ze laat uitschakelen. Dat kan ter plaatse gebeuren zonder deze uit te bouwen. Eerst moet de luchtklep wel uitgebouwd worden. Dat valt best mee. Gewoon de komplete luchtfilterbak eruit halen, de dikke aanzuigslang af de luchklep halen en dan dus de luchtklep eraf schroeven. (4 inbus-schroefjes) en stekker lospluggen natuurlijk. Met een gepooid stukje plaatijzer kan je makkelijk de roetresten en de vervuiling uit de EGR-klep halen. Vervolgen kan je nog wat verfijnder poetsen met een oude tandenborstel en met wat benzine of white spirit. Zorgvuldig de roetresten er uithalen.(Heb ik ook zo gedaan.) Nadat deze is gereinigd, kan je dus deze laten wegprogrammeren, d.w.z. dat deze niet meer zal opengaan om die stomme uitlaatlucht binnen te laten. M.a.w., de motor zal dan voortaan op zuivere lucht draaien en niet meer de luchtdoorgang en het spruitstuk bevuilen. Wat tuning betreft; bel je beter eens naar RICA.NL. Die hebben mijn V70 MY2008 getuned naar 226pk en die loopt lekker, maar als je dat dan doet, vraag dan gelijk om die EGR en DPF weg te programmeren. Wat je natuurlijk wél ZEKER moet doen is je roetfilter eruit halen.(het inwendig gedeelte) DPF uitschakelen wil dan ook zeggen dat hij dus nooit meer zal regenereren. (zichzelf schoonbranden) Je kan ook je auto laten tunen zonder die 2 spelers uit te schakelen natuurlijk. Wat wetgeving betreft weet ik het zo niet voor Nederland. Hier in België is het simpel. Een personenwagen die op diesel rijdt mag als roetgetal maximum "3" hebben(indien turbodiesel) en max. roetgetal "2,5" bij een atmosferische diesel. Als we dan de S60 of V70 euro 4, die oorspronkelijk dus een roetfilter heeft, aan de roettester hangen, heeft hij amper roetgetal 0,5. (met roetfilter sowieso nul) Dus écht illegaal kan je dit toch niet noemen denk ik zo.
Groetjes. Maaidie.
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 02.05.2013 - 15:18  ·  #13
Mooie info.

In België heeft de D5 Geartronnic vrijstelling van de roetmeting.
Wel kan er mbv de computer ge-checked worden of het PDF in de software actief is....
Dit kan ook in Duitsland gedaan worden bij een voertuig controle.

Misschien verstandiger om het uitlaat drukverschil voor en na de PDF op nul (of negetief getal) te laten zetten als dit mogelijk is en niet het roetfilter uit de software te programmeren.
Just to be sure. :bandit:
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 03.05.2013 - 14:15  ·  #14
Quote door roland kosters

Misschien verstandiger om het uitlaat drukverschil voor en na de PDF op nul (of negetief getal) te laten zetten als dit mogelijk is en niet het roetfilter uit de software te programmeren.
Just to be sure. :bandit:


Waarom zou dit verstandiger zijn dan? Vraag me af wat je hier mee zou willen bereiken.

Ik heb de EGR en DPF ook onlangs op OFF laten zetten. Overigens EGR niet eerst schoongemaakt. Bij RICA zeiden ze overigens dat dit alleen zin heeft als je het gehele inlaat traject grondig schoonmaakt wat een "hell of a job" schijnt te zijn en in hun ogen geen noodzaak.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Probleem met roetfilter

 · 
Posted: 05.05.2013 - 08:44  ·  #15
Ik heb wel het hele traject schoongemaakt en dit was zeker nodig.

Vooral uit het EGR-huis kwam een halve koffiebeker troep :sick: . (olie en roet)

De auto kreeg dus een kwart minder lucht omdat het inlaattraject door deze troep gesmoord werd.

Als je meer wilt schoonmaken dan wordt het inderdaad wel wat meer werk.

Voor het inlaatspruitstuk en de wervelkleppen moet je de injectoren eerst demonteren verder valt het wel mee. Hier zat overigens niet zo heel erg veel troep in.

Dus wat ze bij Rica ook zeggen, het lijkt me toch zinnig om in ieder geval het EGR-huis eens grondig schoon te maken. ^_^
 
Selected quotes for multi-quoting:   0